تفاوت های عجیب آمپرمتر و مولتی متر

آمپرمتر و مولتی متر یکسری تفاوت های جزئی دارند که تکنسین های برق درپروژه های مختلف برحسب نیاز یکی از آنها را انتخاب و در کار خود استفاده می کنند.

برخی از ابزارهای الکتریکی کاربردهای مشابه باهم دارند. همانند آمپرمتر و مولتی متر که برای اندازه گیری جریان الکتریکی استفاده می شوند. اما یکسری تفاوت های جزئی دارند که تکنسین های برق درپروژه های مختلف برحسب نیاز یکی از آنها را انتخاب و در کار خود استفاده می کنند. در ادامه هرچیزی که مرتبط باآمپرمتر و مولتی متر است را برای شما توضیح خواهیم داد.

تعریف متعارف از آمپر متر

به منظور اندازه گیری مقدار جریان الکتریکی از آمپرمتر استفاده می شود. واحد اندازه گیری جریان آمپر است٬ به همین منظور نام ابزار اندازه گیری جریان را آمپرمتر گذاشته اند.

آمپرمتر در مدار به صورت سری با قطعات قرار می گیرد به همین دلیل باید در نظر داشت که در هنگام اندازه گیری شدت جریان الکتریکی ابتدا باید مدار را قطع نمود سپس دستگاه را در داخل مدار قرار داد.

معرفی انواع گوناگون آمپر متر

آمپرمتر های امروزی به دو نوع آمپرمتر آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند که نوع آنالوگ آن قدیمی تر است و جای خود را به آمپرمتر دیجیتال داده اند.

انواع آمپرمتر آنالوگ و دیجیتال ، مخصوص اندازه گیری کمیت های الکتریکی در حوزه جریان مستقیم DC   و جریان متناوب AC  می باشند.

دستگاه آمپرمتر در دونوع کلمپی یا انبری و تابلویی جهت اندازه گیری شدت جریان استفاده می شوند. همچنین آمپرمتر کلمپی دارای یک صفحه نمایش LCD ، حلقه انبر مانند و سلکتور می باشند.

در ادامه قرار است در مورد آمپرمتری کلمپی صحبت کنیم که بسیار پرکاربرد و مهندسین برق از این ابزار زیاد استفاده می کنند.

چگونگی روش استفاده و طرز کار آمپرمتر کلمپی

آمپرمتر کلمپی یک ابزار تست الکتریکی است که در انواع گوناگون میلی آمپر و میکروآمپر جهت کاربردهای مختلف در صنعت برق استفاده می شوند.

تفاوت های عجیب آمپرمتر و مولتی متر

قبل از هرچیزی باید در مورد شماتیک کلی کلمپ آمپر صحبت کنیم. به قسمت بالای ابزار فک یا انبر می گوییم. همچنین این دستگاه دارای سلکتور،کلید HOLD٬ صفحه نمایش و ترمینال ورودی پراب های مولتی متر می باشد.

تا اینجای کار حتما متوجه شده اید که آمپرمتر کلمپی چیست و از چه اجزای تشکیل شده است؟

در ادامه می خواهیم در مورد چگونگی استفاده از آمپرمتر کلمپی صحبت کنیم٬ سیم یا کابلی که قصد دارید اندازه گیری کنید را انتخاب کنید. توجه داشته باشید حتما یک سیم را داخل کلمپ متر قرار دهید.اگر بیشتر از یک سیم را در کلمپ متر قرار دهید بطور حتم اندازه گیری صحیح نمی باشد.

سپس جهت جریان را مشخص کنید و همچنین پایه مثبت و منفی در مدار تعیین کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که برای تشخیص جهت حرکت جریان٬ جریان الکتریسیته از پایه مثبت به پایه منفی هدایت می گردد. بهترین روش این است که دستگاه را روی وضعیت خودکار یا بیشترین مقدار مورد نظر قرار دهید. سپس سیم را درون دهانه دستگاه قراردهید و سپس منتظر باشید تا اندازه برق برروی صفحه نمایش نشان داده شود.

کاربردهای آمپرمتر کلمپی

 

این ابزار الکتریکی در صنایع گوناگون کاربردهای فراوانی دارد٬ ازجمله کاربردهای مهم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مناسب استفاده در کارخانجات تولید سیم و کابل و تابلو سازها
  • مناسب استفاده مقدار جریان در کابل های فشار قوی
  • مناسب استفاده در آزمایشگاه برق و الکترونیک و واحدهای تاسیساتی
  • مناسب استفاده پیمانکاران و متصدیان شرکت توزیع و انتقال برق

مولتی متر چیست؟

مولتی متر که با عنوان VOM شناخته شده است. یک ابزار اندازه گیری الکترونیکی می باشد که چندین عملکرد اندازه گیری را در یک دستگاه ترکیب کرده است.

مولتی متر وسیله ای برای اندازه گیری کمیت های الکتریکی ولتاژ٬ جریان و مقدار مقاومت الکتریکی  است. برخی از مولتی مترها می توانند فرکانس سیگنال متناوب و ظرفیت خازن را نیز اندازه بگیرند و به وسیله آنها می توان پایه های دیود و ترانزیستورها را تشخیص داد و به سالم و یا معیوب بودن آنها پی برد.

معرفی انواع مولتی متر

بیشتر تکنسین های برق اهمیت و مزایای داشتن مولتی متر در جعبه ابزار خود را می دانند. مولتی متر با تشخیص دقیق جریان الکتریکی ، زمان زیادی را صرفه جویی می کند.

تفاوت های عجیب آمپرمتر و مولتی متر

مولتی مترها انواع گوناگونی دارند و هرتکنسین برحسب نیاز یکی از این ابزارها را انتخاب می کند و در صنعت مورد نیاز استفاده کند:

کاربردهای مهم مولتی متر

بیشترین کاربردی که مولتی مترها دارند برای تحلیل و بررسی ولتاژ ، جریان و مقاومت الکتریکی در صعنت برق و الکترونیک است. مولتی متر دیجیتال یا آنالوگ برای تست پیوستگی یا مقاومت بین اجزا یک وسیله نیز استفاده می شود.

این دستگاه دارای کاربرد های زیر می باشد.

  • کاربرد مولتی متر در بررسی خرابی سیم و کابل
  • کاربرد مولتی متر در بررسی و خرابی سوییچ ها
  • کاربرد مولتی متر در بررسی خرابی فیوزها
  • کاربرد مولتی متر در بررسی خرابی خازن ها
  • کاربرد مولتی متر در بررسی و خرابی مقاومت ها

تفاوت مولتی متر با آمپر متر کلمپی چیست ؟

  • آمپرمتر جهت اندازه گیری جریان الکتریکی استفاده می گردد در صورتی که مولتی متر جهت اندازه گیری چندین کمیت از قبیل ولتاژ، جریان الکتریکی و مقاومت استفاده می شود.
  • جهت اندازه گیری مقاومت الکتریکی در یک مدار هم به آمپرمتر وهمچنین به ولت متر نیاز می باشد اما این نیاز را می توان توسط مولتی متر به تنهایی تامین کرد.
  • مولتی متر توانایی تست دیود و ترانزیستور را دارد اما آمپرمتر این قابلیت را ندارد.
  • آمپرمتر به هیچ وجه توانایی جایگزینی مولتی متر راندارد اما در برخی نیازها مولتی متر این قابلیت را دارد.
  • آمپرمترها نسبتا ارزان هستند اما خرید مولتی متر به دلیل بهره بردن از قابلیت های مختلف آن اقتصادی تر می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا