عنکبوت دریچه ساز؛ یک مهندس حرفه ای در طبیعت! (+فیلم و تصاویر)

آنها گاهی ساخت و ساز خود را در نزدیکی رودخانه یا برکه ها انجام می دهند تا بتوانند ماهی های کوچک را نیز شکار کنند.

مجله آنلاین موبنا عنکبوت دریچه ساز یکی از مشهورترین انواع عنکبوت ها است که باتوجه به مهارت بالا و سبک خاص خود در ساخت و ساز بدین نام شهرت یافته است.

“دریچه ساز”، بیشتر در مناطق جنوب غربی آمریکا مشاهده می شود و در این کشور گاهی به عنوان یک حیوان خانگی سمی نگهداری می شود! در کشورهای دیگر مانند مالزی و ویتنام نیز نمونه هایی از عنکبوت دریچه ساز مشاهده می شوند.

طول عنکبوت دریچه ساز حدود ۲.۵ سانتیمتر است و البته تا ۴ سانتیمتر نیز گزارش شده است. این عنکبوت ۸ چشم دارد که یک جفت در قسمت وسط و بقیه در دو بخش ۳ تایی در طرفین آن قرار گرفته است. “دریچه ساز” از توانایی خود برای ساخت تله به منظور شکار استفاده می کند.

این عنکبوت ۵ تا ۲۰ سال عمر می کند.

عنکبوت دریچه ساز رفتار بسیار تهاجمی دارد و به همین دلیل فقط افراد حرفه ای و آشنا به اصول نگهداری جانداران سمی می توانند از آن نگهداری کنند.

تله هایی که درست می کند معمولا ۳۰ سانتیمتر عمق و ۵ سانتیمتر عرض دارند. آنها گاهی ساخت و ساز خود را در نزدیکی رودخانه یا برکه ها انجام می دهند تا بتوانند ماهی های کوچک را نیز شکار کنند.

در واقع عنکبوت دریچه ساز به جای تار برای شکار، از حفره ای که یک دریچه بسیار دقیق برای آن طراحی کرده، استفاده می کند. قسمت بیرون تله را با استفاده از علف، خزه و خاک استتار می کند و داخل حفره را نیز با تار خود تقویت می کند؛ سپس پنهان می شود تا در زمان مناسب دریچه را باز کرده و شکار را به داخل حفره وارد کند.

روش عملکرد دریچه هنگام شکار:

روش ساخت تله توسط عنکبوت دریچه ساز:

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا