استفاده از موی انسان برای ساخت نمایشگر اولد!

محققان دانشگاه صنعتی کوئینزلند موفق شدند با استفاده از موهای انسان نمایشگر “اولد”(OLED) بسازند.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش نیو اطلس، فناوری می‌تواند از منابع پایدارتری استفاده کند و اکنون محققان دانشگاه صنعتی کوئینزلند(QUT) به یک منبع غیرمعمول برای ساخت نمایشگر روی آورده‌اند. این گروه نشان داده است که از موهای انسان که در آرایشگاه‌ها به سطل زباله ریخته می‌شود، می‌توان برای ساخت نمایشگرهای OLED استفاده کرد.

موهای زیادی کف سالن‌های آرایش در سرتاسر جهان می‌ریزد و به سطل زباله می‌رود. بنابراین محققان دانشگاه صنعتی کوئینزلند تصمیم گرفتند این موها را از یک آرایشگر محلی جمع کنند و آنها را در دستگاه‌های الکترونیکی وارد کنند.

مو منبع خوبی از کربن و نیتروژن است که برای ساختن ذرات ساطع کننده نور مفید است. محققان موها را فرآوری کرده و سپس در دمای ۲۴۰ درجه سانتیگراد سوزاندند تا ماده‌ای را که دارای کربن و نیتروژن است، به جا بماند. محققان سپس این ماده را به نانونقطه‌های کربن(carbon nanodots) تبدیل کردند که کمتر از ۱۰ نانومتر اندازه دارند.

سپس نانونقطه‌ها در یک پلیمر پراکنده می‌شوند، جایی که آنها را در آنچه که “جزایر نانو” می‌نامند، تجمع می‌کنند. این‌ها چیزی هستند که می‌توانند به عنوان لایه فعال در دستگاه OLED استفاده شوند.

هنگامی که یک ولتاژ کوچک اعمال می‌شود، نانونقطه‌ها به رنگ آبی می‌درخشند. محققان می‌گویند این نانونقطه‌ها خیلی درخشان نیستند، اما هنوز هم می‌تواند از آنها در نمایشگرهای مقیاس کوچک مانند دستگاه‌های پوشیدنی استفاده کرد.

“دیود نورگسیل ارگانیک”(OLED) یا اولِد، نوعی دیود نورافشان(ال‌ای‌دی-LED) است که در آن لایه الکترولومینسانس، یک لایه بسیار نازک از ترکیبی آلی است که در واکنش به جریان الکتریکی، نور منتشر می‌کند. این لایه نیمه‌هادی آلی بین دو الکترود قرار دارد که حداقل یکی از آنها شفاف است. نمایشگر OLED بدون نور پس‌زمینه کار می‌کند زیرا خود، نور تولید می‌کند.

استفاده از موی انسان برای ساخت نمایشگر اولد!

“پراشانت سونار” سرپرست این مطالعه می‌گوید: دستگاه‌های آلی ساطع کننده نور مبتنی بر نقاط کربنی برگرفته از موهای انسان می‌توانند برای برخی از کاربردهای داخلی مانند بسته بندی‌ هوشمند استفاده شوند. آنها همچنین می‌توانند در جایی مورد استفاده قرار گیرند که منبع کوچکی از نور مورد نیاز است و به دلیل غیر سمی بودن، این مواد را می‌توان در دستگاه‌های پزشکی نیز مورد استفاده قرار داد.

محققان می‌گویند در آینده می‌توان از موهای حیوانات و حتی پشم گوسفندان نیز در دستگاه‌های مشابه استفاده کرد.

این مطالعه در مجله Advanced Material منتشر شده است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا