چند سوال ساده اما بی‌پاسخ!

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – انسان امروز به پاسخ سوالات و اسراری دست یافته که روزی حتی در تخیلات خود هم نمی‌دید.
اما حقیقت دیگری هم وجود دارد. ما انسانها دلیل همه اتفاقات و پاسخ همه پرسش‌ها را نمی‌دانیم. گاهی به سوالات ساده و پیش‌پاافتاده‌ای برمی‌خوریم که هیچکس نتوانسته پاسخ مستدل و روشنی برای آن ارائه دهد. گاهی این پرسش‌ها به حدی ساده و شاید کودکانه به نظر می‌رسند که حتی پرسیدن آنها نیز برای عده‌ای تعجب‌آور خواهد بود.

چرا حروف الفبا در چنین ترتیبی چیده شده‌اند؟

هر کدام از ما در کودکی زمانی را برای یادگیری و حفظ کردن ترتیب حروف الفبا صرف کرده‌ایم. اما چرا حروف الفبا در چنین ترتیبی چیده شده‌اند و چه کسی این ترتیب را برای آن ابداع کرده است؟ چه معیاری برای چنین چیدمانی می‌تواند وجود داشته باشد؟
گفته می‌شود ترتیب حروف الفبا اولین بار حدود ۴۰۰۰ سال پیش در مصر تعیین شده است.

چرا رعدوبرق می‌زند؟

اینکه معلم دوران راهنمایی پاسخ این سوال را گفته، دلیل این نیست که پاسخ واقعی آن باشد. درواقع، رعدوبرق و علت پیدایش آن هنوز جزو اسرار و رموز طبیعت است.
همه ما روند پیدایش رعدوبرق را می‌دانیم. می‌دانیم هوای گرم به سمت بالا می‌رود، سرد می‌شود و تشکیل ابر می‌دهد. و می‌دانیم این ابرها بزرگ و بزرگتر می‌شوند و با برخورد به یکدیگر، رعدوبرق را پدید می‌آورند. این رعدوبرق می‌تواند ۱۰۰ میلیون ولت الکتریسیته تولید کند و گرمای آن ۴برابر بیشتر از گرمای سطح خورشید است.
اما آن مرحله مهم که از قلم افتاده این است که چگونه ابرها می‌توانند این اشعه مرگبار را تولید کنند؟
طبق دانش الکتریکی بشر، میدان الکتریکی لازم برای ایجاد بار نوری، ده برابر بیشتر از میدان الکتریکی رعدوبرق است. پس منشا و علت پیدایش این نور خارق‌العاده چیست؟
البته، تئوری‌های متعددی نیز برای این پرسش ارائه شده است. به باور برخی دانشمندان، تحرکات ذرات یخ منجر به ایجاد شارژ الکتریکی در ابرها می‌شود. به باور برخی دیگر، پای پرتوهای خورشیدی در میان است.

چرا می‌خوابیم؟

انسان و تمام حیوانات نیاز به خواب دارند. همه ما پس از یک شب‌زنده‌داری متوجه عملکرد ضعیف مغز خود می‌شویم.
دانشمندان می‌دانند که خواب از الزامات مغز است و “کاری” برای مغز انجام می‌دهد که این “کار” هر چه که باشد، تاثیر مثبتی روی آن می‌گذارد. با این حال، هنوز نمی‌دانند آن “کار” دقیقا چیست. آیا خواب انرژی مغز را بازیابی می‌کند؟ آیا مغز را از توکسین‌ها پاکسازی می‌کند؟ آیا مدارهای ضعیف شده مغز را دوباره تقویت می‌کند؟
در حال حاضر، پاسخ تمامی این پرسش‌ها یک کلمه است: احتمالا.

چند ماهیچه داریم؟

بدن یک انسان سالم از ۲۰۶ استخوان، ۷۸ اندام و تعداد زیادی ماهیچه تشکیل شده که تاکنون تعداد دقیق آنها شمارش نشده است. شاید باور اینکه هنوز تعداد دقیق ماهیچه‌های انسان مشخص نیست، غیر قابل باور باشد، با این حال، تنها چیزی که می‌دانیم این است که حدود ۷۰۰ ماهیچه اسکلتی داریم و تعداد حقیقی آنها می‌بایست چیزی بین ۶۴۰ تا ۸۵۰ ماهیچه باشد.
مسئله این است که گاهی یک ماهیچه به قدری پیچیده است که شاید دراصل دو ماهیچه باشد. علاوه بر این، گاهی به انسانهایی برمی‌خوریم که چند ماهیچه‌ اضافی نیز دارند.

چرا دارونما موثر است؟

وقتی بدانیم در حال خوردن دارو هستیم، آن دارو روی سلامتی ما تاثیر مثبت خواهد گذاشت، حتی اگر داروی حقیقی نباشد، و این یکی از واقعیت‌های عجیب مرتبط با مغز انسان است.
این دارونماها گاهی چنان موثر عمل می‌کنند که داروهای جدید برای اطمینان از عملکرد درست و موثر، به صورت موازی با قرص قند آزمایش می‌شوند.
نکته جالب اینکه دارونماهای قرمز رنگ موثرتر از دارونماهای سفید هستند و دارونماهایی که خود پزشک تجویز می‌کند نیز موثرتر از آنهایی است که دستیاران آنها تجویز می‌‍کنند. و دیگر اینکه، گاهی این تاثیرات بسیار وسیع و شگفت انگیز است. به طور مثال، در بسیاری موارد این دارونماها در نقش یک آرامبخش قوی ظاهر می‌شوند و درد را کاملا از بین می‌برند.
طی تحقیقی مشخص شد که دارونماها حتی روی افرادی که آگاهانه دارونما مصرف می‌کنند نیز موثر واقع شده است.
همچنان، علت موثر بودن دارونماها مبهم است. شاید با مصرف دارونما مغز خود را برای تسکین درد گول می‌زنیم، اما چرا و چگونه؟

چرا با چشم بسته نمی‌توانیم در یک مسیر مستقیم راه برویم؟

این آزمایش را انجام دهید. به یک مکان باز مثل پارک بروید، چشمان خود را با چشم‌بند ببندید و سعی کنید در یک خط مستقیم راه بروید. وقتی چشم‌بند را بردارید متوجه خواهید شد که اگر در راه رفتن هدف مشخصی نداشته باشید، در یک دایره به دور خود چرخیده‌اید.
چندین تئوری در پاسخ به این مسئله وجود دارد. برخی دانشمندان این مسئله را به مغز انسان مربوط می‌دانند و عده‌ای دیگر به تفاوت طول گامها. به هر حال، علت دقیق آن هنوز مشخص نیست.

چرا با داروی بیهوشی، بیهوش می‌شویم؟

داروهای بیهوشی انسان را بیهوش می‌کنند و بسیار پرکاربرد نیز هستند، اما اینکه دقیقا چه کاری انجام می‌دهند که به بیهوشی منجر می‌شود، هنوز مشخص نیست.
در مورد این مسئله نیز چند تئوری مطرح شده است. برخی دانشمندان معتقدند داروی بیهوشی هماهنگی بین مناطق مختلف کورتکس مغز را مختل می‌کند. برخی دیگر معتقدند داروی بیهوشی منجر به ارتعاشات کوانتومی در میکروتوبول‌ها (ریزلوله‌های سلولهای مغز) می‌شود.

چرا برخی راست‌دست و برخی چپ‌دست هستند؟

حدود ۱۰درصد انسانها چپ‌دست هستند. دانشمندان هنوز جوابی برای این سوال که چرا انسان قادر به استفاده مساوی از دو دست خود نیست، پیدا نکرده‌اند. اغلب حیوانات از هر دو دست خود به طور مساوی استفاده می‌کنند، اما چرا انسان اینگونه نیست؟
به باور دانشمندان، زبان و مهارتهای حرکتی از فعالیتهای سخت مغز انسان محسوب می‌شود که مدیریت و کنترل هر دو مورد نیز در یک ناحیه مغز انجام می‌شود. از آنجا که زبان در نیمکره چپ انسان مدیریت می‌شود، مهارتهای حرکتی نیز تحت کنترل همین ناحیه خواهد بود. این تئوری برای علت راست‌دست بودن افراد کفایت می‌کند. اما درمورد افراد چپ‌دست چطور؟
در افراد چپ‌دست نیز کنترل و مدیریت زبان و مهارتهای حرکتی در نیمکره چپ مغز انجام می‌شود، پس چرا این افراد باید چپ‌دست باشند؟
طبق تحقیقات جدید، احتمال اینکه گوریلها و شامپانزه‌ها نیز اکثرا راست‌دست باشند، بسیار بالاست.
مسلما این پدیده نیز بخشی از چرخه تکامل ماست، جایی که فکر کردیم یکی از دستانمان به هر دلیلی کارآمدتر از دست دیگر است و همان رویه را در استفاده از آنها در پیش گرفتیم.

دوچرخه چطور کار می‌کند؟

دوچرخه وسیله عجیبی است، دو چرخ دارد که وقتی می‌ایستید می‌افتد و وقتی شروع به حرکت می‌کند، به هر دلیلی سر پا می‌ماند. و این دلیل حتی برای دانشمندان نیز ناشناخته است. با اینکه دوچرخه در سال ۱۸۱۸ میلادی اختراع شده اما هنوز نمی‌دانیم چطور کار می‌کند.
تحقیقات متعددی برای پاسخ به این سوال انجام گرفته اما هیچکدام به پاسخ روشنی نرسیده است.

چرا خمیازه می‌کشیم؟

خمیازه یک واکنش مشترک بین انسانها و بسیاری جانداران دیگر است. در گذشته، دانشمندان بر این عقیده بودند که علت خمیازه جایگزینی “هوای پاک” با “هوای آلوده” در بدن است. امروزه، مردم معتقدند برای کاهش سطح دی‌اکسیدکربن و افزایش سطح اکسیژن خون خمیازه می‌کشند.
مشکل این پاسخ این است که نمی‌گوید چرا فقط وقتی خسته‌ایم خمیازه می‌کشیم. چرا وقتی نیاز مبرم به اکسیژن بیشتر داریم، خمیازه نمی‌کشیم؟ چرا وقتی ورزش می‌کنیم یا در یک مسیر طولانی می‌دویم، خمیازه نمی‌کشیم؟
پس این استدلال، جواب قانع کننده‌ای برای این پرسش نیست.
ما انسانها برای هر مسئله‌ای تئوری‌های خودمان را داریم، اما واقعیت این است که به قدری ابعاد مختلف و جنبه‌های متعدد برای هر مسئله وجود دارد که گویا درک همگی آنها خارج از توان ماست.

خروج از نسخه موبایل