«دتومازو پنترا» کلکسیونی ایتالیایی؛ از ۱۹۷۱ تا ۲۰۲۰ (+تصاویر)

این خودروساز ایتالیایی به دلیل ساخت کوپه های مختلف و بویژه مدلی با نام پنترا میان طرفداران محصولات اسپرت به محبوبیت زیادی دست یافت.

مجله آنلاین موبنا؛ مازیار دانیالی – ایتالیایی ها مجموعه ای بینظیر از خودروهای کلکسیونی با برندهایی مانند آلفا رومئو، لامبورگینی، فراری و … را در اختیار دارند. در این میان نامی وجود دارد که شاید کمتر برای مخاطب آشنا باشد: دتومازو اتومبیلی.

این خودروساز ایتالیایی به دلیل ساخت کوپه های مختلف و بویژه مدلی با نام پنترا میان طرفداران محصولات اسپرت به محبوبیت زیادی دست یافت. محصول مذکور از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۲ روی خط تولید قرار داشت و مجموعا ۷۲۶۰ دستگاه از آن تحویل مشتریان شد.

در طراحی این محصول افراد مشهوری مانند مارچلو گاندینی افسانه ای نیز مشارکت داشت. دتومازو پنترا از یک موتور ۸ سیلندر ۵.۸ لیتری فورد استفاده می کرد که این مجموعه با یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی هماهنگ شد. این تپنده ۳۳۰ اسب بخار خروجی داشت.

دتومازو پنترا جی تی۵-اس مدل ۱۹۷۲

دتومازو پنترا جی تی5-اس مدل 1972

کابین مدل ۱۹۷۲

کابین مدل 1972

دتومازو پنترا ال مدل ۱۹۷۳

دتومازو پنترا ال مدل 1973

دتومازو پنترا جی تی اس(ویژه بازار آمریکا) مدل ۱۹۸۳

دتومازو پنترا جی تی اس(ویژه بازار آمریکا) مدل 1983

دتومازو پنترا جی تی۵

دتومازو پنترا جی تی5

دتومازو پنترا اس آی

دتومازو پنترا اس آی

پنترا از منظر ابعاد ۴۰۱۳ میلیتر در طول(مدل های ۱۹۷۱)/ ۴۲۷۰ میلیمتر(مدل های بعد از ۱۹۷۱)، ۱۷۰۲ میلیمتر در عرض(مدل های ۱۹۷۱)/ ۱۸۱۱ میلیمتر(مدل های بعد از ۱۹۷۱) و ۱۱۰۰ میلیمتر در ارتفاع توسعه یافت. فاصله بین محورها نیز برابر با ۲۵۰۰ میلیمتر اعلام شد.

دفتر مرکزی این کمپانی تا سال ۲۰۰۴ در مودنا(ایتالیا) فعال بود و پس از آن اطلاعات دقیقی در رابطه با سرنوشت این برند وجود نداشت تا آنکه اخباری مربوط به خرید برند توسط نورمن چوی در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. چوی ثروتمند هنگ کنگی و مالک آپولو اتومبیل است. جدیدترین خبر در رابطه با دتومازو به انتشار تصاویری از محصولی به نام پی۷۲ مربوط می شود.

ابر خودرویی که براساس شاسی فیبرکربنی آپولو Intensa Emozione توسعه یافته و تولید آن به ۷۲ دستگاه محدود خواهد بود. این محصول برچسب قیمت ۸۵۰ هزار دلاری خواهد داشت.

فضای کابین این محصول فوق العاده خاص و لوکس است و مخاطب را تا حدودی به یاد کابین محصولات پاگانی می اندازد.

پی۷۲ از یک موتور سوپرشارژ ۸ سیلندر با خروجی ۷۰۰ اسب بخار و گشتاور ۸۲۵ نیوتن متر استفاده می کند. این مجموعه با یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی هماهنگ شده است. جالب آنکه این محصول طرحی بروز شده از محصول کلاسیک دتومازو با نام اسپرت۵۰۰۰ مدل ۱۹۶۵ است.

دتومازو اسپرت۵۰۰۰ مدل ۱۹۶۵

دتومازو اسپرت5000 مدل 1965

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا