حمایت معاونت علمی از ایده‌ها و استارتاپ‌های فناورانه حوزه آب

با توجه به بارش‌های شدید و سیل‌آسایی که در ابتدای امسال انجام شد کارشناسان هنوز معتقدند که بحران خشکسالی کشور جبران نشده و کشور برای خروج از این بحران نیازمند مدیریت بهینه مصرف و سازگاری با شرایط کم‌آبی است.

مجله آنلاین موبنا؛ سمیه سهیلی – این درحالی است که یکی از تهدیدات اصلی موجود در چند دهه اخیر بروز خشکسالی و مواجه با بحران کمبود آب بوده و هشدارهایی را برای استفاده صحیح از منابع آبی کشور و توجه به مصرف بهینه را از سوی کارشناسان و متخصصان در پی داشته است.

 

بروز خشکسالی و انقراض گیاهان

دوره خشکسالی یا به عبارتی صحیح‌تر و علمی‌تر “دوره کم‌آبی” در دراز مدت مشکلات بسیاری را در شرایط زیست‌محیطی ازجمله انقراض گیاهان و موجودات زنده و خلل در چرخه اکوسیستم به همراه دارد که در صورت طولانی شدن این بحران محیط‌زیست کشور به طور کلی دچار ضربات سخت‌تری خواهد شد.

همچنین خشکسالی در مواردی موجب عدم توازن در میزان آب و در نتیجه آن کمبود آب، نابودی گیاهان، کم شدن شدّت جریان آب (برای نیروگاه‌های برق‌آبی)، کاهش عمق آب‌های سطحی و خاک مرطوب نیز می‌شود.

محققان بر این باورند خشکسالی انواع مختلفی دارد که خشکسالی آب و هوایی، خشکسالی هیدرولوژیکی(آب‌شناسی)، خشکسالی زراعتی، خشکسالی اقتصادی-اجتماعی را شامل می‌شود و هرکدام از این موارد به جد محیط‌زیست را دچار مشکلات بسیاری می‌کند.

تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی‌ها، رشد جمعیت، انجام کشاورزی نادرست، عدم مصرف بهینه از منابع آبی و بسیاری از موارد دیگر طی چند سال گذشته موجب شده تا کشور درگیر بحران کم‌آبی و خشکسالی شود.

با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش بسیار ارزشمند بارش‌ها در اوایل سال جاری که ضمن ایجاد یک فرصت ارزشمند، منجر به جاری شدن سیل در برخی از استان‌ها شد و خساراتی را نیز در پی داشت بحران کم‌آبی و خشکسالی حل نشد و کارشناسان و متخصصان بر این باورند که هنوز نمی‌توان گفت که وارد دوره ترسالی شده‌ایم زیرا بارش مؤثر یعنی بارشی که در آبخوان‌ها و زیرزمین ذخیره شود اما بارش‌های سیل‌آسا تنها تخریب و فرسایش را به دنبال دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده و کارشناسی متخصصان این حوزه، ایران مدت‌هاست دچار خشکسالی شده و این موضوع جدیدی نیست به همین منظور باید برای جلوگیری از میزان افزایش این خشکسالی و نجات از این وضعیت نحوه مصرف و تقاضا را مدیریت کرد.

این درحالی است که براساس آمارهای موجود شرایط سازگاری با کم‌آبی و مصرف بهینه در کشور اجرا نمی‌شود و درصورت استمرار این موضوع بحران خشکسالی کشور شدت می‌یابد.

 

حمایت از استارتاپ ها و ایده‌های فناورانه

در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست این معاونت به عنوان یکی از ارکان تأثیرگذار در حوزه آب در تلاش است تا با توسعه فناوری‌های روز، حمایت از استارتاپ‌ها و ایده‌های فناورانه این حوزه و به‌کارگیری روش‌های مدرن با خشکسالی‌های ایجاد شده در چرخه اکوسیستم زیست‌محیطی کشور مبارزه کند و در این راه هرروز پیشرفت‌های چشمگیری نیز داشته است البته که تا رسیدن به هدف اصلی و جلوگیری کامل از بروز خشکسالی راه طولانی باقیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا