پیراخورشید؛ پدیده ظهور خورشید کاذب (+فیلم)

پیراخورشید یا همان پدیده ظهور خورشید کاذب به صورت نقاط رنگینی از نور در سمت راست و چپ خورشید پدیدار می‌شود.

مجله آنلاین موبنا؛‌مریم عباسی – این نقاط رنگین به فاصله ۲۲ درجه از خورشید و در همان فاصله خورشید از سطح افق دیده می‌شوند و اغلب روی یک حلقه یا هاله نور دور خورشید قرار می‌گیرند.
بلورهای یخ شش‌ضلعی موجود در ابرهای سرد و مرتفع سیروس، و یا بلور‌های یخ که در هوای بسیار سرد در سطوح پایین شناورند، از عوامل دخیل در ظهور پدیده خورشید کاذب به شمار می‌روند. این بلور‌های یخ مثل منشور عمل کرده و اشعه‌های نوری را که از میان آنها عبور می‌کند، می‌شکنند. همچنان که این بلور‌های یخ در هوا به سمت پایین سقوط می‌کنند، به صورت عمودی در یک ردیف قرار می‌گیرند و نور خورشید را به صورت افقی بازتاب داده و منجر به تشکیل این پدیده شگفت‌انگیز می‌شوند.

درست است که بلور‌های یخ هوا منجر به ظهور این پدیده می‌شوند، اما این به آن معنی نیست که پیراخورشید تنها در آب‌وهوای سرد دیده می‌شود. این پدیده هر زمانی از سال و در هر جایی، و اغلب طی ماه‌های ژانویه، آوریل، آگوست و اکتبر، زمانی که خورشید در نزدیکی سطح افق قرار دارد، پدیدار می‌شود. از طرفی، هر جا و هر زمان که ابرهای سیروس در آسمان باشند، احتمال وقوع این پدیده وجود دارد.
همزمان با طلوع خورشید، خورشید کاذب ممکن است از نقطه ۲۲ درجه فاصله بگیرد و زمانی‌که خورشید به نقطه بالاتری از سطح زمین می‌رسد، پدیده پیراخورشید پایان می‌یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا