شکست تمام‌عیار ایرانسل در کنسرت آنلاین شجریان؛ وزیر ارتباطات در چه حالند؟

ایرانسل و اپلیکیشن لنز با ضعف زیرساخت‌ و ناتوانی‌ فنی‌شان، یکی از بزرگترین کنسرت‌های مجازی کشور را به افتضاح‌ترین رویداد فرهنگی سال تبدیل کردند!

مجله آنلاین موبنا؛ نرگس‌السادات حجازیان – قرار بود چهارم خردادماه کنسرت آنلاین همایون شجریان با همراهی ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس پس از روزها تبلیغ گسترده در فضای مجازی، از محل تالار وحدت برای مخاطبانی که بلیط تماشای آن را خریداری کرده بودند به‌طور زنده نمایش داده شود،‌ اما اختلالات ارتباطی متعدد در ایرانسل در کنار ضعف اپلیکیشن لنز باعث شد تا همایون شجریان بی‌خبر از مشکلات پیش‌آمده، در مقابل دوربین‌های خاموش بخواند!

*****

«نسیم وصل» قرار بود عنوان کنسرت آنلاینی باشد که همایون شجریان را به هزاران علاقه‌مند موسیقی ایرانی وصل کند، اما ضعف زیرساختی ایرانسل و اپلیکیشن لنز این اپراتور تمام برنامه‌های پیش‌بینی‌شده نقش برآب کرد.

شکست تمام‌عیار ایرانسل در کنسرت آنلاین شجریان؛ وزیر ارتباطات در چه حالند؟

ایرانسل که در سایتش لنز را به‌عنوان «یک تلویزیون اینترنتی برای تمام لحظه‌های شما» معرفی می‌کند، از پس پخش یک رویداد ساده اینترنتی هم برنیامد و باعث اعتراض هزاران مخاطب موسیقی ایرانی و علاقه‌مندان همایون شجریان شد.

برخی معتقدند ایرانسل و لنز به‌دنبال استفاده از جایگاه و برند همایون شجریان بودند و با سوء مدیریت اپراتور دوم، حتی باعث تنزل جایگاه این هنرمند موسیقی کشورمان شدند.

همه می‌دانند همایون شجریان یکی از پرطرفدارترین هنرمندان کشورمان در زمینه موسیقی ایرانی است. پرسش اینجاست آیا مدیران ایرانسل و لنز نمی‌دانستند در شرایط فعلی کشور و تعداد علاقه‌مندان به این هنرمند موسیقی ایرانی چقدر است؟ حتماً باید با آزمون‌وخطا مدیریت کنند؟

مدیران ایرانسل همین اواخر اردیبهشت‌ماه بود که به خود مجدداً مدال اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران را دادند، اما چند روز بعد حتی از پس برقراری ارتباط یک کنسرت آنلاین ساده هم برنیامدند!

شاید بد نباشد وزیر ارتباطات که با پیگیری حق‌الناس شناخته می‌شود، پیگیر حقوق از دست رفته هزاران مشترک ایرانسل و اپلیکیشن لنز باشد. تضییع حقوق مردم فقط به «خدمات ارزش‌افزوده» ختم نمی‌شود، همین‌که برای تماشای یک کنسرت پول بدهید و ساعت‌ها انتظار بکشید و در آخر خدمات مورد انتظار را دریافت نکنید، مصداق تضییع حق‌الناس است. توبیخ اپراتور و مدیران ناکارآمد آن کمترین برخورد مورد انتظار مردم است.

شکست تمام‌عیار ایرانسل در کنسرت آنلاین شجریان؛ وزیر ارتباطات در چه حالند؟

با وجود اینکه چند روزی از اجرای ناموفق این کنسرت آنلاین می‌گذرد، اما هنوز فضای توییتر پر از انتقاد کاربران به ایرانسل و اپلیکیشن لنز است.

یکی از کاربران در واکنش به اختلالات پیش آمده می‌گوید: همایون شجریان و گروهش فکر می‌کنن ما داریم اونا رو می‌بینیم، خبر ندارن زل زدیم به پیغام: «دسترسی شما منقضی شده است»… خوب ملت را سر کار گذاشتید.

یا شخص دیگری درباره اپلیکیشن لنز در گوگل‌پلی این‌گونه نوشته است که‌ «افتضاح. من نصبش کردم و اشتراک هم خریدم تا بتونم کنسرت امشب رو ببینم ولی الان نمی‌تونم واردش بشم یا میگه دسترسی منقضی شده یا در حال بروزرسانی است. به نظرم نصبش نکنید چون وقتی بخواید ازش استفاده کنید نمیشه…»

جالب اینجاست که لنز یک پاسخ آماده شده را برای اغلب انتقادها فرستاده و گفته «از اینکه چنین تجربه‌ای داشتین متاسفیم. موردی که برای برخی از کاربران‌مون پیش اومد به‌دلیل حجم زیاد و استقبال بی‌نظیر مشترکان عزیز لنز از کنسرت «نسیم وصل» بود. در حال حاضر تلویزیون اینترنتی لنز در دسترسه لطفاً مجدد وارد برنامه بشین. ضمناً می‌تونید پخش مجدد کنسرت رو تا چند روز آینده تماشا کنین»

شکست تمام‌عیار ایرانسل در کنسرت آنلاین شجریان؛ وزیر ارتباطات در چه حالند؟

توضیح غیررسمی لنز در پاسخ به انتقادات مخاطبان بیشتر جنبه عذر بدتر از گناه دارد. همان طور که اشاره شد، اینکه ایرانسل و لنز از پس پشتیبانی و پخش یک کنسرت آنلاین هم برنمی‌آیند تنها به‌دلیل ضعف همان سیستم‌ها و زیرساخت‌هایی است که ایرانسل به‌طور شبانه‌روزی در حال تبلیغ آن است. جالب‌تر اینجاست که لنز حتی وعده تماشای کنسرت را برای چند ساعت آینده هم نمی‌دهد! گویا خودشان هم فهمیده‌اند نمی‌توانند از پس آپلود و پخش یک کنسرت ساده برآمده و در نتیجه وعده چند روز دیگر را می‌دهند!

وقتی ایرانسل به‌دروغ خود را بزرگترین و اولین اپراتور دیجیتال کشور معرفی می‌کند و هیچ نهادی هم نظارتی بر ادعای واهی آن ندارد، امروز هم باید شاهد چنین مشکلاتی باشیم.

شاید خراب کردن همین کنسرت شجریان بهانه خوبی باشد تا مدیران ایرانسل نگاهی به گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیاندازند و کمی آن را مطالعه کنند.

در آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به وضوح وضعیت اپراتورهای موبایل تشریح شده است. ایرانسل نه‌تنها در تعداد سایت‌های BTS نسل سوم و چهارم و بلکه در پوشش شهرها و روستاهای کشور نیز حائز رتبه اول نیست. حال چگونه خود را بزرگترین و اولین اپراتور دیجیتال کشور معرفی می‌کند، جای تعجب دارد!

آنچه مشخص است نتیجه این کنسرت بی‌اعتمادی کاربران به ایرانسل و چنین برنامه‌های آنلاینی خواهد بود. قطعاً سامانه‌ی لنز و اپراتور ایرانسل نیز پس از این کنسرت، برای مردم یک اپراتور و سامانه غیرقابل اعتماد محسوب می‌شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا