ذهن قوی‌تر با سوپر يوگای مغزی

انرژی در اندام های انتهایی پس از مدتی به حالت راکد درآمده و در واقع به دام می افتد. این در حالی است که با سوپر یوگای مغزی انرژی مورد نظر در مسیری مستقیم به سمت مرکز بدن هدایت شده و از میان قلب و سپس گلو می گذرد تا به زبان، دهان و در نهایت مغز برسد.

مجله آنلاین موبنا؛ رکسانا دانیالی – سوپر يوگاي مغزي يك تمرين آسان و در عين حال جذاب است كه مي تواند ضمن افزايش انرژي دروني فرد، عملكرد ذهني وي را نيز ارتقا بخشد.
طبق مقاله منتشره در مجله علوم اعصاب، مغز بسيار آموزش پذير است و دقيقا به همين علت است كه متدهاي تمدد اعصاب مانند يوگا بر آن تاثيرگذار هستند.

  بر اساس مطالعه اي كه توسط مجله معتبر نيچر به چاپ رسيده است سوپر یوگای مغز علاوه بر موارد مذكور مي تواند به افرادي كه با اختلال وسواس فکری – عملی، افسردگي، زوال مغز و همين طور اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی رو به رو هستند نيز كمك كند.

تمريناتي سنتي

سابقه به كارگيري تكنيك هاي سوپر يوگاي مغزي به زمان هاي دور باز مي گردد. مربيان آموزشي و والدين هندي از ساليان دور با استفاده از يك روش تنبيهي تحت عنوان “مورگا” كه به نوعي تركيبي از متد سوپر يوگاي مغزي محسوب مي شود، دانش آموزان را با تاثيرات اعجاب انگيز يوگا بر مغز آشنا كرده اند. مورگا در فرهنگ هند يك پوزيشن استرس است كه با تنظيم نحوه ايستادن يا نشستن، بخش اعظم وزن بدن را روي تنها يك و يا دو عضله متمركز مي سازد. با وجود آن كه از اين حالت بدني براي تنبيه بچه ها استفاده شده است، اما در حقيقت با يكي از انواع تمرينات سوپر يوگاي مغزي مواجه هستيم. متد مذكور اكسيژن رساني به سيستم عصبي مغز را افزايش مي دهد و منتج به بهبود تمركز به همراه تقويت توانايي يادگيري مي شود!

تصويري از دانشجوی هندي در وضعيت مورگا

ذهن قوی‌تر با سوپر يوگای مغزی

البته نمونه هاي سنتي ديگري نيز از تمرينات سوپر يوگاي مغزي وجود دارد؛ براي مثال قرار دادن دست ها روي نرمه گوش در شمار مفاهيمي طبقه بندي مي شود كه ريشه در علم باستاني و كهن آيورودا نيز دارد. در اين علم از گياهان طبي، ماساژ و يوگا در راستاي درمان بيماري ها استفاده مي شود.

با استناد به گزارشي از وب سايت يادگيري سوپر يوگاي مغزي، تحريك نقاط فشار نهفته بر قسمت نرمه گوش باعث فعال سازي هر دو نيمكره مغز شده و احساسي منحصر به فرد از تعادل را به فرد انتقال مي دهد.
تاثير مثبت چنين تمريناتي روي تسهيل خون رساني به سلول هاي مغزي كه ارتقا سطح يادگيري، دقت و همچنين بهبود عملكرد كلي ذهن را به دنبال دارند، به وسيله پژوهش هاي متعدد دكتر David Jockers به اثبات رسيده است. وي متخصص طب طبيعي، تغذيه و مراقبت اصطلاحي کایروپراکتیک (شاخه اي از پزشكي جايگزين كه بر تشخيص و درمان اختلالات دستگاه ماهيچه اي اسكلتي به خصوص ستون مهاره ها تمركز دارد) است كه مركزي پزشكي در كنساو، جورجيا آمريكا را هم مديريت مي كند.

سوپر يوگاي مغزي چگونه كار مي كند؟

اخیرا مطالعه ای توسط دکتر  Joie P. Jonesاز دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفته که در آن باورهای سنتی هندی در پس تمرینات سوپر یوگای مغزی بررسی شده است. با توجه به یافته های این پژوهش مشخص شده که گوش های انسان دارای نقاط فشار بسیار مهمی هستند که می توانند دهان، چشم ها، بیضه ها، تخمدان ها، پیشانی و همچنین مغز را تحریک کنند. اما ایده نهفته در پس چنین تحریک گسترده ای چیست؟ انرژی در اندام های انتهایی پس از مدتی به حالت راکد درآمده و در واقع به دام می افتد. این در حالی است که با سوپر یوگای مغزی انرژی مورد نظر در مسیری مستقیم به سمت مرکز بدن هدایت شده و از میان قلب و سپس گلو می گذرد تا به زبان، دهان و در نهایت مغز برسد.

پژوهشی دیگر از مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا پیرامون سلامت عملکرد مغز نشان می دهد که نیمکره های مغزی به صورت یک طرفه و بر عکس از جانب گوش راست و چپ تحریک می شوند. بنابراین گوش راست نیمکره چپ و گوش چپ نیمکره راست را تحریک خواهد کرد. زمانی که هر دو گوش همزمان عملیات خود را آغاز کنند، نیمکره ها نیز همگام سازی شده و شروع کننده فعالیتی قوی در سطح مغز خواهند شد.

تکنیکی مناسب برای اجرای سوپر یوگای مغزی

  1. دست چپ را بلند کرده و روی نرمه گوش راست خود قرار دهید.
  2. دست راست خود را بلند کرده و روی نرمه گوش چپ خود قرار دهید. بازوی چپ شما باید به قفسه سینه تان نزدیک باشد.
  3. پاهای خود را در حالی که مفاصل ران از یکدیگر فاصله گرفته اند روی زمین تثبیت کنید.
  4. زبانتان را روی سقف دهان خود قرار دهید و این وضعیت را تا پایان تمرین حفظ کنید.
  5. در حالی که زانوها را خم کرده و حالتی مشابه چمباتمه زدن به خود می گیرید و پایین می روید، استنشاق کنید (نفس را به دورن ریه هایتان بکشید). البته باید اطمینان حاصل شود که از آوردن فشار بیش از حد به زانوها جلوگیری می شود.
  6. زمانی که به حالت ایستاده باز می گردید، عملیات بازدم را انجام دهید.
  7. این تمرین را به دفعات مورد نظر تکرار کنید. به طور کلی توصیه می شود تمرینات سوپر یوگای مغزی ۲ الی ۳ دقیقه ادامه یابد.

این کار را هر روز به مدت حداقل ۳ ماه انجام دهید تا آثار آن نمایان شود.

ذهن قوی‌تر با سوپر يوگای مغزی

 منبع: سواد زندگی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا