چگونه سامسونگ به پادشاه به‌روزرسانی سریع در دنیای اندروید تبدیل شد؟

به‌روزرسانی گوشی‌های هوشمند مانند کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها با دو هدف اصلی دنبال می‌شود. اضافه شدن قابلیت‌های جدید و برطرف کردن باگ‌ها و نواقص قبلی دو دلیلی است که باعث می‌شود تا شرکت‌ سازنده سیستم عامل با همکاری تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند آپدیت‌های جدید نرم‌افزاری را ارائه کنند.

مجله آنلاین موبنا – این به‌روزرسانی‌ها معمولا به طور ماهانه یا دوره‌ای و سالیانه منتشر می‌شود تا کاربران گوشی‌های هوشمند بتوانند به شکلی بهینه از قابلیت‌های دستگاه خود استفاده کنند.

البته به غیر از دو مورد گفته شده، اهداف دیگری هم با انتشار آپدیت‌های نرم‌افزاری دنبال می‌شود. بهینه‌سازی عملکرد نرم‌افزار و برنامه‌های گوشی با سخت‌افزار آن و محفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران در مقابله با تهدیدات امنیتی جدید از جمله این اهداف هستند.

تمام اینها برای این است که کاربران گوشی‌های هوشمند بتوانند به شکلی راحت و سریع و بدون مشکل با گوشی‌های خود کار کنند. به همین دلیل تولید‌کنندگان گوشی‌های هوشمند هر کدام درصدد هستند تا در سریع‌ترین زمان به‌روزرسانی‌های امنیتی را در اختیار کاربران خود بگذارند. موضوعی که باعث شکل‌گیری یک رقابت بین این شرکت‌ها شده است.

سامسونگ به عنوان رهبر بازار جهانی گوشی‌های موبایل در طول چند سال اخیر تلاش داشته تا آپدیت نرم‌افزار و برنامه‌ گوشی‌های خود را در سریع‌ترین زمان ممکن ارائه دهد. این روند هر سال بهتر و سریع‌تر ادامه داشته تا کاربران در زمانی کوتاه نرم‌افزاری جدید و بی‌عیب‌ونقص را روی گوشی خود داشته باشند. مرور روند طی شده گوشی‌های سامسونگ در چند سال اخیر و چگونگی رسیدن به آن می‌تواند خواندنی باشد.

چگونه سامسونگ به پادشاه به‌روزرسانی سریع در دنیای اندروید تبدیل شد؟

ارتقا اندرویدها

سامسونگ هر ساله‌ گوشی‌های متنوعی را در سری‌ها و مدل‌های مختلف روانه بازار می‌کند. از پرچمداران سری ‌S گرفته تا سری‌های A و سری نوت که هر ساله مدل‌‌های جدیدی از آنها در دسترس علاقه‌مندان و کاربران قرار می‌گیرد. برای هر کدام از این مدل‌ها نیاز است تا مجوز‌های اولیه برای سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای این دستگاه‌ها دریافت شود. همین موضوع باعث می‌شود در بسیاری از مواقع نسخه جدید اندروید مطابق انتظار علاقه‌مندان در کوتاه‌ترین زمان به‌روز نشود. در چند سال اخیر با همکاری‌های دوجانبه میان شرکت سامسونگ و گوگل، ارتقا سیستم‌ عامل گوشی‌های سامسونگ به اندروید جدید روند سریع‌تری را طی کرده‌ است. موضوعی که با مروری کوتاه‌ بر به‌روزرسانی سه نسل گوشی‌های پرچمدار سامسونگ آشکار می‌شود.

اندروید ۸ یا اورئو در زمانی به دنیای گوشی‌های اندروید پا گذاشت که حدود ۶ ماه قبل آن سامسونگ جدیدترین گوشی‌ سری اس خود را با نام گلکسی S8 رونمایی کرده بود. با وجود این کاربران S8 چند ماهی صبر کردند تا بتوانند گوشی‌های خود را به اندروید جدید ارتقا دهند. در مورد نوت ۸ که تقریبا همزمان با اندروید اورئو رونمایی شد هم مدتی حدود ۶ ماه طی شد تا این گوشی‌ها اندورید جدید را دریافت کنند.

با معرفی اندروید ۹ (Pie) در مرداد ۹۷ تلاش‌های سامسونگ برای کوتاه‌ کردن زمان آپدیت گوشی‌ها آغاز شد. این تلاش‌ها باعث شد تا در مهر ۹۷ کاربران گوشی‌های پرچمدار گلکسی S9 اولین به روزرسانی اندروید جدید را دریافت کنند.

همزمان نسخه بتا برای گلکسی نوت ۹ صادر شد تا در نهایت در دی ماه آن سال مدل‌های پرچمدار سری نوت هم به اندروید جدید تجهیز شوند.

چگونه سامسونگ به پادشاه به‌روزرسانی سریع در دنیای اندروید تبدیل شد؟

اندروید ۱۰

با وجود اینکه فاصله زمانی بین معرفی اندروید جدید و ارتقا گوشی‌ها در سری اس ۹ و نوت ۹ نسبت به مدل قبلی خود کمتر شده بود اما این فاصله چند ماه هم چیزی نبود که مدیران و مهندسان این شرکت را راضی نگه دارد. به همین دلیل سامسونگ برای اندروید ۱۰ عزم خود را جزم کرد تا این فاصله را بیش از پیش کمتر کند.

دقیقا ۴۱ روز بعد از اینکه گوگل در شهریور ۹۸ اندروید ۱۰ را معرفی کرد، نسخه بتا اندروید جدید برای گلکسی S10 منتشر شد. کاربران گلکسی نوت ۱۰ هم در آذرماه توانستند گوشی‌های خود را به اندروید ۱۰ ارتقا دهند. به این ترتیب سامسونگ در سال ۲۰۱۹ توانست قبل از پایان سال هر دو گوشی پرچمدار خود را به اندروید ۱۰ مجهز کند.

چگونه سامسونگ به پادشاه به‌روزرسانی سریع در دنیای اندروید تبدیل شد؟

پچ‌های امنیتی

گوگل در اولین دوشنبه هر ماه پچ‌های امنیتی خود را برای مقابله با تهدیدات جدید و حفظ بیشتر امنیت گوشی‌ها منتشر می‌کند. سامسونگ در زمینه دسترسی کاربران خود به این پچ‌ها هم پیشرو است و بسیاری از گوشی‌های این شرکت می‌توانند در همان روزهای اول به‌روزرسانی‌های امنیتی را انجام دهند.

این به‌روزرسانی‌ها تنها به گوشی‌های جدید خلاصه نمی‌شود و سامسونگ برخلاف بسیاری از سازندگان گوشی‌ هوشمند پچ‌های امنیتی را برای نسل قبلی گوشی‌های خود ارائه می‌کند. برای مثال با وجود گذشت سه نسل از رونمایی گلکسی S7 و S7 Edge این گوشی‌ها هنوز به طور دوره‌ای پچ‌های امنیتی خود را دریافت می‌کنند.

برنامه‌ به‌روزرسانی پچ‌‌های امنیتی گوشی‌های سامسونگ براساس سه سطح زمانبندی شده است. سطح اول به گوشی‌های پرچمدار اختصاص دارد که به شکل ماهانه این به‌روزرسانی‌ها را دریافت می‌کند. پس از آن به‌روزرسانی‌هایی است که هر سه‌ ماه برای گوشی‌ها منتشر می‌شود و در سطح سوم برای گوشی‌هایی است که به طور دوره‌ای این به‌روزرسانی‌ها را دریافت می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا