جادوی رنگی در آسمان! (+تصاویر/فیلم)

سبزقبای سینه‌یاسی یکی از اعضای خانواده سبزقباهاست که پرهای رنگارنگ و زیبایش جلوه‌ای چشم‌نواز به او بخشیده است.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – سبزقبای سینه‌یاسی سر و نوک نسبتا بزرگی دارد. بالای چشم‌ها و نوک او ردیفی از پرهای سفید یا زرد رنگ دیده می‌شود. فیروزه‌ای، آبی لاجوردی، قهوه‌ای، یاسی، سبز، سفید، سیاه و زرد هشت رنگی هستند که پرها و بدن این پرنده رنگین‌کمانی را مزین کرده‌اند. رنگ پرهای پرنده نر و ماده یکسان است، با این تفاوت که ماده‌ها نوارهای مشکی رنگ روی دم را ندارند و سینه و گلوی قهوه‌ای رنگ دارند که به مرور زمان و با رسیدن به سن بلوغ به یاسی تبدیل می‌شود.

طول بدن این پرنده با احتساب دم بلند ۸ تا ۹ سانتیمتری‌اش به ۳۶ تا ۳۸ سانتیمتر می‌رسد. میانگین وزنش به ۱۰۴ گرم و میانگین طول عمرش نیز به ۱۰ سال می‌رسد.
حشراتی از قبیل ملخ‌ها و سوسک‌ها منبع اصلی تغذیه آنها را تشکیل می‌دهند، هرچند از موجودات کوچک دیگر مثل حلزون‌ها، مارمولک‌ها و عقرب‌ها نیز تغذیه می‌کنند.

جادوی رنگی در آسمان! (+تصاویر/فیلم)

سبزقبای سینه‌یاسی پرنده بسیار باهوش و زیرکی است که از سوختن بوته‌ها نیز برای شکار استفاده می‌کند. این پرنده در نزدیکی لبه‌های آتش به شکار طعمه‌های گریزان از آتش می‌پردازد.

سبزقبای دم چنگالی و سبزقبای گلو یاسی از نامهای دیگر این پرنده هستند. به نظر می‌رسد پرندگان سبزقبای سینه‌یاسی شیوه زندگی تک‌همسری دارند. آنها هر سال حدود ۲ تا ۴ تخم می‌گذارند و هر دو والد وظیفه مراقبت و نشستن روی تخم‌ها را به عهده می‌گیرند. جوجه‌ها پس از ۲۲ تا ۲۴ روز متولد می‌شوند و ۱۹ روز پس از تولد، پرهایشان به طور کامل رشد می‌کند اما تا یک ماه بعد نیز در لانه پدر و مادر خود زندگی می‌کنند.

جادوی رنگی در آسمان! (+تصاویر/فیلم)

آنها زندگی در نواحی پر درخت را ترجیح می‌دهند، چرا که از سوراخهای طبیعی روی درختان یا سوراخهای ایجادشده توسط دارکوب‌ها به عنوان لانه و برای تخمگذاری استفاده می‌کنند.
سبزقبای سینه‌یاسی و خروس پرندگان ملی کشور کنیا هستند.

جادوی رنگی در آسمان! (+تصاویر/فیلم)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا