ده راهکار ساده برای حفظ محیط زیست

تغییرات آب و هوا یک مشکل محدود و مختص به زمان حال نیست و تمام تاریخ زمین، نسل بشر و دیگر موجودات را متاثر خواهد کرد. تغییر الگوهای آب و هوایی منجر به تهدید روند تولید غذا و افزایش سطح آبها منجر به ایجاد سیلاب‌های ویرانگر در سراسر زمین خواهد شد. به همین دلیل، وظیفه تمام کشورهاست که برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به اکوسیستم‌ها و آب و هوای زمین اقدامات لازم و سریع انجام دهند.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – البته، هر یک از ما می‌توانیم در حفظ محیط زیستمان سهیم باشیم. می‌توانیم با در پیش گرفتن الگوهای رفتاری مناسب و چند راهکار ساده به تولید کمتر زباله، گازهای گلخانه‌ای و کربن کمک کنیم. یادمان باشد حفظ محیط زیست نه یک مسئولیت بلکه یک ضرورت است.
این مقاله به ارائه و معرفی چند راهکار ساده برای حفظ محیط زیست می‌پردازد.

کارهای کوچک می‌تواند به ایجاد تغییرات بزرگ بیانجامد. هربار که در زمان مسواک زدن شیر آب را می‌بندید، گام بزرگی در حفظ منابع آبی برمی‌دارید. هر انسان روزانه به صورت میانگین حدود ۹۰ گالن (۳۴۰ لیتر) آب مصرف می‌کند که واقعا رقم بزرگی است.
استفاده از آب فیلترشده و تصفیه‌شده به جای خرید و استفاده از بطری‌های پلاستیکی آب، نه تنها در کاهش مصرف پلاستیک بلکه در پس‌انداز پول و حفظ بودجه مالی شخص نیز نقش اساسی دارد.


عدم استفاده از اتومبیل شخصی برای یک یا دو روز در هفته می‌تواند منجر به کاهش حدود ۷۲۱ کیلوگرم گازهای گلخانه‌ای به ازای هر شخص در طول سال شود. می‌توان انجام چند کار مثل خرید، رفتن به درمانگاه و رساندن بچه‌ها به مدرسه را تنها با یک سفر انجام داد. می‌توان به انجام برخی کارهای اداره در منزل به جای رفتن به محل کار اندیشید. تنظیم درست باد تایر اتومبیل می‌تواند باعث کاهش چشمگیر مصرف سوخت آن شود. تعمیر منظم و تعویض فیلترهای اتومبیل نیز بسیار مهم است.


پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نه تنها برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، بلکه برای سوزاندن کالری و حفظ سلامت عمومی فرد نیز از روش‌های کارآمد و به‌صرفه به شمار می‌روند. اگر در جایی که زندگی می‌کنید استفاده از این راهکارها امکانپذیر نیست، وسایل نقلیه عمومی یا تاکسی‌های خطی را جایگزین آن کنید.


اگر کاغذ یا بطری نوشابه یا موارد اینچنینی را در سطل‌های مخصوص بازیافت بیاندازیم، کمک بزرگی به حفظ محیط زیست خود خواهیم کرد. اگر در طول یک سال تمامی زباله‌های کاغذی اداره‌ای متشکل از ۷۰۰۰ کارمند بازیافت شود، رقم حاصل مساوی با حذف ۴۰۰ خودرو از سطح جاده‌ها خواهد بود. استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای برای خرید و عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی نیز یکی دیگر از راهکارهای مفید است. از کارد، چنگال، قاشق، لیوان، بشقاب و در کل ظروف یکبارمصرف استفاده نکنیم که حجم زیادی از زباله روزانه را تشکیل می‌دهند و به جای آن از مواد و ظروف قابل بازیافت استفاده کنیم.


ایرانیها سالانه ۲۰ میلیون تن زباله تولید می‌کنند که رقم کوچکی از آن تبدیل به کود و بخشی از آن بازیافت شده اما متاسفانه رقم بزرگی از آن در طبیعت رها می‌شود. می‌توان با تبدیل بخشی از زباله‌های خانه به کود باغچه، هم از هدررفت و ایجاد کوه‌های زباله دوری کرد و هم کود طبیعی خوبی برای باغچه خانگی یا گلدان‌های خود تولید کرد.


گرچه لامپ‌های فلورسنت طول عمر خوب و مصرف انرژی پایینی دارند اما به دلیل وجود جیوه در ساخت آنها، در روند بازیافت آنها مشکل وجود دارد. لامپ‌های LED علاوه بر طول عمر بالا (حدود ۲۵۰۰۰ ساعت) و مصرف کم انرژی، روند بازیافت بهتر و راحت‌تری نیز دارند.


میزان مصرف انرژی را در خانه خود کمتر کنید. پنجره‌های خانه مسئول ۲۵ تا ۳۰ درصد هدررفت انرژی خانه‌ها هستند. با استفاده از پنجره‌های دوجداره و عایق‌کاری مناسب خانه در مصرف انرژی و درنهایت پول و هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد. هرچه مقاومت حرارتی یا R-Value عایق بالاتر باشد، عایق بهتری به شمار می‌رود. پنجره خانه را در هوای خیلی گرم یا خیلی سرد بسته نگه دارید. وقتی در خانه نیستید، سیستم گرمایشی/سرمایشی خانه را خاموش کنید.


۲۵درصد از گازهای گلخانه‌ای حاصل تولید غذا در حجم وسیع است. استفاده از محصولات کشاورزی که در روند تولید آنها از آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی کمتری تولید شده و درنتیجه آسیب کمتری به محیط زیست و زمین رسانده، یکی از راهکارهای ساده در حفظ محیط زیست است. خرید محصولات کشاورزی محلی نیز کمک شایانی به تولید کمتر گازهای گلخانه‌ای در نتیجه‌ی مسیر کوتاه‌تر حمل‌ونقل آنها می‌کند. مصرف بیشتر حبوبات، آجیل‌ها، میوه‌ها و سبزیجات و استفاده معقولانه‌تر و متعادل‌تر از گوشت قرمز و غذاهای فرآوری‌شده نیز یکی دیگر از راهکارهای مفید است. یک باغچه کوچک برای پرورش سبزیجات و درصورت امکان درخت میوه نیز کمک بزرگی به اقتصاد خانواده و همینطور حفظ محیط زیست می‌کند.


افزایش مساحت جنگلها تا ۱ بیلیون هکتار می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ فرآیند گرم شدن زمین را تا ۱.۵ درجه سانتیگراد کاهش دهد. گرچه رسیدن به آن گستره از جنگل هدف بسیار بزرگی است، اما هر یک از ما با کاشتن یک درخت می‌توانیم رسیدن به آن را میسر کنیم. هر درخت جوان سالانه ۵ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن و هر درخت ده ساله سالانه ۲۱ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن جذب می‌کند. درختها بسیاری دیگر از مواد مضر موجود در محیط از قبیل اکسید نیتروژن و اکسید سولفور را نیز جذب و در نتیجه هوای محیط را پاکیزه‌تر می‌کنند.


در سراسر دنیا روزانه ۱ میلیون بطری پلاستیکی آب خریداری می‌شود و سالانه بیش از ۵ تریلیون کیسه پلاستیکی یکبارمصرف مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها حدود ۹درصد از این مقدار بازیافت شده و سالانه ۸ میلیون تن زباله پلاستیکی نیز در اقیانوسها رها می‌شود. استفاده از بطری پلاستیکی آب را کنار بگذاریم. از کیسه‌های پارچه‌ای بجای کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنیم. از نی پلاستیکی استفاده نکنیم. در لیوان‌های قابل بازیافت آب بنوشیم. و در مجموع، مصرف پلاستیک را محدود و محدودتر کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا