شنل؛ جلوه‌ای از نقاشی پروردگار (+عکس و فیلم)

پرهای پرنده شنل منقش رنگین‌کمانی از رنگهاست. این پرنده زیبا بومی ایالات متحده آمریکا و مکزیک است و یکی از اعضای خانواده پرنده‌های کاردینال شمالی به شمار می‌رود.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – نرها سر آبی‌رنگ، کمر سبزرنگ و شکم قرمزرنگ دارند که گاهی رگه‌هایی از زرد، نارنجی، بنفش و قهوه‌ای نیز در آنها دیده می‌شود. ماده‌ها و جوجه‌ها سبزرنگ هستند. ماده‌ها طی دوران بلوغ به همان رنگ سبز باقی می‌مانند، اما نرها کم‌کم با رسیدن به سن جفت‌یابی پرهای رنگین‌کمانی‌شان پدیدار می‌شود.

 

طول بدن آنها حدود ۱۲ تا ۱۴ سانتیمتر و وزنشان ۱۳ تا ۱۸ گرم است. این پرنده زیبا حدود ۱۲۶ ماه یا ۱۰.۵ سال عمر می‌کند.
آنها از برخی گلها، میوه انجیر، انواع دانه‌ها و بذرهای مثل گندم و کاج و همچنین از حشراتی مثل ملخ، زنبور، مگس، عنکبوت و کرم‌ها تغدیه می‌کند. بسیاری از پرندگان شکاری و حیواناتی از قبیل مارها شکارچیان شنل منقش هستند.

 

 

شنل منقش طی ماه‌های آوریل و آگوست به جفت‌یابی می‌پردازد و با جفت خود آشیانه‌ کوچک و فنجانی شکلی از علفها، برگها، ساقه‌ها و شاخه‌ها می‌سازد، سپس برای اطمینان از استحکام لانه، آن را به ساقه یا ریشه گیاهان اطراف متصل می‌کند. پرنده ماده حدود ۳ تا ۴ تخم می‌گذارد. جوجه‌ها تقریبا پس از یکسال آماده جفت‌یابی و تخمگذاری می‌شوند.

 

 

این پرندگان رنگارنگ طی فصل زمستان به نقاط جنوبی و گرم‌تر قاره آمریکا مثل کوبا و باهاما مهاجرت می‌کنند.

شنل؛ جلوه‌ای از نقاشی پروردگار (+عکس و فیلم)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا