«افسانه بی‌بی‌سی» در بازار کتاب

کتاب «افسانه بی‌بی‌سی» نوشته دکتر «تام میلز» استاد دانشگاه اَستون (بیرمنگام) انگلستان با ترجمه دکتر مسعود میرزایی منتشر شد.

مجله آنلاین موبنا – این کتاب نخستین بار در سال ۲۰۱۶ از سوی انتشارات «وِرسو» به طور همزمان در لندن و نیویورک منتشر و به دلیل استقبال علاقه‌مندان در همین مدت کوتاه چند بار هم تجدید چاپ شده است. اکنون انتشارات «اندیشه احسان» ترجمه فارسی این کتاب را در ۳۴۵ صفحه روانه بازار کرده است.
نویسنده در این کتاب با استناد به شواهد و مستندات متعدد از جمله اسناد محرمانه دولتی که با مرور زمان از بایگانی خارج شده‌اند، به خواننده نشان می‌دهد که «به رغم ادعاهای فراوان مطرح شده، بی‌بی‌سی نه مستقل است و نه بی‌طرف، چون ساختار و فرهنگ آن عمیقاً برساخته گروه‌های قدرتمند در جامعه بریتانیا است.»
دکتر میلز در فصول شش‌گانه کتاب، ضمن بررسی تاریخچه و نحوه تأسیس بنگاه سخن پراکنی بریتانیا (بی‌بی‌سی) در اوایل قرن بیستم، به ارتباطات پیچیده درون و برون سازمانی این بنگاه از جمله روابط ویژه آن با نهاد سلطنت، دولت و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی پرداخته است.
نویسنده در این کتاب تلاش دارد تا بخشی از حقایق را در مورد بی‌بی‌سی آشکار کند و افسانه‌پردازی‌ها، کج‌فهمی‌ها، دروغ‌ها و افکار مغشوشی را که مانعِ درک درست توده‌ها از جایگاه واقعی این موسسه می‌شود، اصلاح کند؛ موسسه‌ای که نه تنها در قلب زندگی سیاسی و فرهنگی بریتانیا قرار دارد، بلکه در سطح بین‌المللی نیز الگو و پیشگام بنگاه‌های سخن پراکنی مبتنی بر بودجه عمومی است.»
پرفسور «دِز فریدمن» استاد ارتباطات در دانشگاه گُلد اسمیت لندن با ستایش از پژوهش‌های مستند تام میلز در کتاب افسانه بی‌بی‌سی، می‌نویسد: کتاب این واقعیت را برای همه ما آشکار می‌سازد که بی‌بی‌سی نه تنها مأمنی برای روزنامه‌نگاری مستقل نیست، بلکه بشدت به مراکز قدرتی که قرار بوده به عنوان یک رسانه بر آنها نظارت کند، وابسته است.
در بخشی از یادداشت مترجم برای نسخه فارسی این کتاب نیز آمده است: بنگاه بی‌بی‌سی بر اساس منشور سلطنتی تأسیس شده و برای اینکه به اصطلاح یک سازمان مستقل و غیردولتی محسوب شود، در تشکیلات اداری بریتانیا به عنوان یک سازمان «خدمات عمومی» شناخته می‌شود. از ابتدای تأسیس بی‌بی‌سی همواره گروهی از نخبگان سیاسی و اقتصادی صاحب نفوذ و سیاستمداران وفادار از احزاب اصلی به عنوان شورای حکام، هیات امنا یا هیات مدیره (در دوره‌های مختلف این اسامی فرق کرده است) با پیشنهاد دولت (حزب حاکم) با فرامین سلطنتی، برای دوره‌های مشخص منصوب شده اند تا ضمن معرفی و انتصاب مدیرکل، راهبردها و سیاست‌های کلان این بنگاه، از جمله نحوه هزینه کرد منابع را تعیین کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا