توضیحی برای رفتارهای عجیب جانوران (+فیلم و عکس)

انسان و حیوانات هزاران سال است در کنار هم روی کره زمین زندگی می‌کنند و همچنان رفتارها و عادات برخی حیوانات انسان را متحیر و انگشت به دهان می‌کند.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – پس از سالها مطالعه و تحقیق، همچنان در حال کشف دنیای بزرگ و پیچیده جانداران مختلف و علت رفتارهای آنها هستیم؛ از تظاهر ماهی قزل‌آلا به تخم‌گذاری تا سنگ‌خواری تمساح و بسیاری رفتارهای عجیب موجودات دیگر که برای برخی توضیح و دلیلی هست و رمز و راز برخی دیگر هنوز سر به مهر باقی مانده است.
در ادامه به شش رفتار عجیب از شش جاندار مختلف و علت آن رفتارها اشاره شده است.

این خرچنگ کوچک یک اینچی که به نام خرچنگ مشت‌زن شناخته می‌شود، همواره دو شقایق دریایی در دو چنگال جلویی خود گرفته و در هوا تکان می‌دهد. دانشمندان معتقدند این شقایق‌های سمی به دور ماندن شکارچیان از خرچنگ کمک می‌کنند. از طرف دیگر، شقایق دریایی از باقیمانده غذای خرچنگ تغذیه می‌کند. به این ترتیب، نوعی رابطه همزیستی بین خرچنگ مشت‌زن و شقایق دریایی در اعماق اقیانوس‌ها شکل می‌گیرد.

توضیحی برای رفتارهای عجیب جانوران (+فیلم و عکس)
در سال ۲۰۰۸ دانشمندان متوجه رفتار عجیبی در گاوها شدند. آنها با استفاده از قابلیتهای گوگل ارث دریافتند گله‌های گاوها در سرتاسر دنیا نه به صورت اتفاقی، بلکه به صورت کاملا هدفمند به سمت شمال یا جنوب می‌ایستند.
اما چرا و چگونه گاوها این کار را می‌کنند؟ توضیح اینکه چگونه این کار را می‌کنند، احتمالا این است که گاوها همانند بسیاری از حیوانات دیگر قادر به تشخیص میدان مغناطیسی زمین هستند. اما دلیل اینکه چرا این کار را می‌کنند، هنوز مشخص نیست.

یکی دیگر از عجیب‌ترین رفتارها در دنیای حیوانات مربوط به مارمولک شاخدار است. این موجود ساکن بیابانهای ایالات متحده آمریکا، مکزیک، گوآتمالا و کاناداست. این مارمولک در زمان احساس خطر و در مواجهه با شکارچیانی مثل کایوتها از چشمان خود به سمت آنها خون پرتاب می‌کند. آنها قبل از روی آوردن به این شیوه دفاعی مهیج از روشهای دیگر مثل مخفی شدن و استتار برای حفافظت و مراقبت از خود استفاده می‌کنند.

توضیحی برای رفتارهای عجیب جانوران (+فیلم و عکس)
انسانها موجودات پیچیده‌ای هستند. فریب در قالب یک دروغ مصلحت‌آمیز و کوچک معمولا در جوامع بشری متداول و شایع است. البته می‌توان گفت انسانها در بهره‌مندی از خصلت فریب دادن تنها نیستند. دانشمندان سوئدی دریافته‌اند جنس ماده ماهی قزل‌آلای قهوه‌ای تظاهر به تخم‌گذاری می‌کند.
به باور آنها ماهی قزل‌آلای ماده گاهی تظاهر به تخم‌گذاری می‌کند و به این ترتیب شانس خود را برای یافتن و جذب یک نر بهتر حفظ کرده و تخم‌های خود را بیهوده و برای یک نر ضعیف هدر نمی‌دهد. پیشتر در سال ۱۹۵۴ رفتار مشابهی در ماهی‌های سالمون اقیانوس اطلس نیز مشاهده شده است.

توضیحی برای رفتارهای عجیب جانوران (+فیلم و عکس)
محققان در بررسی محتویات شکم یک تمساح با استفاده از پرتوی ایکس، باقیمانده‌های بدن طعمه‌ها به علاوه یک مشت سنگ مشاهده کردند. در خصوص سنگ‌خواری تمساح‌ها دو نظریه مطرح شده است. یکی اینکه این سنگها به سنگین‌تر شدن وزن آنها و درنتیجه ماندن آنها در زیر آب کمک می‌کند. دوم اینکه این سنگها شکستن و هضم استخوانهای سخت طعمه‌ها را برای تمساح‌ها راحت‌تر می‌کند. از آنجا که تمساح‌ها شکار خود را به صورت کامل می‌بلعند، برای هضم قسمتهای سخت‌تر بدن آنها نیاز به خوردن مقداری سنگ دارند.

کلاغ‌ها یکی از باهوش‌ترین پرندگان به شمار می‌روند. آنها ترفندهای زیادی برای رفع نیازهای خود می‌دانند. مثلا اینکه از خودروهای در حال عبور در خیابان برای شکستن پوسته ضخیم آجیلهای خود استفاده می‌کنند یا از ابزار مختلف و در دسترس خود برای رسیدن به غذا و آب بهره می‌برند. به تازگی یکی دیگر از نمودهای هوش آنها شناسایی شده است. آنها قادر به تشخیص چهره انسانها هستند و به این دلیل است که می‌توانند کینه افراد مزاحم را به دل بگیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا