ابرشکارچیان زمین (+عکس)

چهره ترسناک و خشن، جهش‌های ناگهانی،خرناسه‌های خوفناک و دندان‌های برنده اولین تصاویری است که از یک حیوان شکارچی در ذهن‌ها تداعی می‌شود.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – شکارچی حیات وحش می‌تواند نهنگ قاتل باشد با آن یورش‌های سهمگین، یا می‌تواند همان مورچه کوچکی باشد که در ذهن ما فقط یک “دانه‌کش است”.
در ادامه با ده شکارچی برتر در دنیای حیوانات آشنا می‌شویم.

ابرشکارچیان زمین (+عکس)

هزاران گونه از عنکبوت‌های تارانتولا در دنیا وجود دارد که ساکن نواحی گرمسیری زمین هستند. این عنکبوت با طول بدن ۱۲ سانتیمتر یکی از ماهرترین شکارچیان حیات وحش است. این موجود شب‌رو در نزدیکی محل عبور حشرات کوچک به کمین می‌نشیند و به محض دیدن آنها و با یک جهش ناگهانی آنها را شکار می‌کند. دندانهای نیش بزرگ این عنکبوت به او در کشتن شکارهایش کمک می‌کند.
عنکبوت تارانتولا علاوه بر حشرات، از موشها، قورباغه‌ها و پرندگان کوچک نیز تغذیه می‌کند. این جاندار به محض شکار طعمه به او سمی فلج‌کننده تزریق می‌کند. نوع خاصی از آنزیم‌های گوارشی نیز به او در هضم راحت غذایش کمک می‌کنند.

ابرشکارچیان زمین (+عکس)

مامبای سیاه طویل‌ترین مار سمی قاره آفریقاست. طول یک مامبای سیاه بالغ به ۴ متر می‌رسد و می‌تواند سرش را تا یک سوم طول بدنش از زمین بلند کند. منبع تغذیه او از پستانداران بزرگ تا حیوانات کوچک و پرندگان را شامل می‌شود.
مامبای سیاه هنگام شکار سرش را از زمین بلند می‌کند و به محض دیدن طعمه با یک جهش رو به جلوی ناگهانی، او را به دندان می‌گیرد. اگر شکار فرار کند به تعقیب او می‌پردازد. اگر شکارش بزرگ باشد، چندین بار او را نیش می‌زند و اگر کوچک باشد، آنقدر او را در میان دندانهایش نگه می‌دارد تا تمام عضلاتش از کار بیفتند.
این شکارچی بی‌رحم به شکار خود مقدار زیادی سم کاردیوتوکسین و نوترو تزریق می‌کند که در چند لحظه او را از پا درمی‌آورد.

ابرشکارچیان زمین (+عکس)

پیرانا یکی از خطرناک‌ترین ماهی‌های دنیا و ساکن رودخانه‌های آمریکای جنوبی است. از آرواره قوی و دندانهای برنده و تیز خود برای شکار حیوانات و حتی انسانها بهره می‌برد. آرواره قدرتمند او تنها در ۱۰ ثانیه بدن یک انسان را می‌درد. با اندامهای حسی خود وجود خون را در آب تشخیص می‌دهد.
معمولا شبها به شکار ماهیهای کوچک و موجودات آبزی می‌پردازند. پیراناها گاهی به صورت گروهی جانداران بزرگ مثل اسب و گوزن را شکار می‌کنند. موارد متعددی از حمله این ماهیها به انسانها در برزیل گزارش شده است.

ابرشکارچیان زمین (+عکس)

گرگ‌های خاکستری در گروه‌های ۶ تا ۱۰ نفره به شکار می‌پردازند. باد بوی شکار را به گرگها می‌رساند. گوزن شمالی، گوزن آمریکای شمالی و گاومُشک را به راحتی شکار می‌کنند.
اگر شکار کوچک باشد، از همه طرف به سمت او یورش می‌برند، اما به شکارهای بزرگتر تنها از اطراف و از پشت حمله می‌کنند تا از آسیب در امان باشند. یک گرگ خاکستری در هر وعده غذایی حدود ۹ کیلوگرم گوشت می‌خورد.

ابرشکارچیان زمین (+عکس)

اژدهای کومودو بزرگترین گونه از خانواده مارمولکها و ساکن جزایر اندونزی است. طول آنها به ۳ متر و وزنشان تا ۷۰ کیلوگرم می‌رسد. حس بویایی قوی اژدهای کومودو به او در شناسایی موقعیت شکارش حتی از فاصله ۱۰ کیلومتری کمک می‌کند.
به محض اینکه شکار مناسبی ببیند به او یورش می‌برد، با دم قدرتمند خود به او ضربه می‌زند و سپس نیش‌های سمی خود را وارد بدن او می‌کند. این شکارچی حیواناتی مثل گوزن و خوک را شکار می‌کند و با کمک جمجمه و آرواره منعطف خود به بلعیدن طعمه‌های خود می‌پردازد.

ابرشکارچیان زمین (+عکس)

این شکارچی دوزیست از بوفالوها، گورخرها، گرازها و بسیاری دیگر از جانداران تغذیه می‌کند. این شکارچی صبور در نزدیکی کرانه آبها به کمین حیوانات تشنه که برای نوشیدن آب می‌آیند، می‌نشیند. طعمه‌ها به محض اینکه در تیررس تمساح قرار گیرند، با یک حمله ناگهانی شکار می‌شوند. آرواره کشیده و قدرتمند تمساح‌ به او در شکار کمک می‌کند.
تمساح شکار خود را به زیر آب می‌کشد و با چنبره زدن به دور او، راه فرار را به طعمه‌اش می‌بندد. قدرت دید شبانه این جاندار بسیار بالاست و به خوبی در شبها به شکار جانورانی که دید خوبی ندارند، می‌پردازد. سیستم گوارش تمساح به راحتی استخوانها و شاخهای شکارش را نیز هضم می‌کند.

ابرشکارچیان زمین (+عکس)

نهنگ قاتل در تمام اقیانوس‌های زمین یافت می‌شود و از شیرهای دریایی، پستانداران دریایی، خوک آب و وال‌ها تغذیه می‌کند. آنها در گروه‌های ۴۰ نفری به شکار می‌پردازند و هر گروه شیوه شکار منحصربه‌فردی دارد. آنها با ایجاد صدای بلند و انعکاس آن موقعیت شکار خود را شناسایی می‌کنند.
آنها حتی برای شکار خوک‌های آبی سوار بر موجهای بلند تا ساحل می‌آیند. در قطب شمال و جنوب با ضربه زدن به توده‌های شناور یخ و انداختن پنگوئن‌ها به آب، آنها را به راحتی شکار می‌کنند.

ابرشکارچیان زمین (+عکس)

خرس گریزلی از زیرگونه‌های خرس قهوه‌ای و ساکن نواحی آمریکای شمالی است. وزن یک خرس گریزلی بالغ به ۳۲۰ تا ۳۷۰ کیلوگرم و قدش به ۵ متر می‌رسد. با پنجه‌های بزرگ و آرواره قدرتمند خود به شکار حیوانات بزرگ‌جثه مثل گوزن شمالی، گوزن آمریکای شمالی، گاومیش کوهان‌دار و گوسفند کوهی می‌پردازد.
با قدرت دوندگی ۶۰ کیلومتر بر ساعت به راحتی به تعقیب و گریز شکارش می‌پردازد. شناگر ماهری است و می‌داند کجا برای یافتن دسته ماهی‌هایی مثل سالمون به کمین بنشیند.

ابرشکارچیان زمین (+عکس)

سلطان جنگل فقط پستاندارن بزرگ مثل بوفالوها، فیلها و امثال آنها را شکار می‌کند. آنها معمولا به صورت گروهی به شکار می‌پردازند. اصولا شیرهای ماده شکار می‌کنند و در این حال، شیر نر به مراقبت از شیرهای جوان‌تر مشغول می‌شود.
شیرها به محض شناسایی طعمه به او حمله می‌کنند و با گرفتن گلوی طعمه در میان دندانهایشان، او را می‌کشند. برای شکار حیوانات بزرگ‌جثه مثل زرافه و فیل از پشت به طعمه حمله می‌کنند. برای کمین بهتر اغلب شبها به شکار می‌پردازند.

ابرشکارچیان زمین (+عکس)

این ماشین کشتار موفق‌ترین شکارچی دنیای حیوانات است. این نوع کوسه با طول بین ۴.۵ تا ۶.۵ متر و وزن ۲۵۰۰ کیلوگرم، بزرگترین ماهی شکارچی دنیاست.
۳۰۰ دندان مثلثی شکل و تیز در ردیف‌های متعدد در دهان کوسه سفید بزرگ وجود دارد. حس بویایی قدرتمند این کوسه به او در شناسایی محل شکار حتی از کیلومترها دورتر کمک می‌کند. این کوسه از پایین به طعمه حمله می‌کند و با دندان‌ها و آرواره قدرتمندش بدن او را می‌درد.
کوسه سفید بزرگ می‌تواند با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت شنا کند و به راحتی به طعمه‌هایی که فرار می‌کنند، می‌رسد. تنها شکارچی این کوسه در دنیا نهنگ قاتل است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا