ساخت پارچه هوشمند متناسب با دما

دانشمندان دانشگاه منچستر به تازگی نوع جدیدی از پارچه‌ هوشمند را توسعه داده‌اند که می‌تواند پس از اتصال به لباس کاربر، خود را با دمای بدن فرد تطبیق دهد.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش ساینس دیلی، دانشمندان دانشگاه منچستر به تازگی نوع جدیدی از پارچه‌ هوشمند را توسعه داده‌اند که می‌تواند پس از اتصال به لباس کاربر خود را با دمای بدن فرد تطبیق دهد.

پارچه هوشمند مذکور هنگامی‌که کاربر احساس گرما می‌کند، فرد را خنک کرده و در هنگام سرما نیز سبب گرم شدن کاربر می‌شود.

پارچه توسعه داده شده توسط محققان دانشگاه منچستر مبتنی بر گرافین است و دمایش با تشخیص دمای بدن کاربر تغییر می‌کند؛ تحقیقات جدید در مورد گرافن مواد دو بعدی (۲D) به محققان این امکان را داده است تا لباس های تطبیقی ​​هوشمند ایجاد کنند.

تیمی از دانشمندان موسسه ملی گرافن دانشگاه منچستر با استفاده از خصوصیات حرارتی قابل توجه و انعطاف پذیری گرافن، یک لباس اولیه را برای نمایش کنترل تابش حرارتی پویا در یک تکه لباس ایجاد کرده اند. این توسعه همچنین درهای جدیدی را برای کاربردهای جدید مانند نمایشگرهای مادون قرمز تعاملی و ارتباطات مادون قرمز پنهان بر روی پارچه باز می‌کند.

تحقیقات جدیدی که امروز در مجله Nano Letters منتشر شد، نشان می‌دهد که فناوری نساجی نوری هوشمند می‌تواند دید حرارتی خود را تغییر دهد. این فناوری از لایه های گرافن برای کنترل اشعه حرارتی از سطوح نساجی استفاده می‌کند.

سی کوکاباس، محقق ارشد این مطالعه اظهار داشت: توانایی کنترل اشعه حرارتی یک ضرورت اساسی برای چندین کاربرد مهم مانند مدیریت دمای بدن در آب و هوای بسیار گرم است. پتوهای حرارتی نمونه متداولی است که برای این منظور استفاده می‌شود».

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا