۱۰پدیده شگفت‌انگیز زمین! (+تصاویر)

شگفتی‌های زمین، بی‌شمار و حیرت‌انگیزند. عجایب طبیعی زمین مثل تنگه گرند و آبشار ویکتوریا عظمت و شکوهشان هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. اما تنها بزرگی و عظمت یک پدیده نیست که سبب‌ساز شگفتی و شکوه آن می‌شود.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – پدیده‌ها و مکان‌هایی در گوشه گوشه زمین وجود دارد که گویی متعلق به سیاره‌ای دیگرند. پدیده‌هایی که گاهی دانشمندان از کشف یا توضیح علت و چگونگی تشکیل و پدیداری آنها ناتوان هستند.

در ادامه با ده پدیده حیرت‌انگیز زمین آشنا می‌شوید که برخی از آنها گویی از هیچ قانون علمی تبعیت نمی‌کنند.

 

شانای تیمپیشکا _ رودخانه جوشان

10پدیده شگفت‌انگیز زمین! (+تصاویر)

جایی در اعماق جنگل‌های آمازون رودخانه‌ای جاریست که نظیر آن در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود. آب رودخانه شانای تیمپیشکا به قدری داغ است که اگر موجود زنده‌ای وارد آن شود، زنده زنده در آن خواهد جوشید.

دمای آب این رودخانه ۹۱ درجه سانتیگراد است که علت آن هنوز به صورت دقیق و علمی مشخص نشده است. معمولا منشا آبهایی که چنین دمای بالایی دارند، آتشفشانها هستند، اما نزدیکترین آتشفشان به رودخانه شانای تیمپیشکا ۷۰۰ کیلومتر از آن فاصله دارد.

 

غار موویل _ غاری با هوای سولفوری

10پدیده شگفت‌انگیز زمین! (+تصاویر)

در جنوب شرق کشور رومانی، غاری وجود دارد که نور خورشید میلیونها سال به آنجا نرسیده و به همین دلیل، اتمسفری کاملا متفاوت با جو زمین دارد.

این غار نخستین بار توسط کارگرانی که در حال جستجوی مکانی برای تاسیس یک نیروگاه برق بودند، کشف شد. آنها در حال بررسی زمین آن ناحیه و میزان مقاومت و امنیت آن بودند که به این غار رسیدند.

پس از پایین رفتن از یک چاه و عبور از چند تونل، دریاچه‌ای با آب گوگردی پدیدار می‌شود. هوای سمی این غار نیز مملو از سولفید هیدروژن و دی‌اکسیدکربن است.

اما در چنین آب و هوای غیرعادی نیز همچنان موجوداتی زندگی می‌کنند. دانشمندان ۳۳ گونه از موجودات زنده را درون این چاه کشف کرده‌اند که خود را با آب‌وهوای آنجا تطبیق داده‌اند.

 

چشمه سنگ‌ساز _ آبی که همه‌چیز را به سنگ تبدیل می‌کند

10پدیده شگفت‌انگیز زمین! (+تصاویر)

چشمه‌ای در نورث یورکشایر وجود دارد که در قسمتی از آن، آب از دیواره‌ای سرریز می‌شود و هر چیزی که زیر این آب قرار داده شود، طی سه تا پنج ماه به سنگ تبدیل می‌شود.

مردم هر چیزی مثل خرس عروسکی یا دوچرخه را زیر این آب می‌گذارند و پس از طی این مدت می‌توانند تندیس سنگی آن را از آنجا بردارند.

سالها مردم بر این باور بودند که این چشمه توسط یک جادوگر نفرین شده است. اما امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که آب این چشمه محتوای مواد معدنی بسیار بالایی دارد. در نتیجه، این آب به هر چیزی که برخورد کند، مواد معدنی سختی روی سطح آن باقی می‌گذارد.

 

دریاچه کاراچای _ رادیواکتیوترین دریاچه زمین

10پدیده شگفت‌انگیز زمین! (+تصاویر)

داخل کارخانه قدیمی سلاح اتمی Soviet Union دریاچه‌ای وجود دارد که میزان مواد رادیواکتیوی موجود در آن در هیچ جای کره زمین دیده نشده است.

این دریاچه برای انباشت زباله‌های اتمی کارخانه استفاده می‌شده است. در سال ۱۹۵۷ انفجاری در این کارخانه روی داد که ذرات اتمی آن تا ۲۳.۳۳۰ کیلومتر دورتر پرتاب شد.

امروزه برای جلوگیری از وقوع فاجعه دیگر، بیشتر سطح این دریاچه با بتن پوشانده شده است. این ناحیه هنوز هم بسیار آلوده و سمی است.

 

دریاچه گرونر _ پارکی که بهار هر سال زیر آب می‌رود

10پدیده شگفت‌انگیز زمین! (+تصاویر)

در اتریش پارک زیبایی وجود دارد که هر سال بهار زیر آب می‌رود. این پارک در نزدیکی کوه‌های Hochschwab قرار دارد که زمستان هر سال کاملا از برف پوشیده می‎‌شود. بارندگی برف به قدری زیاد است که پس از آب شدن آن، حجم دریاچه پارک دو برابر می‌شود.

اگر در بهار در آب دریاچه غواصی کنید، نیمکت‌ها و پل‌ها را زیر آب خواهید دید. حتی برخی گلها هم زیر آب شکوفه می‌زنند. بعدها، در تابستان، حجم آب کمتر می‌شود و پارک سر از آب بیرون می‌آورد.

 

درخت دوگانه کاسورزو

10پدیده شگفت‌انگیز زمین! (+تصاویر)

در ناحیه پیه‌مونته در ایتالیا یک درخت آلبالو روی یک درخت توت روییده است. هنوز علت و چگونگی وقوع این پدیده نادر مشخص نشده است.

مردم محلی اعتقاد دارند که احتمالا پرنده‌ای بذر درخت آلبالو را روی درخت توت انداخته و سپس این بذر رشد کرده و ریشه‌های آن از میان تنه خالی درخت توت عبور کرده و به زمین رسیده تا اینکه به یک درخت تبدیل شده است.

 

طوفان بی‌پایان رعدوبرق

10پدیده شگفت‌انگیز زمین! (+تصاویر)

10پدیده شگفت‌انگیز زمین! (+تصاویر)

در غرب ونزوئلا و بر فراز رودخانه کاتاتومبو طوفانی بی‌پایان از رعدوبرق برپاست. این طوفان هرشب راس ساعت ۷ عصر شروع می‌شود و تا ده ساعت ادامه می‌یابد. این رویداد طی ۲۶۰ روز سال بر فراز این رودخانه دیده می‌شود.

هیچ‌کس هنوز علت اصلی این واقعه را نمی‌داند اما مدتی پیش فرضیه وجود اورانیوم در سنگ بستر این ناحیه مطرح شد که بعدها مورد شک محققان قرار گرفت. اخیرا فرضیه دیگری برای این رعدوبرق‌ها مطرح شده است. طبق این فرضیه جدید، شکل کوهها موجب برخورد هوای گرم با هوای سرد رشته‌کوه آند می‌شود. بخارهای آب رودخانه و گاز متان حاصل از زمین‌های نفتی اطراف منجر به مشتعل شدن برخورد هوای گرم و سرد می‌شود.

این توضیح در حد فرضیه است و هنوز اثبات نشده است.

 

دریاچه آبی هوکایدو

10پدیده شگفت‌انگیز زمین! (+تصاویر)

10پدیده شگفت‌انگیز زمین! (+تصاویر)

در جزیره هوکایدوی ژاپن دریاچه‌ای هست که ویژگی منحصربفردی دارد. آب دریاچه سایه خاصی از رنگ آبی دارد که وقتی از جهات مختلف به آن نگاه کنید، رنگ آن تغییر می‌کند. طی تغییر فصول این تغییر رنگ بسیار واضح‌تر شده و آب دریاچه به رنگ سبز و یا آبی تبدیل می‌شود.

البته این دریاچه یک دریاچه طبیعی نیست، بلکه آبی است که پشت سد این ناحیه جمع شده است. محققان بر این باورند که وجود ذرات هیدروکسید آلومینیوم در آب دریاچه، علت رنگ عجیب آن است.

 

صخره‌های آهنگین پنسیلوانیا

 

 

روی تپه‌ای در پنسیلوانیا ناحیه‌ای وجود دارد که پوشیده از صخره‌‌ها و سنگ‌های عجیب است. اینکه این صخره‌ها از کجا و چرا روی این تپه آمده‌اند، مشخص نیست. گرچه بومیان آنها را پدیده‌های طبیعی می‌دانند.

نکته حیرت‌انگیز درخصوص این سنگها این است که وقتی به آنها ضربه می‌زنند، صدای خاصی از آنها شنیده می‌شود.

 

کاوا ایجن _ آتشفشانی با گدازه آبی رنگ

10پدیده شگفت‌انگیز زمین! (+تصاویر)

10پدیده شگفت‌انگیز زمین! (+تصاویر)

در اندونزی آتشفشانی وجود دارد که گدازه‌هایی به رنگ آبی درخشان دارد. دانشمندان امروز می‌دانند که مایع آبی رنگ جاری از آتشفشان کاوا ایجن گدازه نیست، بلکه گوگرد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا