سوپرا از ۱۹۷۸ تا ۲۰۲۱؛ افسانه یکی از مطرح ترین اسپرت های ژاپنی(+تصاویر)

نسل چهارم سوپرا یکی از مناسب ترین خودروهای اسپرت جهان برای پیاده سازی پروژه های تیونینگ است و بین تیونرها محبوبیتی باور نکردنی دارد.

مجله آنلاین موبنا؛ مازیار دانیالی – باتوجه به حضور جی تی۸۶ در خیابان های کشورمان، احتمالا این محصول برای خیلی از مخاطبین اسپرت ترین تویوتایی باشد که تا کنون ملاقات کرده اند اما اگر نگاهی گسترده تر به تاریخ تولیدات تویوتا داشته باشیم قطعا نامی درخشان تر از سوپرا در کلاس محصولات اسپرت کمپانی ژاپنی مذکور وجود نخواهد داشت.

جی تی۸۶ مدل ۲۰۱۷

جی تی86 مدل 2017

نسل اول سوپرا از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۱ روی خط تولید قرار داشت. در سال ۱۹۸۱ نسل دوم سوپرا با پیشرفت های قابل توجه در نمای ظاهری معرفی شد و تولید آن تا سال ۱۹۸۵ دنبال شد. نسل سوم از ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید شد که آنرا باید فیس لیفتی از نسل قبلی درنظر گرفت.

سوپرا نسل اول

سوپرا نسل اول

سوپرا نسل دوم

سوپرا نسل دوم

سوپرا نسل سوم

سوپرا نسل سوم

اما یکی از زیباترین مدل های این خودرو در سال ۱۹۹۳ به عنوان نسل چهارم معرفی شد. خودرویی که تغییرات ظاهری عمیقی را همراه خود داشت و برای پیشرانه آن از موتور ۳۲۶ اسب بخاری استفاده شد. این مدل از سوپرا یکی از محبوب ترین خودروهای تمام دوران نزد تیونرها است. به عبارت دیگر نسل چهارم سوپرا یکی از مناسب ترین خودروهای اسپرت جهان برای پیاده سازی پروژه های تیونینگ است و بین تیونرها محبوبیتی باور نکردنی دارد. البته موتور ۳۲۰ اسب بخاری استاندارد آن کمترین اهمیت را برای مالک آن خواهد داشت زیرا با شخصی سازی های ممکن این موتور بیش از ۱۰۰۰ اسب خروجی می دهد. تولید این مدل محبوب تا سال ۲۰۰۲ دنبال شد.

پس از سال ۲۰۰۲، سوپرا از برنامه های تولید تویوتا خارج شد و همین مساله انتقادهای بسیاری را نیز متوجه کمپانی ژاپنی کرد.

حدود ۲ دهه خبری از سوپرا نبود تا آنکه در سال ۲۰۱۹ نسل پنجم آن با شمایل یک سوپر اسپرت مدرن وارد کاتالوگ فروش تویوتا شد.

اولین سوپرای نسل پنجم با مدل ۲۰۲۰ با مدل اِی۹۰ طی یک حراج در آریزونای آمریکا با قیمت عجیب ۲.۱ میلیون دلار به خریدار واگذار شد. روی پیشرانه این محصول امضای آکیو تویودا مدیرعامل تویوتا نیز قرار داده شد تا نمونه اول خاص تر باشد. این محصول اسپرت از موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری توربو با ۳۳۵ اسب بخار خروجی استفاده می کند.

همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید نسل پنجم سوپرا شباهت های زیادی نسل موفق چهارم دارد و تنها همه چیز امروزی و مدرن شده است. سوپرای جدید با دو موتور معرفی شد که هر دو ساخت کمپانی ب ام و هستند. یکی نمونه توربوی ۲ لیتری ۴ سیلندر با ۲۵۵ اسب بخار و دیگر نمونه ۳ لیتری ۶ سیلندر توربو با ۳۳۵ اسب بخار خروجی. مدل های مذکور با جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک زد اف هماهنگ شدند.

سوپرا ۲۰۲۱

به تازگی تصاویری از مدل ۲۰۲۱ سوپرا ۴ سیلندر منتشر شده که این محصول را با تغییرات جدیدی از جمله ۹۱ کیلوگرم کاهش وزن معرفی می کند. البته تویوتا برنامه ای برای ارائه این مدل در بازار آمریکا ندارد.

در این خودرو از موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری تولید ب ام و استفاده کرده و این دقیقا همان تپنده ای است که در ب ام و زد۴ اس درایو۳۰آی شاهد حضور آن هستیم. موتور توربودقلوی مذکور ۲۵۵ اسب بخار خروجی و ۲۹۵ پوندفوت گشتاور دارد. در بخش جعبه دنده بازهم شاهد حضور نمونه ۸ سرعته اتوماتیک زد اف هستیم.

این خودرو طی ۵ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۹۶ کیلومتر برساعت می رسد. بیشینه سرعت آن نیز روی ۲۵۰ کیلومتر برساعت محدود شده است.

سوپرا ۴ سیلندر ۲۰۲۱ در مقایسه با نمونه ۶ سیلندر خود کاهش وزن قابل توجهی داشته تا وزن خالص آن برابر با ۱۴۴۲ کیلوگرم باشد. بخشی از این کاهش وزن از طریق جایگزینی کالیپر ۴ پیستونه سیستم ترمز با روتورهای تک پیستونه حاصل شده است. تنظیم ۱۴ جهته صندلی نیز حذف و با تنظیم دستی جایگزین شده است.

در این محصول ویژگی های ایمنی شامل کروز کنترل تطبیقی، نمایش نقاط کور دید راننده، سنسورهای هشدار عقب و جلو و همچنین دستیار پارک هوشمند حاضر است. درباره امکانات هم باید به پشتیبانی از اپل کارپلی، نمایشگر ۸ اینچی، شارژ بی سیم، ناوبری ماهواره ای، سیستم صوتی با ۱۲ بلندگو و … اشاره کرد.

برای این محصول کانال قیمتی ۴۰ هزار دلار پیش بینی می شود.

 

نمونه ۶ سیلندر در مدل ۲۰۲۱

به رغم جذابیت هایی که این خودروی اسپرت دارد اما قطعا نمونه ۶ سیلندر آن که در مدل ۲۰۲۱ با تپنده ۳ لیتری ۳۸۲ اسب بخاری و گشتاور ۳۶۸ پوندفوت عرضه می شود می تواند ویژگی های برتری داشته باشد. در مدل ۲۰۲۰ میزان خروجی نمونه ۶ سیلندر برابر با ۳۳۵ اسب بخار بودعه که بهبود قابل توجهی را نشان می دهد.

این محصول طی ۳.۹ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۹۶ کیلومتر برساعت می رسد. در مدل ۲۰۲۰ این رکورد برابر با ۴.۱ ثانیه بوده است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا