ساخت رباتی که سرعت تحقیقات علمی را افزایش می‌دهد

محققان انگلیسی از یک همکار رباتیک رونمایی کرده‌اند که می‌تواند بدون خستگی ۲۴ ساعته در آزمایشگاه کار کند و سرعت تحقیقات علمی را افزایش دهد.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش پایگاه اینترنتی بی.بی.سی.نیوز، این فناوری که توسط محققان دانشگاه «لیورپول» در انگلیس ابداع شده، قسمتی از چیزی است که «انجمن سلطنتی شیمی» انگلیس آن را یک عصر جدید دیجیتالی برای علم عنوان کرده است.

این سازمان اعلام کرده است که استفاده از هوش مصنوعی، رباتیک و محاسبات پیشرفته به عنوان مجموعه از فناوری ها برای حفظ تحقیق و توسعه و سرعت تحقیقات در این زمان که محققان اندکی به دلیل رعایت فاصله اجتماعی می توانند به آزمایشگاه های خود بازگردند، حیاتی است.

این فناوری به محققان اجازه می دهد تا در حالی که در قرنطینه به سر می برند، به تحقیقات خود در خصوص کشف راه حل هایی برای چالش های جهانی از جمله ابداع درمان هایی برای بیماری کووید-۱۹ ادامه دهند.

این ربات ۱۰۰ هزار پوندی که قابل برنامه ریزی است از نتایج تحقیقات خود می آموزد که آزمایش های خود را اصلاح کند. همچنین می تواند به صورت خودکار کند؛ بنابراین محققان با استفاده از آن می توانند از منزل آزمایشات خود را انجام دهند.

به گفته محققان، چنین فناوری می تواند سرعت اکتشافات علمی را هزار برابر سریعتر کند. این ربات محقق در حال حاضر سرگرم انجام یک سری آزمایشات برای یافتن کاتالیزوری است که بتواند به واکنشی که در داخل سلول‌های خورشیدی رخ می‌دهد، سرعت ببخشد.

اما به گفته پروفسور «اندی کوپر» محقق علم مواد که این ربات را در آزمایشگاه خود قرار داده است، از این ربات می توان برای مبارزه علیه کووید-۱۹ نیز استفاده کرد. کووید-۱۹ و تغییرات اوضاع اقلیمی جهان از جمله مشکلاتی هستند که به همکاری بین المللی نیاز دارد؛ بنابراین دیدگاه ما این است که باید در سرتاسر جهان ربات هایی مانند این ربات داشته باشیم که به یک مغز متمرکز متصل باشند.

وی همچنین اضافه کرد: امروزه در حالی که محققان نیز باید زمان حضور خود را در آزمایشگاه محدود و فاصله اجتماعی را از یکدیگر رعایت کنند، این ربات می تواند کارهای آنها را انجام دهد. این ربات خسته نمی شود، ۲۴ ساعته کار می کند و به تعطیلات نیاز ندارد.

کوپر در یادداشت جدی تری عنوان کرد که این ربات به سرعت انجام تحقیقات شدت می بخشد و به راحتی می تواند هزاران نمونه را مورد آزمایش قرار دهد؛ بنابراین وقت محققان را برای تمرکز بر ابداع نوآوری ها و راه حل های جدید آزاد می کند.

این محقق با اشاره به ربات هایی که برای انجام تحقیقات در فضا طراحی شده اند، گفت: ماشین هایی مانند این ربات نیز می توانند آزمایش های خطرناکی – مانند استفاده از مواد شیمیایی سمی تر – انجام دهد.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا