۱۰جاندار عجیب زمین! (+عکس)

هر روز با ویژگی‌های جدید و عجیب‌تری از جانداران و موجودات کره زمین آشنا می‌شویم.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – این مقاله به معرفی ده جاندار عجیب و خصوصیات منحصربفرد آنها می‌پردازد.

مارمولک گردن چین‌دار

10جاندار عجیب زمین! (+عکس)مارمولک گردن چین‌دار یا اژدهای چین‌دار به دلیل وجود پوست بلند و چین‌دار دور سر و گردنش به این نام نامیده می‌شود. این حیوان در هنگام احساس خطر دهانش را باز و پوست دور گردنش را افراشته می‌کند.

آنها معمولا روی چهار پای خود راه می‌روند. هنگام ترس ابتدا روی چهار پای خود می‌دوند و پس از طی مسافتی پاهای جلویی خود را از زمین بلند کرده و فقط روی دو پای عقبی خود می‌دوند. اژدهای چین‌دار استرالیایی معمولا از پوست چین‌دار دور گردن خود برای ترساندن شکارچیانش استفاده می‌کند.

 


اختاپوس دامبو

10جاندار عجیب زمین! (+عکس)اختاپوس دامبو به دلیل باله‌های گوش مانند و شباهت ظاهری‌اش به فیل محبوب کمپانی دیزنی به این نام نامیده می‌شود. این باله‌ها از قسمت بالایی سر اختاپوس دامبو محافظت می‌کنند.

آنها موجوداتی عمق‌زی هستند که در اعماق بسیار زیاد آبهای آزاد زندگی می‌کنند. اختاپوس دامبو از کمیاب‌ترین گونه‌های اختاپوس‌ها به شمار می‌روند. رایج‌ترین شیوه تدافعی آنها تغییر رنگ بدن و همرنگی با محیط اطراف برای استتار است. علاوه بر این، در گونه اختاپوس‌های دامبو استفاده از روش “پیشرانه جت” هم برای فرار از شکارچی دیده می‌شود. در این روش، آنها با پرتاب سریع آب خود را به جلو می‌رانند.

 

 

 

 

 


خرگوش آنگورا

10جاندار عجیب زمین! (+عکس)خرگوش آنگورا نوعی خرگوش اهلی است که به دلیل موهای نرم و بلندش شهرت دارد. این خرگوش‌ها در اواسط ۱۷۰۰ میلادی، حیوانات خانگی محبوب در خانواده‌های سلطنتی فرانسوی بودند که این محبوبیت در اواخر همان قرن به برخی نقاط دیگر اروپا نیز گسترش یافت.

این گونه خرگوش‌ها را به دلیل پشم بلند، ظریف و نرمشان پرورش می‌دهند و سپس موهایشان چیده و به فروش می‌رسانند.

 


ببر تاسمانی

10جاندار عجیب زمین! (+عکس)تیلاسین بزرگترین کیسه‌دار گوشتخوار شناخته‌شده دوران مدرن بود. این جاندار بومی استرالیا و گینه‌نو بوده و گمان می‎رود در قرن بیستم منقرض شده باشد. تیلاسین بیشتر با نام‌های ببر تاسمانی، گرگ تاسمانی و ببر تاسی شناخته می‌شود.

قدمت فسیل‌هایی که از گونه‌های مرتبط با این حیوان کشف شده مربوط به دوره سوم زمین‎شناسی است. نسل این جاندار در استرالیا سالها قبل از ورود اروپاییان منقرض شد، اما در جزیره تاسمانی همراه با برخی گونه‌های بومی دیگر مثل شیطان تاسمانی توانستند به حیات خود ادامه دهند. هرچند ببر تاسمانی در دسته موجودات منقرض شده طبقه‌بندی می‌شود، اما هنوز هم گزارش‌هایی از رویت این جانور توسط مردم منتشر می‌شود.

 


پلاتیپوس

10جاندار عجیب زمین! (+عکس)پلاتیپوس نوعی پستاندار نیمه آبزی و بومی شرق استرالیاست. پلاتیپوس‌ها پستانداران تخم‌گذار هستند. در پاهای عقبی پلاتیپوس نر خارهای سمی وجود دارد که در صورت برخورد به انسان بسیار دردآور خواهد بود. علاوه بر این، منقار او ۴۰۰۰۰ دریافت‌کننده الکتریکی و بیش از ۶۰۰۰۰ دریافت‌کننده مکانیکی دارد و به همین دلیل به راحتی می‌تواند موقعیت‌ دقیق طعمه خود را در آب شناسایی کند.

این جاندار به سمبل نمادین استرالیا تبدیل شده و تصویر او روی سکه بیست سنتی استرالیا نقش بسته است.

 


نهنگ تک‌شاخ

10جاندار عجیب زمین! (+عکس)ناروال یا نهنگ تک‌شاخ همراه با نهنگ بلوگا جزو گونه نهنگ‌های سفید به شمار می‌روند. مهمترین مشخصه این جاندار، تک عاج بسیار بلند اوست که از سمت چپ فک بالایی او روییده و مثل شاخ دیده می‌شود. در هر ۵۰۰ نر نهنگ تک‌شاخ، یکی از آنها دارای دو عاج است، به این صورت که دندان سمت راستی که معمولا کوتاه است، رشد می‌کند و بلندتر می‌شود.

هنوز علت وجود این شاخ روی سر این نهنگها به صورت علمی ثابت نشده است. یک فرضیه این است که این شاخ به آنها در محافظت از برخورد با کوههای یخ موجود در زیستگاهشان کمک می‌کند. فرضیه دوم این است که این شاخ برای ردیابی صوتی (اکولوکیشن) استفاده می‌شود. جدیدترین فرضیه نیز ادعا می‌کند این شاخ برای جذب نهنگ ماده مورد استفاده قرار می‌گیرد، هرچه جنس نر شاخ بلندتری داشته باشد، احتمال جذب ماده توسط او بیشتر می‌شود.

 


قلابچه‌ماهی

10جاندار عجیب زمین! (+عکس)علت نامگذاری این ماهی وجود زائده نورانی بلند روی سرش است که از آن به عنوان دام برای شکار طعمه استفاده می‌کند. این زائده که روی سر قلابچه ماهی می‌روید، قابلیت حرکت در تمامی جهات را دارد. قلابچه ماهی زائده روی سرش را مثل طعمه روی سرش می‌جنباند و با کشاندن شکار به سمت آن، او را شکار می‌کند. با توجه به اینکه این گونه از ماهی‌ها در اعماق بسیار پایین اقیانوس ساکن هستند و نور خورشید قادر به رسیدن به چنین اعماقی نیست، وجود این زائده نورانی در این موجود نورافشان، بسیار برای شکار طعمه حیاتی است.

یکی دیگر از مشخصه‌های قلابچه ماهی‌ها “دو ریختی جنسیتی” نر و ماده آنهاست. اندازه و جثه قلابچه‌ماهی ماده بسیار بزرگتر از نرهاست، به نحوی‌که در نگاه اول موجود نر مانند انگلی روی بدن ماده به نظر می‌رسد.

 


اژدهای دریایی برگی

10جاندار عجیب زمین! (+عکس)اژدهای دریایی برگی در آبهای پوشیده از علفهای دریایی زندگی می‌کند، رنگهایی از نارنجی، سبز و طلایی در سراسر بدن او دیده می‌شود و زائده‌های برگ مانندی تمام بدن او را پوشانده است. این جاندار دریایی فاقد دندان و شکم است و از میگوی مایسیس تغذیه می‌کند.

اژدهای دریایی برگی را در استرالیا به نام “اسب آبی استرالیایی” می‌شناسند. آنها ساکن آبهای آرام و سرد هستند.

 


خرچنگ یِتی

10جاندار عجیب زمین! (+عکس)خرچنگ یِتی اولین بار در سال ۲۰۰۵ در جنوب اقیانوس آرام دیده و کشف شد. این موجود ۱۵ سانتیمتری به دلیل داشتن موهای بلوند و ابریشمی روی پاها و چنگالش معروف است. خرچنگ یتی به نظر نابیناست. چنگال‌های پرموی او حاوی باکتری‌های رشته‌ای است که به باور دانشمندان برای پاکسازی و سم‌زدایی خوراکش یا مواد معدنی مسموم موجود در آب اطرافش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

 


ماهی تُهی‌خار

10جاندار عجیب زمین! (+عکس)تبار ماهی تُهی‌خار به چارپایان و شش‌ماهیها می‌رسد. باور بر این بود که نسل این ماهی در پایان دوره کرتاسه منقرض شده باشد، تا اینکه یک ماهی تُهی‌خار در سال ۱۹۳۸ در ساحل شرقی آفریقای جنوبی دوباره دیده شد. از آن سال به بعد در نقاط دیگر زمین از قبیل کنیا، ماداگاسکار، موزامبیک و تانزانیا نیز یافت شدند.

قدمت یک فسیل ماهی تُهی‌خار به حدود ۴۱۰ میلیون سال پیش بازمی‌گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا