روش‌های ساده برای ذخیره پول، زمان و انرژی در خانه (+عکس)

اکثر ما به دنبال راهکارهای ساده و کم‌زحمت برای ذخیره هر چه بیشتر پول، زمان و انرژی در خانه هستیم و برای رسیدن به این هدف احتمالا روش‌های متفاوتی را امتحان کرده‌ایم.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – در این مقاله یک سری شیوه‌های ساده و کوتاه اما کاربردی برای کاهش مصرف آب، برق و انرژی، کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از هدررفت زمان ارائه شده است.

روش‌های ساده برای ذخیره پول، زمان و انرژی در خانه (+عکس)
حداقل همیشه این کار را نکنید. آشپزهای حرفه‌ای معتقدند تنها زمانی باید فر از قبل گرم شود که غذایی که قرار است درون آن گذاشته شود نیاز به گرمای شدید اولیه داشته باشد. نان‌ها، کیک‌ها یا هر چیز دیگر که محتویات آرد و تخم مرغ دارد، از این قبیل مواد غذایی هستند. برای پخت مواد غذایی دیگر نیازی به گرم کردن فر از قبل نیست. فر را روشن کنید و غذای خود را داخل آن بگذارید. با این کار نه تنها زمان کمتری را هدر می‌دهید، بلکه فر شما نیز انرژی کمتری مصرف می‌کند.

روش‌های ساده برای ذخیره پول، زمان و انرژی در خانه (+عکس)
جایگزین کردن لامپ‌های قدیمی خانه با لامپ LED کم‌مصرف منجر به کاهش هزینه قبوض برق و درنتیجه پس‌انداز بیشتر پول شما می‌شود. علاوه بر این، لامپ‌های LED نسبت به لامپ‌های قدیمی طول عمر بیشتری نیز دارند.

اگر خسته‌اید، اگر میزبان تعداد زیادی مهمان در خانه خود هستید یا وقتهایی که زمان کافی برای شستشوی ظروف ندارید، می‌توانید از ظروف یکبار مصرف کاغذی استفاده کنید. ما ایرانیها سالانه تریلیونها گالن آب هدر می‌دهیم. هرچند ماشین‌های ظرفشویی در هر بار شستشو بیشتر از ۵ گالن آب مصرف نمی‌کنند، اما همچنان مصرف ماهانه و سالانه آب و برق بالایی دارند.
استفاده از ظروف یکبار مصرف کاغذی نه تنها هدررفت آب و مصرف برق را کاهش می‌دهد، بلکه زمانی را که صرف شستن ظرفها می‌شود نیز ذخیره می‌کند.
البته همه اینها منوط به بازیافت مناسب و تفکیک زباله‌ها از خانه است.

اگر خانه عایق مناسبی نداشته باشد، هدررفت گرما و سرمای خانه به هدررفت انرژی و پول بیشتر می‌انجامد. اگر بودجه کافی برای عایق‌بندی کل خانه را ندارید، از سقف یا شیروانی خانه شروع کنید. با این کار جریان هوا را به داخل خانه کنترل می‌کنید.

روش‌های ساده برای ذخیره پول، زمان و انرژی در خانه (+عکس)
به محض گرم شدن هوا، تهویه هوا یا کولر خانه خود را روشن می‌کنیم. دستگاه‌های تهویه هوا یکی از پرمصرف‌ترین دستگاه‌های برقی خانگی هستند. دستگاه‌های تهویه مرکزی در گرم‌ترین ماه‌های سال بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ وات برق در هر ساعت می‌کنند.
سعی کنید وقتی هوا آنچنان گرم نیست از پنکه‌های سقفی یا پنکه‌های زمینی استفاده کنید. این پنکه‌ها مصرف برق کمتر و درنتیجه پس‌انداز پول بیشتری را برای شما به همراه خواهند داشت.

روش‌های ساده برای ذخیره پول، زمان و انرژی در خانه (+عکس)
بهترین مثال برای این مورد ظرف شستن و مسواک زدن است. همانطور که پیشتر اشاره شد، در کشور ما سالانه تریلیونها گالن آب هدر می‌رود. از دوشهای کم مصرف استفاده کنید. اگر خرید این دوشها خارج از توان مالی‌تان است، بستن شیر آب در زمان کف زدن ظروف و موقع مسواک زدن نیز کفایت می‌کند.

روش‌های ساده برای ذخیره پول، زمان و انرژی در خانه (+عکس)
برای پر کردن وان حدود ۷۰ گالن آب لازم است، درحالیکه یک دوش ۵ دقیقه‌ای تنها نیاز به ۱۰ تا ۲۵ گالن آب دارد. حتی اگر وان را تا لبه پر نکنید، باز آب مورد استفاده در وان بسیار بیشتر از دوش است.

آرام‌پزها مزایای زیادی دارند. اگر زمان کافی برای پخت غذا ندارید، کافیست صبح مواد غذایی را در آرام‌پز بریزید و شام شبتان بدون هیچ دردسری آماده است. نیازی به صبر کردن و هدر دادن زمان برای گرم شدن فر ندارید، نیازی به صبر کردن برای آب شدن یخ گوشت ندارید و از دستور غذاهای پیچیده هم خلاص می‌شوید.
آرام‌پزها ۷۵ درصد کارآمدتر از فرها هستند و مصرف انرژی بهینه‌تری دارند. پس اگر هنوز در خانه آرام‌پز ندارید، آن را در لیست خرید خود قرار دهید.

روش‌های ساده برای ذخیره پول، زمان و انرژی در خانه (+عکس)
تمام مزایایی که برای آرام‌‌پز عنوان شد، درخصوص مایکروویوها نیز صدق می‌کند. فقط در یک نکته تفاوت وجود دارد. اینکه مایکروویوها نصف فرها انرژی مصرف می‌کنند. البته سرعت بالاتری نیز دارند.

اگر به هر دلیل مجبور به استفاده از فر هستید، درب آن را در زمان پخت باز نکنید، چراکه گرمای داخل آن را هدر می‌دهید. این کار منجر به هدررفت بیشتر انرژی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا