حمله قلبی در برابر حمله هراس؛ تفاوت در چیست؟

تجربه یک حمله قلبی یا یک حمله هراس برای هر فردی ناخوشایند است و در برخی افراد یک حمله قلبی می تواند محرکی برای احساس هراس باشد.

مجله آنلاین موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – احساس دردی تیز در سینه، تنگی نفس، گزگز دست ها، حالت تهوع، تعریق، لرز و ضربان سریع قلب از جمله علائمی هستند که می توانند به یک حمله قلبی اشاره داشته باشند. اما تجربه این علائم همواره به معنای وقوع یک حمله قلبی نیست و یک حمله هراس نیز می تواند موجب علائمی مشابه شود.

حمله قلبی و حمله هراس دارای برخی شباهت ها هستند و گاهی اوقات تشخیص آنها از یکدیگر می تواند دشوار باشد.

یک حمله قلبی چیست؟

یک حمله قلبی عادی زمانی رخ می دهد که یکی از سرخرگ های کرونری خونرسان به عضله قلب دچار گرفتگی یا انسداد شود. این شرایط کاهش جریان خون به عضله قلب را در پی دارد. حمله قلبی گاهی اوقات به نام انفارکتوس میوکارد نیز شناخته می شود.

از علائم و نشانه های یک حمله قلبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ناراحتی در سینه که ممکن است شبیه فشار یا درد احساس شود

– درد در قسمت بالایی بدن، به ویژه در یک یا هر دو دست، گردن، پشت بدن، فک یا معده

– احساس پری در سینه

– احساس سوء هاضمه شدید

– تنگی نفس

– تپش قلب یا کوبش قلب

– حالت تهوع یا عرق سرد

– سبکی سر

– علائم شبه آنفلوآنزا

– رنگ پریدگی صورت یا ظاهر ناخوش

– حس نابودی

احساس درد در سینه یا دست یکی از شایع‌ترین نشانه های حمله قلبی است، اگرچه همواره وجود ندارد. به طور خاص، زنان احتمال کمتری دارد سینه درد را تجربه کنند و ممکن است با نشانه های دیگر مانند خستگی غیرمعمول یا ناراحتی در قسمت بالایی بدن مواجه شوند.

حملات قلبی هم در مردان و هم زنان و به طور معمول در سنین بالا رخ می دهند. میانگین سنی بروز یک حمله قلبی در مردان ۶۵ و در زنان ۷۲ سالگی است. با این وجود، حملات قلبی می توانند در سنین بسیار پایین‌تر، به ویژه در افرادی که دارای سطوح بالای کلسترول هستند نیز رخ دهند. علائم یک حمله قلبی معمولا ۳۰ دقیقه یا بیشتر ادامه می یابند. از دیگر عوامل خطر برای حمله قلبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سیگار کشیدن

– فشار خون بالا

– کلسترول بالا

– فعالیت بدنی کم

– استرس مزمن

برخی افراد نیز در معرض خطر بیشتری برای تجربه حمله قلبی قرار دارند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– افراد مبتلا به دیابت

– زنان یائسه

– افراد دارای مشاغل پر استرس

– افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، یک بیماری قلبی که موجب تپش قلب می شود

– افرادی با سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا حملات قلبی

برای بهبود بیمار پس از حملات قلبی معمولا ترکیبی از تغییرات سبک زندگی (تغییر رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدن) و داروها (داروهایی برای کاهش فشار خون و کلسترول) مد نظر قرار می گیرد. همچنین، برخی افراد نیازمند عمل جراحی برای بازگشایی سرخرگ های مسدود شده هستند.

برخی موارد حملات قلبی می توانند کشنده باشند، در شرایطی که برخی دیگر رویدادهایی کوچک‌تر هستند و آنها را می توان به عنوان نشانه های هشدار برای ایجاد تغییراتی مانند کاهش سطوح کلسترول و فشار خون، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم در نظر گرفت.

یک حمله هراس چیست؟

یک حمله هراس زمانی رخ می دهد که فرد ترس یا ناراحتی شدید را تجربه می کند که طی چند دقیقه به نقطه اوج خود می رسد. حملات هراس می توانند به واسطه یک رویداد استرس‌زا مانند پیش از یک ارائه مطلب بزرگ یا پس از اخراج از کار رخ دهند. اما در برخی افراد دلیل مشخصی برای شکل گیری حمله هراس وجود ندارد. از دیگر علائم این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سینه درد

– کوبش قلب

– تعریق

– ترس از مرگ

– ترس از دیوانه شدن و از دست دادن کنترل

– سرگیجه

– حالت تهوع

– لرز

– پاراستزی یا خواب‌رفتگی (احساس گزگز یا بی حسی)

زنان نسبت به مردان احتمال بیشتری دارد حملات هراس را تجربه کنند. حملات هراس برخلاف حملات قلبی بیشتر در سنین پایین بین ۱۸ تا ۲۵ سالگی رایج هستند. این شرایط برای برخی به ندرت رخ می دهد، در حالی که برخی دیگر به طور منظم آن را تجربه می کنند. افراد مبتلا به اختلال هراس به دفعات حملات هراس را تجربه می کنند و با ترس تجربه دوباره این شرایط زندگی می کنند.

از جمله اقداماتی که می توان برای کوتاه کردن مدت زمان یک حمله هراس یا توقف آن مد نظر قرار داد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– تنفس عمیق

– ورزش سبک

– صحبت با دوستان و خانواده

– مدیتیشن با یک مانترا (مجموعه‌ای از کلمات و آواهایی که با آهنگ خاصی به دفعات تکرار می‌شود)

این قبیل فعالیت ها به خلاصی ذهن از هراس و کسب آرامش کمک می کنند.

اگر یک اختلال هراس در شما تشخیص داده شده است، ممکن است داروهای ضد افسردگی و داروهای دیگر برای پیشگیری از حملات بیشتر یا کاهش شدت آنها تجویز شود. افزون بر این، برخی تغییرات سبک زندگی ممکن است به شما در کنترل اضطراب یا یک اختلال هراس کمک کنند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– استراحت فراوان

– سالم غذا خوردن

– ورزش منظم

– مدیریت استرس

– صحبت با فردی دیگر درباره ترس ها و نگرانی ها

– تمرین ذهن‌آگاهی، یوگا یا مدیتیشن

– اختصاص زمان برای خود

– پرهیز از موقعیت های محرک

بیشتر حملات هراس حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ادامه می یابند اما این مدت می تواند متغیر باشد. برخی افراد ممکن است حملات هراس که برای چند روز ادامه می یابند را نیز تجربه کنند.

چه زمانی آنها همپوشانی دارند؟

بی تردید، تجربه یک حمله قلبی یا یک حمله هراس برای هر فردی ناخوشایند است و در برخی افراد یک حمله قلبی می تواند محرکی برای احساس هراس باشد. وقوع همزمان یک حمله هراس با حمله قلبی معمول نیست اما این احتمال وجود دارد. در شرایطی که حملات هراس محرکی شناخته شده برای حملات قلبی نیست، هر دو ممکن است دارای یک ارتباط استرسی باشند. استرس مزمن با گذشت زمان خطر تجربه یک حمله قلبی را افزایش می دهد.

و از آنجایی که علائم می توانند بسیار مشابه باشند، تشخیص این دو شرایط در لحظه می تواند دشوار باشد. حملات هراس و قلبی می توانند با سینه درد یا ناراحتی در سینه، تعریق، تپش قلب و سرگیجه مرتبط باشند.

پیشگیری

بهترین حالت این است که یک حمله قلبی یا حمله هراس هرگز رخ ندهد، از این رو، تغییرات سبک زندگیريال به ویژه اگر دارای عوامل خطر برای هر یک از این شرایط هستید می تواند به کاهش احتمال تجربه آنها کمک کند. برخی تغییرات ساده ممکن است تاثیر قابل توجهی در کاهش احتمال بروز یک حمله قلبی داشته و همچنین به کاهش تکرر و شدت حملات هراس کمک کنند. در همین راستا، شما می توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

سیگار نکشید. سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری قلبی‌عروقی است و این بیماری از دلایل اصلی مرگ و میر انسان ها در جهان محسوب می شود. سیگار کشیدن موجب افزایش سطوح چربی در خون و احتمال تشکیل لخته خون می شود که می تواند به بروز انسداد در جریان خون منتهی به قلب و بروز یک حمله قلبی منجر شود. سیگار کشیدن می تواند به سلول های پوشش دهنده رگ های خونی آسیب رسانده و به انباشت کلسترول و تشکیل پلاک ها در دیواره سرخرگ ها کمک کند که باریک شدن رگ های خونی و افزایش احتمال گرفتگی در رگ ها را به همراه دارد.

به همین ترتیب، برخلاف شهرت خود برای کسب آرامش، سیگار به واقع برای افراد مبتلا به اختلال هراس مضر است. یک مطالعه بلند مدت نشان داد که حملات هراس بین افراد سیگاری شایع‌تر است، از این رو، ترک سیگار به عنوان اقدامی برای کاهش شدت اختلال هراس توصیه شده است.

فعال باشید. ما می دانیم که ورزش از جهات مختلف برای سلامت انسان مفید است و سلامت قلبی‌عروقی نیز از این شرایط مستثنی نیست. ورزش عاملی کلیدی در هر راهبرد پیشگیرانه محسوب می شود. همچنین، ورزش می تواند از طریق افزایش ترشح اندورفین و دیگر انتقال دهنده های عصبی مسئول احساس خوب که به افزایش آرامش و تمرکز انسان کمک می کنند به مدیریت احساساتی مانند هراس، اضطراب و اختلالات هراس کمک کند.

سالم غذا بخورید. یک رژیم غذایی سالم از جسم و روان انسان پشتیبانی خواهد کرد و گزینه ای مهم برای حفظ سلامت قلب است. برای حفظ سلامت قلب باید مصرف شکر، نمک و چربی های مضر را محدود کنید. همچنین، محدود کردن کربوهیدرات های پالایش شده و پروتئین حیوانی از دیگر مواردی است که باید مد نظر قرار دهید. تمام این موارد می توانند از سلامت قلب پشتیبانی کرده و احتمال وقوع حملات هراس را نیز کاهش دهند.

به اعداد خود توجه داشته باشید. سطوح فشار خون و کلسترول خون خود را زیر نظر داشته باشید. آترواسکلروز (سخت شدن سرخرگ ها که یکی از دلایل حملات قلبی است) و پرفشاری خون دارای علائم مشهود چندانی نیستند اما کلسترول و فشار خون بالا می توانند به سیستم عروقی آسیب رسانده و به بروز انسداد منجر شوند.

با پزشک خود صحبت کنید. اگر نگران سلامت قلب خود یا دارای برخی عوامل خطر هستید، باید درباره روش هایی که می توانند به کاهش خطر حمله قلبی کمک کنند با پزشک خود صحبت کنید. به طور مشابه، اگر یک حمله هراس را تجربه کرده اید، درباره چگونگی پیشگیری از وقوع دوباره آن و داروهایی که ممکن است خطر بروز این رویدادها در آینده را کاهش دهند با پزشک خود صحبت کنید.

استرس را مدیریت کنید. بیشتر ما دارای استرس زیاد در زندگی خود هستیم و مدیریت این شرایط از طریق روش های کسب آرامش مانند یوگا، مدیتیشن و تمرنیات تنفس عمیق ممکن است خطر تجربه یک حمله هراس یا حمله قلبی را کاهش دهد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا