همراه اول، برترین اپراتور رومینگ ملی

همراه اول برترین اپراتور رومینگ ملی و بیشترین ترافیک تماس را به خود اختصاص داد.

مجله آنلاین موبنا؛ محمد مهدوی – براساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مجموع ۱۵ میلیون و ۸۵۶ هزار دقیقه مکالمه از طریق رومینگ ملی بین اپراتورهای مختلف تلفن‌همراه کشور انجام شده که بیش از ۸۸ درصد آن به همراه اول اختصاص داشته است.

***

بیشترین ترافیک رومینگ ملی در اختیار کدام اپراتور است؟

رومینگ ملی به معنای استفاده مشترکان یک اپراتور از امکانات مخابراتی اپراتور دیگر در نواحی تحت پوشش است. به‌عبارت دیگر مشترکان قادر هستند با هر سیمکارتی‌، در هر نقطه‌ای که یکی از اپراتورها پوشش‌دهی داشته باشد، با همان هزینه اپراتور خود، از امکانات شبکه بهره‌مند شوند.

گزارش‌های موجود نشان می‌دهد با توجه به زیرساخت‌های قوی همراه اول در سراسر کشور، بیشترین ترافیک رومینگ ملی، در اختیار اپراتور اول است. در واقع براساس آمارهای منتشر شده می‌توان نتیجه گرفت زیرساخت‌های همراه‌اول در سراسر کشور به کمک مشترکان ایرانسل و رایتل آمده است.

همچنین بررسی‌های دیگر حاکی از آن است که همراه اول با ۵۳ درصد سهم بازار اپراتورهای تلفن‌همراه، بیش از ۱۹ هزار و ۳۸۰ آنتن نسل چهارم و بیش از ۴۳ هزار آنتن نسل دوم و سوم را در سراسر کشور در اختیار دارد.

در حال حاضر ۳۱ هزار و ۸۷۹ سایت BTS نسل چهارم در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد همراه اول با ۱۹ هزار و ۳۸۱ سایت، بیشترین پوشش نسل چهارم موبایل در سراسر کشور را به خود اختصاص داده، این در حالی است که ام.تی.ان-ایرانسل تنها ۱۱ هزار و ۱۸۹ و رایتل نیز یک هزار و ۳۰۹ سایت را به خود اختصاص داده است.

همراه اول، برترین اپراتور رومینگ ملی

رومینگ ملی چه زمانی راه‌اندازی شد؟

سال ۱۳۹۰ در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه‌ای به تصویب رسید که شرکت‌های مخابراتی فعال در حوزه تلفن‌همراه کشور را ملزم به ارائه خدمات به کاربران دیگر شرکت‌ها می‌کرد. همان‌طور که اشاره شد این بدان معناست که اگر کاربری در یک منطقه جغرافیایی قرار داشت که تحت پوشش آنتن‌های BTS شرکتی که سیمکارت خود را از آن خریداری کرده نیست، بتواند از پوشش شبکه دیگر اپراتور استفاده کند. این طرح مربوط به خدمات تماس، پیامک و دیتا است که در صورت استفاده از پهنای باند دیتا، سود آن عاید شرکت ارائه دهنده پوشش شبکه دریافت خواهد شد.

سرانجام پس از فراهم شدن مقدمات انجام پروژه مذکور، فاز عملیاتی این طرح در خرداد ۱۳۹۳ کلید خورد و اپراتورهای غالب ملزم به ارائه پوشش شبکه و خدمات به اپراتورهای غیرغالب شدند. تعریف اپراتور غالب به پوشش شبکه باز می‌گردد و طبق قرارداد، اپراتورهایی که حداقل ۲۵ درصد پوشش بازار تلفن همراه کشور را داشته باشند، غالب و مابقی غیرغالب محسوب می‌شوند. البته اجرای این طرح برای مدتی با موانع زیادی مواجه شد، اما سرانجام در سال ۱۳۹۷ به‌صورت عملیاتی در اختیار مشترکان قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا