شگفتی‌های طبیعت؛ دونات‌های برفی (+فیلم و عکس)

دونات‌های برفی یا غلطک‌های برفی که بیشتر در چمن‌زارهای آمریکای شمالی و برخی نواحی دورافتاده‌ی شمال اروپا دیده می‌شود، شاید در نگاه اول دست‌سازه‌ی انسان به نظر برسد، اما درواقع، کاملا طبیعی شکل گرفته‌اند.

مجله آنلاین موبنا؛‌مریم عباسی – این دونات‌های برفی بسیار نادر هستند و به ندرت دیده می‌شوند، چرا که شرایط شکل‌گیری بسیار ویژه‌ای دارند.

شرط اول این است که لایه‌ی نازکی از برف مرطوب روی زمین وجود داشته باشد. زیر آن لایه نیز، لایه‌ای که برف مرطوب به آن نچسبد، مثل برف پودرمانند یا یخ، وجود داشته باشد. شرط دیگر این است که باد بوزد، اما نه باد شدیدی که برف‌ها را با خود ببرد، بلکه بادی که این دونات برفی را هل بدهد و به پیش براند. یا اینکه به جای باد، یک سراشیبی باشد که دونات برفی براثر جاذبه‌ی زمین قل بخورد و جلو برود. هوا نیز با روشن و آفتابی باشد، البته نه به قدری که برف را ذوب کند، بلکه تا حدی که سطح بیرونی دونات برفی برای چسبدن لایه‌های دیگر برف مرطوب باشد.

شگفتی‌های طبیعت؛ دونات‌های برفی (+فیلم و عکس)

با توجه به قدرت وزش باد، میزان هموار بودن زمین برفی و فاصله‌ای که دونات برفی طی می‌کند، دونات برفی ممکن است از یک توپ تنیس تا حدود نیم متر قطر داشته باشد.

شگفتی‌های طبیعت؛ دونات‌های برفی (+فیلم و عکس)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا