آیا لیفان ۸۲۰؛ کپی تویوتا کمری و فورد و لکسوس است؟

برخلاف خودروسازان دیگر چینی مانند جک، ام‌وی‌ام و برلیانس که در ایران بازار خوبی کسب کردند و همواره بین پرفروش‌ها بودند، لیفان هیچ‌گاه در کشور ما نتوانست مشتریان چندانی برای خودش دست‌وپا کند و هر بار حضورش در ایران با شکست مواجه شد. بزرگ‌ترین شکستش را شاید بتوان لیفان ۵۲۹ دانست. بعدها تلاش مجدد لیفان با ۶۲۰ برای حضور در ایران نیز موفقیت‌آمیز نبود.

ناگفته نماند لیفان هیچ گاه هم حضور مستمر و دائم مانند جک در ایران نداشت و آخرین تلاشش برای کسب شانسی در بازار ایران، دوسال قبل از ترک مجدد کشور در سال ۹۷، ارائه لیفان ۸۲۰ بود. شاید یکی از دلایل عدم موفقیت لیفان در ایران این بود که اصولا این کمپانی حتی در چین نیز چندان موفق نبود و جزو خودروسازان بزرگ به حساب نمی‌آمد.

بنابراین محصولات اولیه‌ای که در ایران ارائه کرد همه فاقد کیفیت طراحی و ساخت و مونتاژ بودند. اما لیفان با ارائه ۸۲۰ به نظر می‌آمد این‌بار با دستی پر و با یک کارت برنده وارد ایران شده است. گرچه باز هم خط مونتاژ لیفان ۸۲۰ در کرمان‌موتور تنها ۲ سال فعال بود و در نهایت با وجود تمام تلاش‌ها از سوی کرمان‌موتور برای عقد قرارداد جدید با لیفان، این کمپانی چینی بازار ایران را به رقیبان هم‌وطنش واگذار کرد و با آریایی‌های چینی‌سوار بدرود گفت.

 

کپی از کمری XV۵۰

لیفان ۸۲۰ نیز مانند تمام محصولات چینی کپی از محصولات موفق ژاپنی و اروپایی محسوب می‌شود. اما کپی موفقی که در نهایت به اندازه کافی جذاب و چشم‌نواز است. ۸۲۰ بیشترین شباهت را به کمری دارد؛ خودرویی بسیار محبوب در ایران اما در عین حال گران‌قیمت. ۸۲۰ بر پلتفرم کمری XV50 ساخته شده است. از شباهت بی‌حدش به کمری می‌توان به فاصله محوری آن‌ها اشاره کرد که حتی یک میلیمتر هم اختلاف ندارد. در بخش کناری طراحی بدنه نیز شباهت ۸۲۰ به کمری انکارناپذیر است. هرچند مهندسان لیفان تمام تلاش خود را کرده‌اند تا تغییراتی ایجاد کنند که این کپی‌کاری چندان به چشم نیاید و البته این تلاش نتیجه‌ای زیبا و متناسب داشته است.

اما همانطور که گفته شد، لیفان نیز مانند دیگر هم‌وطنانش، مجموعه‌ای از الگوبرداری‌ها را کنار هم قرار می‌دهد. ۸۲۰ در نمای روبه‌رو، شباهت‌هایی با فورد موندیو نیز دارد. این شباهت را می‌توان در چراغ‌ها و جلو پنجره دید. الهام گرفتن از تولیدات برندهای دیگر در جلو پنجره ۸۲۰ تنها به مندیو خلاصه نشده و در فرم سپر و دی‌لایت‌ها ردپایی از سوناتا LF یافت می‌شود. اما ۸۲۰ در نمای پشتی شبیه کدام سدان محبوب است؟ در این بخش طراحان لیفان دست به دامن لکسوس GS شده‌اند تا از محبوبیت آن بهره‌مند شوند. زاویه‌های چراغ‌های عقب و طراحی در صندوق به وضوح کپی شدن از این خودرو را عیان می‌کنند. اما در داخل خودرو نیز ۸۲۰ همچنان مستقل عمل نمی‌کند. این‌بار هم شباهت‌های بی‌تردیدی به کمری در آن دیده می‌شود تا جایی که داشبورد به نظر همان داشبورد کمری XV50 است. گرچه تمام این کپی‌کاری‌ها در نهایت آزاردهنده نیست، چرا که با مهارت کامل انجام شده است.

در بخش فنی ۸۲۰ باز با کمری ارتباط برقرار کرده است، اما این بار ‌VX40. موتور ۲.۴ لیتری این خودرو که توان تولید ۱۵۸ اسب‌بخار قدرت دارد از XV40 عاریه گرفته شده است. عملکرد این موتور رضایت‌بخش است و با گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیکی که با آن ست شده‌اند، هماهنگ است. از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی هم لیفان ۸۲۰ در شرایط خوبی قرار دارد و پیشنهاد بخشی از کارشناسان به کسانی است که قصد خرید خودرو سدان خانوادگی دارند.​

لیفان ۸۲۰ بخریم یا نه؟

قیمت روز لیفان ۸۲۰ در بازار (اواخر اسفند ۱۳۹۸) بین ۱۴۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان است. البته که در حال حاضر نمونه صفر این خودرو در بازار موجود نیست، اما این اختلاف قیمت بین نمونه‌های کم‌کارکرد و سلامت است. برای مثال خودروهایی با کارکرد بالای ۵۰ هزار زیر ۱۵۰ میلیون قیمت دارند. باتوجه به اینکه خودروهای چینی دست‌دوم افت قیمتی خود را کرده‌اند و در بازار آشفته فعلی کشور نمی‌توان به راحتی سدان صفر زیبا و کارآمدی مانند ۸۲۰ پیدا کرد، به نظر این خودرو پیشنهاد خوبی است برای خانواده‌های ایرانی. البته باید کمیاب بودن قطعات یدکی و استهلاک نه چندان پایین خودروهای چینی مخصوصا کارکرده را نیز در نظر گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا