کتابخانه‌های گویا، آموزشگاهی برای توانمندسازی نابینایان

پانزدهم اکتبر هر سال به عنوان روز بزرگداشت نابینایان شناخته می‌شود. این روز فرصت مناسبی است برای تجلیل از دستاوردهای نابینایان و شناخت بیشتر قابلیت‌ها و توانمندی‌های آنها در کنار مشکلات و دغدغه‌هایی که با آن روبرو هستند. یکی از این مشکلات کمبود کتاب‌ها و مکان‌های آموزشی مخصوصی است که نابینایان و کم‌بینایان را با چالش‌های زیادی برای یادگیری و پرورش استعدادهای خود مواجه می‌کند. با آگاهی از این دغدغه بود که شرکت سامسونگ یکی از پروژه‌های فعالیت‌ مسئولیت اجتماعی خود را بر روی آن متمرکز کرد.

مجله آنلاین موبنا – شرکت سامسونگ سال ۹۱ تفاهم‌نامه‌ای را برای ایجاد و تجهیز کتابخانه‌های گویا با انجمن نابینایان ایران امضا کرد. طی ۶ سال ۱۵ کتابخانه گویا در شهرهای زنجان، ارومیه، بیرجند، گرگان، اهواز، کرمانشاه، ارسنجان (استان فارس)، کاشان، بروجرد (استان لرستان)، زاهدان، بندرعباس، سنندج، ایلام، کرمان و بوشهر برای ارائه خدمات به نابینایان و کم‌بینایان ایجاد و تجهیز شد.

در این کتابخانه‌ها علاوه بر ارائه تجهیزات توانبخشی اختصاصی ویژه نابینایان همچون برجسته نگار، ماشین پرکینز و… دوره‌های آموزش کامپیوتر، خط بریل، جهت‌یابی، زبان انگلیسی، صنایع بومی و… برگزار می‌شود.

پروژه کتابخانه‌های گویا در ابتدا با محوریت کودکان آغاز شد اما با توجه به توسعه تجهیزات این مراکز اکنون میزبان نوجوانان و جوانان نابینا هم هستند. هر کتابخانه فضایی برای نشستن و فعالیت ۳۰ تا ۵۰ کودک در روز را دارد. در این کتابخانه‌ها، کودکان پس از گوش دادن به قصه‌ها، درباره آن‌ها با مربیان خود صحبت می‌کنند. همچنین، کارگاه‌های تئاتر برای کودکان ترتیب داده می‌شود تا قصه‌های مورد علاقه‌شان را بازی کنند.

کتابخانه‌های گویا، آموزشگاهی برای توانمندسازی نابینایان

منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان ایران در مورد اهداف راه‌اندازی کتابخانه‌های گویا می‌گوید: «اولین شعبه از این کتابخانه‌ها در سال ۹۱ و در شهر زنجان افتتاح شد. هدف اولیه ما و شرکت سامسونگ راه‌اندازی کتابخانه‌های گویا در شهرهای کم برخورداری بود که تعداد نابینای بیشتری را دارد. پس از آن هم کارگروهی به منظور افزایش کتاب‌های صوتی ویژه نابینایان تشکیل دادیم».

قائم مقام انجمن نابینایان ایران در مورد خدمات رفاهی این کتابخانه‌ها می‌گوید : «یکی از مشکلاتی که نابینایان با آن روبرو هستند سختی رفت و آمد به کتابخانه‌ها و مراکز ویژه است که در این مورد شرکت سامسونگ با قبول هزینه‌های ایاب‌وذهاب نابینایان باعث شده تا کودکان و نوجوانان نابینا به راحتی به این کتابخانه‌ها بیایند.»

کتابخانه‌های گویا، آموزشگاهی برای توانمندسازی نابینایان

مسئولیت اجتماعی

کتابخانه‌های گویا پروژه‌ای است که در قالب فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ انجام شد. این فعالیت‌ها در چهار حوزه اشتغال، سلامت، آموزش و محیط‌زیست طراحی و اجرا می‌شود. شرکت سامسونگ در هر کدام از این موضوعات تاکنون پروژه‌هایی همچون ایجاد مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر (در جهت رشد ایده‌های خلاقانه‌)، آکادمی مهندسی سامسونگ (آموزش استعدادهای فنی برای اشتغالزایی بیشتر)، مدارس هوشمند(تجهیز مدارس با محصولات هوشمند سامسونگ)، کمپین یادگاری تو به زمین (کاشت ۱۲۰ هزار اصله نهال با هدف احیا و حفظ جنگل‌های چهارمیلیون ساله هیرکانی) و … را اجرا کرده است.

طبق اخرین آمار سال ۲۰۱۸، کتابخانه‌های گویا بیش از ۲۲۴۴ نفر عضو ثابت دارد و تعداد مراجعین به این کتابخانه‌ها در سال به بیش از ۲۸ هزار نفر می‌رسد.

با تاسیس این کتابخانه‌ها فرصتی فراهم شد تا هنرمندان و سایر علاقه‌مندان صدای خود را به کودکان و نوجوانان نابینا هدیه کنند و با مشارکت در در تولید کتاب های صوتی برای بچه ها قصه بگویند.

علی اکبر جمالی، مدیر عامل انجمن نابینایان ایران در مورد تولید کتاب‌ ویژه کودکان می‌گوید : «در سال ۹۱ و قبل از امضای تفاهم‌نامه با شرکت سامسونگ تنها ۴۰ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان داشتیم که صرفاً به صورت خط بریل بود، اما حالا و پس از طی این مدت بیش از هزار و ۴۰۰ عنوان کتاب صوتی و بیش از ۱۰۰ جلد کتاب بریل تولید و ارئه شده است».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا