شاهکار سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران

سازمان موسوم به پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در آخرین روزهای تعطیلات نوروزی، با صدور اطلاعیه‌ای که مشخص نیست با هماهنگی کدام مرجع ذی‌صلاح در کشور صورت گرفته؛ همه فعالیت‌های عمرانی و کارگاه‌های ساختمانی شهر تهران را (مجدداً) تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد.

مجله آنلاین موبنا – نرگس‌السادات حجازیان : این تعطیلی از آن رو با اهمیت است که چند هفته پیشتر رئیس‌جمهوری گفته بود از روز شنبه! کرونا از ایران خواهد رفت و همه چیز تحت کنترل و مدیریت مسئولان دولتی قرار دارد.
اما صدور چنین اطلاعیه‌ای در یازدهم فروردین‌ماه امسال و حدود بیست روز پس از آن شنبه‌ای که قرار است بیاید، می‌تواند بیانگر عمق هرج‌ومرج و سوء مدیریت در مقابله با کرونا در کشور تلقی شود.

شاهکار سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران
مدیر یک سازمان وابسته به شهرداری که شهردار هم در این دولت، خود عضوی از کابینه شده است، چند هفته پس از اظهارات صریح رئیس دولت درباره کنترل و مدیریت کرونا، از شرایط نابسامان این ویروس و نگرانی‌هایش می‌نویسد و بخشنامه می‌کند که عملیات ساختمانی موجب گسترش ویروس بین “عوامل و نیز همسایگان همجوار این کارگاه‌ها می‌شود”!.
این نکات کلیدی که رضا کرمی محمدی، به‌ عنوان جانشین رئیس و دبیر ستاد مقابله با کرونا در شهرداری تهران، در اطلاعیه‌اش بر آن اصرار و تأکید صریح داشته‌، می‌تواند بیانگر ضعف و سوء مدیریت در شهرداری تهران تلقی شود.
چراکه هر تحصیل‌کرده رشته‌های ساختمانی و یا فعال این عرصه می‌داند که اولاً ورود همسایگان و یا هر عابر یا… به کارگاه‌های ساختمانی کلاً غدغن و خلاف موازین ایمنی و سلامت از قدیم‌الایام بوده و هست. نکته‌ای که این جناب آقای رئیس ظاهراً از آن بی‌خبر هستند.
دوماً در کمتر کشوری بدلیل کرونا تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی اعلام شده است و مثلاً در هند که چنین تصمیمی همانند شهرداری تهران پشت درهای بسته البته از سوی عالی‌ترین مقام اجرایی آن کشور اتخاذ شد، تنها چند ساعت بعد نخست‌وزیر مجبور به عذرخواهی و پذیرش اشتباهش شد و البته در توجیه هم گفت که برای سلامت هندی‌ها مجبور به اتخاذ چنین تصمیمی شده است.
سوماً کارگران ساختمانی اغلب غیربومی هستند و به‌همین دلیل همانند یک خانواده در کارگاه‌ها بطور موقت زندگی می‌کنند و قرنطینه اعضای موقت یک خانواده در داخل خانه‌هایشان(بخوانید کارگاه‌های ساختمانی) قدری تأمل‌برانگیز است. چرا که باید انتظار داشت طی روزهای آینده، بدلیل تداوم بیکاری و از آن ناگوارتر بلاتکلیفی، آنان نیز همچون کارگران هندی به خیابان‌ها سرازیر شوند.
چهارماً خدا پدر نخست‌وزیر هند را بیامرزد که حداقل مشخص کرد که سه هفته قرنطینه اعلام کرده و تکلیف ملتش را روشن کرد، چراکه اطلاعیه تعطیلی مجدد کارگاه‌های ساختمانی آن‌هم تا اطلاع ثانوی؛ در حالی منتشر شده که اواخر اسفندماه عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، فعالیت کلیه کارگاه‌های ساختمانی را از ۲۶ اسفند تا ۱۵ فروردین تعطیل کرده بود.
پنجماً مگر کشور و استان تهران متولی سلامت و مدیریت کرونا ندارد که شهرداری بدون توجه به نقش و جایگاه آن دستگاه‌ها در چنین روزهای حساسی پشت درهای بسته و با دور زدن نهاد شورای شهر، رأساً چنین تصمیمی می‌گیرد؟
شاید جناب شهردار این روزها بجای دیدوبازدیدهای مجازی با سفرای خارجی و یا شرکت در جلسات سخنرانی رئیس دولت(بخوانید عضویت در کابینه) شایسته باشد قدری بیشتر بر عملکرد مدیران تحت امرشان متمرکز شوند.
جناب آقای حناچی! شما قطعاً بهتر از دیگران می‌دانید که مسکن و کارگاه‌های ساختمانی موتور و لوکوموتیو قطار تولید و اشتغال در کشور محسوب می‌شوند و مقام معظم رهبری هم امسال را سال جهش تولید نامگذاری کرده‌اند! اگر شیوع کرونا جدی است؛ که دولت باید رسماً به ملت اعلام کند؛ و اگر هم کنترل شده است که صدور دستورالعمل تداوم تعطیلی کامل واحدهای تولیدی فعال در حوزه مسکن از سوی مدیران شما در سال جهش تولید، واقعاً با چه پشتوانه‌ای صورت گرفته است؟!

 منبع: اخبار بازار ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا