بحران تولید مسکن در تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی

ناهماهنگی میان دولت، شهرداری تهران و ستاد ملی مبارزه با کرونا؛ بحران جدیدی را برای تولید مسکن – به‌عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور – بوجود آورده است.

مجله آنلاین موبنا؛ نرگس‌السادات حجازیان – از اسفندماه گذشته همزمان با ابلاغ‌های جسته‌وگریخته، بسیاری از کارگاه‌های ساختمانی در شهر تهران تعطیل شدند، اما نه دولت، نه شهرداری تهران و نه حتی وزارت راه و شهرسازی تکلیفشان با یکدیگر را نمی‌دانند! هنوز معلوم نیست این تعطیلی‌ها تا چه زمانی قرار است ادامه یابد و کدام سازمان یا نهاد مسئول آن است و آیا اصلاً تعطیلی کارگاه ساختمانی برای جلوگیری از شیوع کرونا مبنای علمی دارد؟ و اگر ندارد چرا بیش از یک ماه این کارگاه‌ها را تعطیل و ده‌ها هزار نیروی کار خارجی را مجبور به ترک ایران کردند؟ و اصلاً حالا که بی‌تدبیری دولت و شهرداری را رهبری در فرمایشات عید نیمه شعبان مجدداً تذکر دادند چرا اصناف خدمات‌دهنده به بخش مسکن هنوز تعطیل هستند؟!

 

گرفتاری برای کارگاه‌های ساختمانی

در هفته‌های اخیر شهرداری تهران در غفلت نهادهای مسئول، خود را متولی تصمیمات مرتبط با کرونا تصور کرده و تلاش می‌کند در این وانفسا با تصمیمات بعضاً غیرکارشناسی، دردسر بیشتری برای کارگاه‌های ساختمانی خلق کند!

رضا کرمی محمدی، جانشین رئیس و دبیر ستاد مقابله با کرونا در شهرداری تهران چند هفته پس از اظهارات صریح رئیس دولت درباره کنترل و مدیریت کرونا، از شرایط نابسامان این ویروس و نگرانی‌هایش می‌نویسد و بخشنامه می‌کند که عملیات ساختمانی موجب گسترش ویروس بین «عوامل و نیز همسایگان همجوار این کارگاه‌ها می‌شود!»

مشخص نیست رضا کرمی محمدی برمبنای کدام نظریه علمی و کارشناسی چنین اظهار نظری را مطرح می‌کند! اما بدتر از همه زمانی است که همین اظهارنظرهای عامیانه مبنای تصمیم‌گیری برای کلان‌شهر تهران شده است!

برخی مسئولان شهرداری تهران که در اتاق‌‌های مدیریتی‌شان نشسته‌اند با چرخاندن قلم روی کاغذ ده‌ها هزار کارگر و استادکارساختمانی را از نان خوردن انداخته‌اند و هزاران انبوه‌ساز و سازنده واحدهای مسکونی را به خاک سیاه نشانده‌اند.

متأسفانه شیوع ویروس کرونا در کشور نشان داده که حداقل در شهرداری تهران با کمبود جدی مدیر با تجربه و با درایت روبرو هستیم. به نظر می‌رسد برخی از مدیران شهرداری تهران هنوز به بلوغ لازم برای تصمیم‌گیری در مسائل مهم نرسیده‌اند!

عواقب جبران‌ناپذیر تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی

بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت ساختمانی کشور معتقدند تصمیماتی که در هفته‌های اخیر در شهرداری تهران برای کارگاه‌های ساختمانی و تعطیلی آن‌ها گرفته شده است، آسیب غیرقابل جبرانی را به بخش مسکن وارد کرده و به‌زودی هزاران انبوه‌ساز و سازنده را به ورشکستی خواهد کشاند.

در همین ارتباط فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با هشدار نسبت به فراگیر شدن رکود بازار مسکن گفته است: خبر تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا توسط شهرداری موجی از نگرانی و ترس از آینده شغلی کارفرمایان را چه در بخش‌های دولتی پیمانکاران و چه بخش خصوصی به‌وجود آورده است.

علاوه بر بیکاری بسیاری از کارگران ساختمانی و استاد‌کاران، ادامه روند تعطیلی کارگاه‌ها می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری چه در بخش صنوف مرتبط ساختمانی و چه بخش سرمایه‌گذاری و کارفرمایی را فراهم آورد. در این خصوص متأسفانه همچون گذشته بدون در نظر گرفتن دیدگاه‌ها و نظرات تشکل‌های صنفی حرفه‌ای تنها بر‌اساس درخواست یک سویه سازمان نظام‌مهندسی، شهرداری تهران اقدام به ابلاغ این بخشنامه کرده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان درباره وظایف شهرداری‌ها در چنین شرایطی توضیح می‌دهد: هرچند شهرداری‌ها به‌عنوان نهاد نظارتی دارای شرح وظایف مشخص‌اند، ولی به نظر می‌رسد ابلاغ چنین بخشنامه‌ای در شرایط کنونی در صلاحیت ستاد ملی مقابله با کروناست، در ثانی چرا این بخشنامه تنها در خصوص شهر تهران ابلاغ شده و تکلیف سایر کارگاه‌های ساختمانی شهرستان‌ها در شرایط کنونی همچنان در هاله‌ای از ابهام و تردید قرار دارد.

به نظر می‌رسد بی‌توجهی به شرایط حساس کنونی سرمایه‌گذاران و تولید‌کنند‌گان مسکن و تعطیلی ناگهانی کارگاه‌های ساختمانی بدون در نظر گرفتن تمهیدات لازم باعث بحران فراگیر در این بخش و صنوف وابسته شده که احتمالاً منجر به ورشکستی و رکود فراگیر در بازار مسکن می‌شود.

بالاخره شهرداری تصمیم‌گیر است یا ستاد ملی کرونا؟

در شرایطی که شهرداری تهران یک‌طرفه کارگاه‌های ساختمانی را تعطیل کرده، بالاخره معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به میدان آمده و گفته که قرار است به‌زودی پروتکل نحوه فعالیت‌های ساختمانی توسط ستاد ملی کرونا ابلاغ شود! البته محمود محمودزاده گویا در جریان تصمیمات شهرداری تهران مبنی بر تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی نیست! چراکه گفته «‌تمامی فعالیت‌های ساختمانی تحت نظر ستاد ملی کرونا انجام می‌شود.»

ناهماهنگی میان دولت، شهرداری و ستاد ملی کرونا به‌طور خوشبینانه هزاران میلیارد تومان به بخش تولید مسکن خسارت زده است، اما گویا اخیراً با ابلاغ رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه از روز ۲۳ فروردین، ادارات با حضور دوسوم نیروها فعالیت خود را آغاز می‌کنند، این احتمال که فعالیت‌های ساختمانی به شکل محدود از سر گرفته شود وجود دارد. در این خصوص بالاخره ستاد ملی مبارزه با کرونا در حال تدوین پروتکل انجام فعالیت‌های ساختمانی، توقف یا محدود کردن انجام پروژه‌ها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر که ستاد ملی کرونا به‌زودی پروتکل نحوه فعالیت‌های ساختمانی را ابلاغ می‌کند گفته است: طی روزهای آینده در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد و در عین حال ما به‌عنوان راهبرد موازی، برنامه‌های اصلاحی را برای این موضوع در دست پیگیری داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرده که بحران کرونا بر سرعت عملیات ساختمانی تأثیر گذاشته و موجب کندی کار شده است، اما از سوی دیگر سناریوهای مختلف برای تداوم کار به روشی بهداشتی در دست تدوین است تا بتوانیم ضمن صرفه‌جویی در زمان، عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. در فعالیت‌های ساختمانی امکان تقدم و تأخر برخی از عملیات ساختمانی در پروژه‌های مختلف وجود دارد و به نظر می‌رسد، می‌توان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی کار را پیش برد.

وی توضیح داد: بهترین راه این است که پروتکل مربوط به انجام فعالیت ساختمانی در ایام کرونا تدوین و اجرایی شود و ملاک عمل قرار بگیرد. محمودزاده تأکید کرد: تمامی فعالیت‌های ساختمانی تحت نظر ستاد ملی کرونا انجام می‌شود. بدین‌معنا چنانچه اعلام شود که عملیات ساختمانی ۱۰۰ درصد تعطیل شود، اینکار انجام خواهد شد و چنانچه اعلام شود که با الزاماتی کار می‌تواند پیش برود با آن الزامات کار را پیش خواهیم برد.

برخی کارشناسان و دست‌اندرکاران معتقدند در این وانفسا که همه خودشان را میدان‌دار مبارزه با کرونا می‌دانند رفتار شتر، گاو، پلنگ مسئولان که بخشی از فعالیت‌ها را قانونی و بخشی دیگر را ممنوع و خطرناک می‌دانند دیر یا زود کمر تولیدکنندگان و کارگران را خواهد شکست.

 منبع: اخبار بازار ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا