همراه اول، بزرگترین اپراتور موبایل کشور در توسعه ارتباطات روستایی

توسعه ارتباطات روستایی یکی از تکالیف اصلی وزارت ارتباطات است، به‌طوری‌که براساس قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، دولت باید ساز و کار اتصال ۹۰ درصد روستاهای کشور به خدمات الکترونیک را فراهم کند.

مجله آنلاین موبنا؛ محمد مهدوی – صحبت‌های  اخیر وزیر ارتباطات نیز حاکی از آن است که تاکنون ۸۰ درصد روستاهای کشور به شبکه ارتباطی متصل شده و تا پایان دولت فعلی نیز ۱۰۰ درصد روستاها از سرویس‌های خدمات الکترونیک برخوردار خواهند شد. در این میان اپراتورهای موبایل نیز با سرمایه‌گذاری‌ گسترده می‌کوشند سهم بیشتری در توسعه ارتباطات  کشور داشته باشند.

 

توسعه زیرساخت‌های صنعت ارتباطات در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌های مرکز آمار کشور نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشور در سال ۹۷ منفی ۴.۸ درصد بوده، در حالی‌|که با سرمایه‌گذاری شرکت‌های فعال در صنعت ارتباطات – به‌ویژه اپراتورهای موبایل – بخش فناوری اطلاعات کشور رشد ۶.۴ درصدی را تجربه است. همین رشد بالا باعث شده تا بحث توسعه زیرساخت‌های شبکه ارتباطات روستایی نیز چند گام جلوتر از مطالبات قانونی و برنامه تدوین شده برای دولت باشد.

در «قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران» که اسفند ماه سال ۱۳۹۵ تصویب شده، آمده که وزارت ارتباطات باید در جهت «توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی سرمایه‌گذاری کند، به‌ گونه‌ای که امکان ارائه حداقل چهار خدمت الکترونیکی اصلی دولت(سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) در ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور امکان‌پذیر گردد.»

در همین راستا، به تازگی محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست اعضای فراکسیون فناوری اطلاعات مجلس حضور یافت و اظهار کرد: تکلیف وزارت ارتباطات براساس ماده ۶۷ قانون برنامه این است که تا پایان سال اجرای برنامه، ۹۰ درصد روستاها به شبکه ارتباطی متصل شوند که تاکنون ۸۰ درصد آن محقق شده و تا پایان دولت فعلی، ۱۰۰ درصد روستاها از این سرویس‌ها برخوردار خواهند شد. آذری جهرمی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرده که در زمان آغاز به کار دولت یازدهم، فقط ۳۰۰ هزار نفر به پهن باند موبایل دسترسی داشتند که این رقم اکنون به ۷۰ میلیون مشترک دارای پهن باند موبایل افزایش پیدا کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از موفقیت دولت در توسعه ارتباطات در روستاهای دورافتاده و کم‌برخوردار کشور، نتیجه سرمایه‌گذاری گسترده اپراتورهای موبایل است؛ به‌طوری‌که همراه اول با ضریب نفوذ ۷۴.۳۱ درصد و نزدیک به ۸۷ میلیون سیمکارت واگذار شده به مشترکین، بزرگترین اپراتور موبایل کشور در توسعه ارتباطات روستایی معرفی شده است.

همراه اول، بزرگترین اپراتور موبایل کشور در توسعه ارتباطات روستایی

این اپراتور با سرمایه‌گذاری گسترده‌ای که در سال‌های اخیر داشته، نزدیک به ۴۵ هزار روستا و یک هزار و ۲۴۷ شهر را تحت پوشش خدمات ارتباطی خود قرار داده است.

نکته قابل‌توجهی که در خصوص سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه توسط اپراتورهای موبایل به‌چشم می‌خورد، اختلاف جایگاه همراه اول و ایرانسل است.

براساس جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، رتبه نخست توسعه ارتباطات روستایی در اختیار همراه اول است و پس از آن با اختلاف بسیار زیادی اپراتور ایرانسل قرار می‌گیرد.

این در حالی است که ایرانسل خود را بزرگترین اپراتور دیتای کشور معرفی می‌کند و مدعی توسعه ارتباطات در کشور است، اما شواهد نشان می‌دهد ادعای اپراتور دوم صرفا جنبه تبلیغاتی دارد.

مقایسه آمارها نشان می‌دهد همراه اول خدمات ارتباطی ۴۴ هزار و ۹۱۸ روستا در کشور را تامین کرده، در حالی‌که ایرانسل صرفا توانسته به عدد ۱۶ هزار و ۸۶۵ روستا خدمات بدهد. این آمار نشان می‌دهد سرعت توسعه ارتباطات در روستاهای کشور توسط همراه اول حداقل ۲.۵ برابر بیشتر از ایرانسل است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا