کدامیک از نرم‌افزارهای «تلگرام» امن است؟

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه ارائه‌دهندگان فیلترشکنها در کنار ارائه فیلترشکن، می‌توانند خواسته‌های دیگری از جمله نصب بدافزار بر روی ابزارهای کاربران داشته باشند، گفت: برخی از نرم‌افزارهای تلگرام حاوی بدافزارهایی هستند.

مجله آنلاین موبنا – ویروسهای موبایل با اهداف مختلفی تولید می‌شوند، برخی از آنها اطلاعات را از دستگاه‌ها سرقت می‌کنند و برخی دیگر با اهداف تبلیغاتی طراحی می‌شوند البته برخی ویروسهای موبایل نیز مدتها در دستگاه کاربر به فعالیت می‌پردازند بدون اینکه کاربر از آنها مطلع باشد.

ویروسهای موبایلی می‌توانند علاوه بر وجود در فیلرشکنها در اپلیکیشنهای موبایلی نیز وجود داشته باشند و تلفن‌همراه کاربر را آلوده کنند.

به منظور آشنایی بیشتر با نحوه تولید و انتشار ویروسهای موبایلی و مسائلی همچون علل عدم دریافت اپلیکیشنها از منابع غیررسمی، تعداد اپلیکیشنهای جعلی منتشر شده در تلگرام، میزان ویروسی بودن فیلترشکنها، نقش اینفلوئنسرها (افراد مشهور و سلبریتی) در منتشر کردن ویروسها، منابع رسمی دانلود اپلیکیشنها و آنتی‌ویروسهای تأیید شده از نظر پلیس فتا، با سرهنگ تورج کاظمی؛ رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت‌وگو کردیم.

رئیس پلیس پایتخت معتقد است مجرمان با اهداف مختلف اقدام به تولید ویروسها می‌کنند و می‌گوید: ارائه‌دهندگان فیلترشکنها نیز در کنار ارائه فیلترشکن، می‌توانند خواسته‌های دیگری از جمله نصب بدافزار بر روی ابزارهای کاربران داشته باشند.

مشروح گفت‌وگوی تسنیم با رئیس پلیس فتا تهران بزرگ را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: منابع اصلی ویروسی شدن گوشی‌های تلفن‌ همراه شامل چه مواردی است؟

در حال حاضر تعدادی سایتهای آلوده وجود دارد که به محض باز کردن آنها، احتمال ویروسی شدن یا به اصطلاح نشست بدافزار روی ابزار ارتباط اینترنتی ممکن می‌شود البته به غیر از این سایتها برخی فایلهای زیب‌شده به نام زیرنویس فیلمها، اَپهای کاربری و اپلیکیشنهای آلوده  نیز جزو منابعی هستند که با استفاده از آن، امکان ویروسی شدن گوشی‌های شهروندان محتمل است.

تسنیم: چه افرادی منشأ تولید ویروسها موبایلی هستند؟

ویروسها بدافزاری هستند که به دلیل ماهیت عملکرد مجرمانه بدافزار، تولید شده و انتشار پیدا می‌کنند لذا مجرمان با اهداف مختلف اقدام به تولید ویروسها می‌کنند تا از تولید این ویروسها به اهدافشان برسند و به طور کل می‌توان گفت هکرهایی که قصد انجام اقدامات مجرمانه دارند یا انواع مجرمانی که به دنبال اهداف خاص هستند، از جمله تولیدکنندگان ویروسها به شمار می‌آیند.

تسنیم: آیا دریافت نرم‌افزارهای موبایلی از فروشندگان موبایل نیز منجر به ویروسی شدن تلفن‌همراه می‌شود؟

بسیاری از کاربران تسلط کافی بر موضوعات رایانه‌ای یا گوشی‌های هوشمند ندارند، با توجه به موارد مطرح شده درباره منابع ویروسی شدن تلفنهای همراه و منشاء تولید ویروس، کاربران در هر مکانی می‌توانند مورد هجوم ویروس قرار گیرند اما دلیل خاصی مطرح نیست که فروشندگان موبایل را از ارائه نرم‌افزار به خریداران منع کنیم.

به همان نسبت که ویروسها در حوزه‌های مختلف منتشر می‌شود، شاید درصدی از فروشندگان نیز اهداف غیرمنطقی و مجرمانه داشته باشند لذا توصیه می‌کنیم کاربران با علم و دانش نصب نرم‌افزار در گوشی‌های خود آشنا باشند، حتی‌الامکان خود این کار را انجام دهند همچنین گزارشاتی اندک درباره انتشار ویروسها توسط فروشندگان موبایل وجود داشته است.

تسنیم: آیا اینفلوئنسرها (اشخاص تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی) نیز در انتشار ویروسها نقش دارند؟

بله! این اتفاق وجود داشته البته اینفلوئنسرها می‌توانند ناخواسته وارد این حوزه (انتشار ویروسها) شوند که در این زمینه صفحات آنها توسط پلیس فتا شناسایی و مسدود شده است.

تسنیم: پلیس فتا کدام منابع رسمی را برای دانلود اپلیکیشنها پیشنهاد می‌کند؟

به صورت کلی می‌توان گفت منابع رسمی مانند google play یا ap stores را برای دریافت اپلیکیشنها پیشنهاد داد زیرا این منابع خود دارای آنتی‌ویروسهایی هستند که برخی از بدافزارها را شناسایی می‌کنند.

تسنیم: آیا فیلترشکنها می‌توانند حاوی ویروس باشند؟

در اغلب موارد احتمال دارد که فیلترشکنها حاوی بدافزار باشند، قاعدتاً ارائه‌کنندگان فیلترشکن، باج‌افزار یا بدافزار را نیز همراه با فیلترشکنها ارائه می‌کنند تا بتوانند ضمن آلوده کردن کاربر، از ترافیک وی سوءاستفاده کرده و از آن برای حملات Ddos (حمله محروم‌سازی از سرویس) کنند؛ در هر صورت فیلترشکن می‌تواند سیستم کاربر را آلوده کند لذا از دید پلیس هیچگاه استفاده از فیلترشکن توصیه نمی‌شود.

تسنیم: آیا فیلترشکنها و vpnهای پولی نیز می‌توانند حاوی بدافزار باشند؟

فرقی ندارد که فیلترشکن پولی یا مجانی باشد،‌ معتقدیم ارائه‌دهندگان فیلترشکنها در کنار ارائه فیلترشکن، می‌توانند خواسته‌های دیگری از جمله نصب افزار بر روی ابزارهای کاربران داشته باشند.

تسنیم: آماری درباره تعداد اپلیکیشنهای منتشرشده جعلی روی تلگرام وجود دارد؟

در حال حاضر بیش از ۴۰ نوع نرم‌افزار تلگرام وجود دارد، برخی از این نرم‌افزارها حاوی بدافزارهایی هستند که امکان سوءاستفاده را برای مجرمان فراهم می‌کند و کاربران بدون اطلاع از مخاطره‌آمیز بودن آنها، اقدام به نصب غیرواقعی یا جعلی نرم‌افزار تلگرام می‌کنند که در هر صورت می‌توان برای کاربران آسیب‌زا باشد.

اپلیکیشن اصلی تلگرام نیز دسترسی‌هایی مانند دستیابی به گالری و دفترچه تلفن، از کاربر دریافت می‌کند که خود آن دسترسی‌ها می‌تواند برای کاربر مشکل‌زا باشد لذا نمی‌توان گفت نسخه اصلی تلگرام نیز پاک و بدون ایراد است.

متأسفانه اکنون اپلیکیشنهای موجود، پیش از ارائه خدمات به کاربر، اجازه دریافت دسترسی‌هایی از تلفن‌همراه وی را می‌خواهند به همین خاطر می‌توان به طور عام گفت هر اپلیکیشنی نقاط ضعفی دارد.

تسنیم: پلیس فتا چه نوع آنتی‌ویروسی را به کاربران ایرانی پیشنهاد می‌کند؟

نمی‌توان به‌صورت کامل یک آنتی‌ویروس را نام برد اما آنتی‌ویروسهای برتر در ژورنالهای مطرح فناوری اطلاعات عنوان شده اما به طور قطع نمی‌توانیم امنیت هیچ کدام از آنتی‌ویروسها را کاملاً تأیید کنیم.

 منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا