مأموریت اخوان بهابادی در همراه اول؛ تحقق رؤیای دیجیتال

دکتر مهدی اخوان بهابادی، رئیس سابق هیات‌مدیره‌ی همراه اول و دبیر اسبق شورای عالی فضای مجازی این هفته، به‌عنوان مدیرعامل جدید اپراتور همراه‌اول انتخاب شد. وی یکی از مدیران جوان صنعت ارتباطات کشورمان است که سوابق کاری و تحصیلی‌اش ارتباط بسیار نزدیکی با عنوان شغلی جدید او دارد. اخوان بهابادی در حالی‌ سکان‌دار بزرگترین اپراتور موبایل ایران شده که حدود دو سال در هیات مدیره شرکت ارتباطات سیار ایران نیز حضور داشته است.

مجله آنلاین موبنا؛ محمد مهدوی – پیش از مدیرعامل جدید این اپراتور، حمید فرهنگ به مدت ۲۳ ماه و قبل از آن مهندس وحید صدوقی به مدت ۱۲ سال مدیرعاملی همراه اول را برعهده داشتند.

فعالان این حوزه معتقدند تغییرات مدیریتی همراه اول تأثیر قابل‌توجهی بر صنعت ICT کشورمان دارد، چراکه این اپراتور سالیان طولانی است به‌عنوان یکی از برترین برندهای ایرانی مطرح بوده و همچنین نزدیک به ۶۰ درصد از بازار اپراتورهای تلفن‌همراه را در دست دارد.

مأموریت اخوان بهابادی در همراه اول؛ تحقق رؤیای دیجیتال

بهترین گزینه برای تصدی مقام اجرایی اپراتور اول

علی بقایی رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات سیار ایران درباره انتصاب مهدی اخوان بهابادی به‌عنوان مدیرعامل جدید اپراتور اول گفته «در این شرایط، بهترین گزینه برای تصدی مقام اجرایی شرکت خود ایشان است و انشاالله با حمایت‌هایی که هیات مدیره دارند، بتوانند جایگاه همراه اول را به‌عنوان رهبر بازار ICT کشور حفظ کنند.»

وی همچنین اجرای فاز هشتم برنامه توسعه شبکه را از اقدامات پر زحمتی دانست که هم‌زمان با اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و سخت شدن روال انتقال پول صورت گرفت و عنوان کرد: همین موضوع باعث شد تا هزینه سرمایه‌گذاری‌های شرکت افزایش یابد و زمینه جهش در برنامه استراتژیک فراهم شود؛ لذا از آقای اخوان می‌خواهیم هر یک روز کاری را تبدیل به دو یا سه روز کاری کنند تا بتوانیم از جایگاه اولمان در بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات چه از منظر تعداد مشترکان، درآمد، مباحث فنی و بازار حراست کنیم.

بقایی با تأکید بر اینکه حفظ جایگاه رهبری بازار ICT نیازمند رعایت یکسری الزامات نظیر تعریف و طبقه‌بندی چشم‌انداز برنامه استراتژیک «تحقق رؤیای دیجیتال» است، اذعان کرد: نهضت تحول دیجیتال چند ماهی می‌شود که در سطح شرکت آغاز شده و تمامی بازار ICT و سهامداران منتظر هستند تا ببینند برای این مهم، درصدد انجام چه‌کارهایی هستیم؛ پیش از هر چیز نیاز داریم تحول را به سطوح «درون‌سازمانی»، «برون‌سازمانی(حوزه کسب‌وکار)» و «زیرساخت شبکه» تقسیم‌بندی کنیم.

رئیس هیات مدیره خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات قابل‌توجهی که در فاز هفتم توسعه شبکه صورت و زیربنای تحول دیجیتال که همان پهنای باند وسیع است، شکل گرفت، لذا از منظر زیرساخت شبکه، نگرانی‌ای نداریم.

وی ادامه داد: هرچند استراتژی و برنامه‌های عملیاتی تحول دیجیتال تدوین‌شده، ولی لازم است اقدامات بیشتر و جدی‌تری در این راستا انجام شود؛ طبیعتاً شرکتی که ادعای تحقق رؤیای دیجیتال را می‌کند باید ابتدا خودش را دیجیتالی کند و این تحول باید در اعماقش صورت گیرد.

بقایی تحول کسب‌وکاری را سخت‌تر از تحول سازمانی دانست و ابراز کرد: در برنامه استراتژیک لایه Beyond Core را با نگاه به همین این بُعد در نظر گرفتیم و شرکت «حرکت اول» را هم برای تحقق این لایه و تقویت کسب‌وکارهای دیجیتال به‌صورت مستقل در نظر گرفتیم.

وی بهینه‌سازی ساختار سازمانی را ازجمله وظایف مهم دیگر مدیریت جدید بیان کرد که در راستای تحول درون‌سازمانی باید سریع‌تر به سرانجام برسد و درباره دیگر اقدامات تصریح کرد: انتظار اجرای سریع‌تر فاز هشتم توسعه را دارم؛ زیرا تکنولوژی به‌سرعت در حال تحول است و کشورهای توسعه‌یافته بر سر اجرا و پیاده‌سازی نسل۵ در حال رقابت هستند. قطعاً با توجه به هزینه‌های سنگین سرمایه‌گذاری در این نسل نمی‌توانیم از رهبران پیاده‌سازی این تکنولوژی در دنیا باشیم، اما می‌توانیم جایگاه نخست را در میان کشورهای همسایه و منطقه در اختیار بگیریم.

مأموریت اخوان بهابادی در همراه اول؛ تحقق رؤیای دیجیتال

مدیرعامل جدید همراه کیست؟

مهدی اخوان بهابادی تاکنون رئیس هیات‌مدیره‌ی همراه اول بود. وی پیش ‌از این دبیر اسبق شورای عالی فضای مجازی و قائم‌مقام پیشین رئیس سازمان صداوسیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین بوده است.

مهدی اخوان بهابادی متولد ۱۳۵۷ در بهاباد یزد است. او در سال ۱۳۷۵ رتبه‌ی اول کنکور کارشناسی سراسری، در سال ۱۳۷۸ رتبه‌ی اول کنکور کارشناسی ارشد و در سال ۱۳۷۹ نیز رتبه‌ی اول المپیاد دانشجویی مهندسی برق کشور را کسب کرد. بهابادی مدرک دکترای خود را در رشته‌ی مهندسی برق (مخابرات) از دانشگاه تهران اخذ کرد و در آذرماه ۱۳۸۸ به معاونت آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در ۲۰ دی‌ماه ۱۳۸۸ طی حکمی از سوی مهندس تقی پور، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به‌عنوان سرپرست مرکز تحقیقات مخابرات ایران منصوب شد. وی در اردیبهشت ۱۳۸۹ به‌عنوان قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در فناوری و امور بین‌الملل معرفی و در خرداد ۱۳۹۱ با حکم رئیس‌جمهور وقت به سمت دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی منصوب شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا