از توسعه سراسری ارتباطات سیار تا یدک کشیدن «نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتالی»

جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهد رتبه نخست بالاترین پوشش تلفن‌همراه در شهرها، روستاها و جاده‌های کشور در اختیار همراه اول و رتبه‌های بعدی نیز با اختلاف زیادی به اپراتورهای دوم و سوم می‌رسد.

مجله آنلاین موبنا؛ نرگس‌السادات حجازیان – براساس گزارشی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌تازگی منتشر کرده، اپراتور اول در حال حاضر بالاترین سطح خدمات و دسترسی ارتباطی را برای ده‌ها میلیون مشترک در بیش از یک هزار و ۳۲۱ شهر و نزدیک به ۴۵ هزار روستا در سراسر کشور فراهم کرده است.

*******

از توسعه سراسری ارتباطات سیار تا یدک کشیدن «نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتالی»

توسعه زیرساخت‌های ارتباطی

همراه‌ اول در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در زیرساخت‌های ارتباطی کشور انجام داده، به‌طوری‌که ۹۶.۵ درصد از کل جمعیت کشور تحت پوشش آنتن‌های اپراتور اول قرار گرفته‌اند. اقدامات توسعه‌محور این اپراتور در سال‌های اخیر باعث شده تا نزدیک به ۴۵ هزار روستا در سراسر کشور از نعمت ارتباطات تلفن‌همراه بهره‌مند شوند.

کارشناسان معتقدند توسعه زیرساخت‌های ارتباطی باعث بهبود «شاخص توسعه‌یافتگی» در کشور و هموار شدن مسیر «دیجیتالی شدن همراه اول» شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد همراه اول در سال‌های اخیر اقدامات متعددی را در جهت رسیدن به‌عنوان بزرگترین اپراتور دیجیتالی کشور در دستور کار قرار داده است. سرمایه‌گذاری گسترده این اپراتور در چند سال اخیر باعث شده تا فرایند رشد همراه اول شتاب بیشتری نسبت به گذشته تجربه کند و فاصله آن با رقیبش یعنی ایرانسل بیش از گذشته شود.

بد نیست بدانید همراه اول در سال گذشته فقط در یک مورد بیش از ۴۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری با هدف توسعه شاهراه‌های ارتباطی کشور داشته است. همین سرمایه‌گذاری‌های و موارد دیگر در سال‌های اخیر باعث شده تا این اپراتور با وجود شرایط تحریمی و فشار اقتصادی موجود بتواند برای نخستین بار تکنولوژی نسل ۴.۵ ارتباطی را زودتر از ایرانسل و رایتل و حتی برخی از کشورهای ارو‍پایی عرضه کند.

این اپراتور به‌جز اینکه توانسته پوشش ۱۰۰ درصدی موبایل باند پهن را برای شهرهای مختلف فراهم کند، موفق شده در میان ۱۰۰۳ اپراتور فعال در عرصه بین‌المللی، رتبه ۱۷ را از منظر میزان مشترک به خود اختصاص دهد.

از توسعه سراسری ارتباطات سیار تا یدک کشیدن «نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتالی»

ضریب نفوذ بالای اپراتور اول

همان‌طور که اشاره شد براساس گزارش اخیر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همراه اول در میان سه اپراتور تلفن‌همراه بیشترین سهم را در تحقق ضریب نفوذ ۱۱۴ درصدی را داشته است. این اپراتور با ضریب نفوذ ۷۵.۵ درصد، سهم عمده‌ای از توسعه ارتباطات سیار را به خود اختصاص داده و بعد از آن ایرانسل با ۶۱ درصد و رایتل نیز با ضریب نفوذ تنها پنج درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

طبیعتاً با توجه به ضریب نفوذ بالای اپراتور اول، بیشترین تعداد مشترک فعال نیز با بیش از ۶۲ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۷۷، در اختیار همراه اول است.

اپراتور دوم ارتباطی نیز در کل حدود ۵۱ میلیون مشترک فعال را به خود اختصاص داده و در نهایت سهم رایتل از این بازار، فقط چهار میلیون مشترک است.

به‌جز سهم بازار بیشتر و البته قابل توجه همراه اول نسبت به رقبا، این اپراتور با در اختیار داشتن بیشترین پوشش شهری، توانسته در راستای رسالت خود برای پوشش سراسری جهت تحقق کامل دیجیتالی شدن، ۷۱.۴۷ درصد از کل روستاهای کشور را نیز تحت پوشش خود درآورد، در حالی‌که بعد از آن ایرانسل با اختلاف بسیار چشم‌گیر، تنها ۲۸ درصد از کل روستاهای کشور را تحت پوشش قرار داده و سهم رایتل نیز صرفاً ۷۷ روستا است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان فرایند دیجیتالی شدن از یک‌سو و سرمایه‌گذاری‌های گسترده اپراتور اول برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در کشور باعث شده تا فرایند پیشرفت و ارائه خدمات این اپراتور نسبت به سایر اپراتورهای فعال در کشورمان، شتاب و گستردگی بیشتری داشته باشد و درنتیجه مشترکان همراه‌ اول کیفیت بهتر و خدمات مناسب و به‌روزتری دریافت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا