حمایت‌ عملی همراه‌اول از کسب‌و‌کارهای دیجیتال

تلکام امسال بالاخره با دو ماه تاخیر اواخر آذرماه برگزار شد. نمایشگاهی کم‌رونق که فقط یکی دو شرکت از جمله اپراتور همراه‌اول تلاش کردند کماکان حضور پررنگ‌تری را با حمایت از کسب‌و‌کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها‌ در حوزه دیجیتال داشته باشند.

مجله آنلاین موبنا؛ محمد مهدوی – به گزارش موبنا، همراه اول با حضور در بیستمین دوره نمایشگاه تلکام، تنها اپراتوری بود که از کسب و کارهای نوین در فضای دیجیتال حمایت کرد و دو پلتفرم تجاری شده خود را به این نمایشگاه آورد.

 

 

حمایت همراه اول از استارت‌آپ‌ها

در ماه‌های اخیر معضلات اقتصادی بخش‌های مختلف کشور را از جمله شرکت‌های فعال در صنعت ICT را حسابی از نفس انداخته است. این مشکلات گویا روی برگزاری نمایشگاه تلکام نیز بی‌تاثیر نبوده، به‌طوری‌که یکی از بزرگترین‌ رویدادهای حوزه فناوری و مخابرات کشور – امسال برای نخستین بار – با کمترین اقبال از سوی شرکت‌های فعال در این حوزه و حتی خود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مواجه شد.

پیش از این نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود به‌منظور بالابردن اثربخشی حضور خود و واحدهای تابعه «کنفرانس ظرفیت» را جایگزین نمایشگاه تلکام خواهد کرد و به‌صورت غرفه‌دار در نمایشگاه تلکام حضور نخواهد داشت و انرژی خود را بیشتر صرف بازدید، گفت‌وگو و تعامل خواهد کرد.

بعد از این صحبت‌ها بود که ابتدا وزارت ارتباطات به‌عنوان غرفه‌دار قید شرکت در تلکام را زد، بعد از آن نیز مجموعه‌های دیگر همین کار را انجام دادند. به این شکل تلکام از تقویم نمایشگاهی بیرون ماند و برگزاری آن به دو ماه بعد موکول شد. اتفاقی که نهایتا به حضور دستوری برخی شرکت‌های فعال در این حوزه منجر شد و دیگر چندان رنگ‌و‌بوی نمایشگاه تلکام همیشگی را نداشت.

در میان تمام شرکت‌هایی که در تلکام حاضر بودند، صرفا همراه اول با اختصاص فضایی به کسب‌وکارهای نوپا تلاش کرد – فارغ از مشکلات اقتصادی – رویکرد حمایتی‌اش را از استارت‌آپ‌های دیجیتال حفظ کند؛ به‌طوری‌که دو استارت‌آپ‌ تجاری شده «آچاره» و «سنجینه» تنها نقطه قوت تلکام امسال در حوزه کسب‌و‌کارهای نوپای دیجیتال بودند.

حمایت‌ عملی همراه‌اول از کسب‌و‌کارهای دیجیتال

از اعتبارسنجی مالی در سنجینه تا خدمات معمول در آچاره

سامانه سنجینه با استفاده از اطلاعات موجود در «سامانه ملی اعتبارسنجی» سابقه اعتباری و مالی افراد را سنجش کرده و در قالب یک نمره و یک رتبه در اختیار کاربران قرار می‏دهد. سامانه ملی اعتبارسنجی در سال ۱۳۸۹ با مجوز و نظارت بانک مرکزی تاسیس شد و کلیه بانک‎ها و مؤسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی و کلیه تامین‏کنندگان موظف به تامین اطلاعات موردنیاز این سامانه شدند.

به این ترتیب با استفاده از کارنامه اعتباری سنجینه، بانک‏ها، موسسات مالی، شرکت‏های دارای فروش اقساطی یا لیزینگی و حتی افراد حقیقی می‏توانند پیش از نهایی شدن یک قرارداد یا معامله، از اعتبار مالی طرف مقابل خود اطمینان حاصل کنند.

آچاره نیز یکی از بزرگترین اپلیکیشن‌های درخواست خدمات است. ایـن اپلیکیشن کـاربران قادر می‌سازد تا هـر خـدمتی که مورد نیازشان است را از طریق وبسایت و اپلیکیشن آچاره به‌راحتی و در هـر سـاعتی از شبانه‌روز سـفارش دهند. آچاره در سال ۹۷ برنده تندیس بهترین اپلیکیشن موبایل شد و هم‌اکنون قادر است بیش از ۳۵۰ خدمت متنوع را در سراسر کشور به مشتریان خود ارائه دهد.

تحقق رویای دیجیتال

همراه اول به‌عنوان تنها اپراتور حامی استارت‌آپ‌ها در تلکام امسال، تلاش کرد فضای مناسبی را برای معرفی و تقویت کسب‌و‌کارهای نوین قرار دهد. به‌نظر می‌رسد این اپراتور با تاکید بر شعار «تحقق رویای دیجیتال» می‌کوشد با حمایت از کسب‌و‌کارهای نوپای دیجیتال، پیوند صنعت با استارت‌آپ‌ها را بیش از پیش برقرار سازد. در همین ارتباط مهدی غیناقی نیز خاطر نشان کرده که «باید بدانیم که در تکنولوژی نسل پنجم ارتباطی، دیگر فقط بحث تلکام مطرح نیست و پای پیوند تمامی صنایع در میان است؛ طبیعتا پیوند بین صنایع یکی از الزامات تحقق تحول دیجیتال است، در غیر این صورت تمامی طرفین متضرر می شوند». عضو هیئت مدیره همراه اول تأکید اسناد بالادستی بر «تحول دیجیتال» را یکی دیگر از عوامل شفاف‌ساز استراتژی برنامه تحول دانسته و تاکید می‌کند که «اکوسیستم‌های مشترک بین بخش‌های مختلف در آینده و پیوند رگولاتوری‌های بخش مختلف صنعت نیز از دیگر نیازمندی‌های تحقق برنامه تحول دیجیتال است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا