مرغ منشی؛ مارگیر حرفه ای از آفریقا! (+فیلم و عکس)

مرغ منشی، پرنده‌ای بلندقد با ظاهر نسبتا عجیب اما زیباست. این پرنده زیبا بین ۱ تا ۱.۵ متر قد و حدود ۲.۵ تا ۵ کیلوگرم وزن دارد و طول دو بالش به ۲ متر می‌رسد.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – مرغ منشی حدود ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کند و در نواحی مختلفی از قاره آفریقا و معمولا در دشت‌های باز و گسترده این قاره زندگی می‌کند. مزیت زندگی در دشت‌های باز این است که طعمه‌هایش کمتر شانسی برای یافتن مخفیگاه پیدا می‌کنند. تخم‌ها و جوجه‌های مرغ منشی را پرندگان شکارچی مثل جغدها و کلاغ‌ها شکار می‌کنند، اما خود مرغ منشی، شکار هیچ جاندار دیگری نمی‌شود. با این حال، خرابکاری‌های انسان، بزرگترین تهدید برای این پرنده به شمار می‌رود.

مژه‌های بلند و دلبرانه‌ای که بالای چشم‌های مرغ منشی دیده می‌شود، در واقع، پرهای کوچک و تکامل‌یافته اوست که حدود سه‌ هفته پس از تولدش رشد کرده‌اند.
این پرنده پروازی شبیه به پرواز درناها دارد اما به ندرت تن به پرواز می‌دهد و راه رفتن روی زمین را ترجیح می‌دهد، به‌نحوی‌که می‌تواند روزانه تا ۳۰ کیلومتر راه برود. سرعت دویدن مرغ منشی به حدی بالاست که به او لقب “اسب شیطان” داده‌اند.
مرغ منشی از گونه‌های متفاوت مارها، حتی مارهای سمی مثل کبرا تغذیه می‌کند. سوسمارها، پرندگان و حیوانات کوچک و دوزیستان نیز در لیست غذاهای او وجود دارند.
تصویر این پرنده روی لباس ارتش آفریقای جنوبی به عنوان نماد محفاظت و حمایت نقش بسته است. از طرفی، مرغ منشی نشان ملی کشور سودان نیز است و سمبل پیروزی محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا