از بازی کودکان در محیط آزاد تا آثار سلامت آن بر بزرگسالی!

بر اساس مطالعه ای جدید از دانشگاه آرهوس دانمارک کودکانی که وقت بیشتری را در طبیعت سپری می کنند، کمتر در دوران بزرگسالی خود به اختلالات متداول اعصاب و روان مبتلا می شوند.

مجله آنلاین موبنا – به منظور تاکید بر اهمیت فضای بازی و کیفیت آن در شکل گیری آینده کودکان؛ یک زوج اهل میشیگان آمریکا اشاره کرد اقدام به راه اندازی جنبشی آنلاین کرده اند تا کودکان حداقل ۱۰۰۰ ساعت در سال زمان خود را در محیط های باز خارج از خانه سپری کنند که این طرح خلاقانه بهانه ای شد تا به این موضوع مهم جدید تر بپردازیم.

از مزایای بازی کودکان در فضای آزاد

زمانی که صحبت از بازی کودکان در محیط های باز به میان می آید، معمولا هدف والدین کسب فرصت لازم برای استراحت و یا رسیدگی به کارهای شخصی آن هم به دور از مداخله کودک خواهد بود. اما مزیت اصلی این مسئله چیز دیگری است. بر اساس مطالعه ای جدید از دانشگاه آرهوس دانمارک کودکانی که وقت بیشتری را در طبیعت سپری می کنند، کمتر در دوران بزرگسالی خود به اختلالات متداول اعصاب و روان مبتلا می شوند. یافته های این مطالعه توسط پژوهشی دیگر از مجله بین المللی جغرافیای سلامت نیز مورد تایید قرار گرفته است: “بازی در فضای آزاد به شادمانی و تکامل جسمی- ذهنی بهتر بچه ها کمک شایانی می کند. علاوه بر این محیط های سبز متراکم، می توانند احتمال درگیری با بیماری های روانپزشکی در آینده را کاهش دهند”

البته فاکتورهای دیگری از جمله سابقه خانوادگی و فشارهای محیطی نیز ممکن است بر ابتلا به اختلالات روانی و همچنین تشدید آنها تاثیر گذار باشند. اما همانطور که توضیح داده شد تمرکز مطالعه حاضر، بررسی بهترین فضای بازی برای رده سنی کودکان است و به همین دلیل از تجزیه و تحلیل دیگر عوامل مطرح چشم پوشی خواهد شد.

اگر بخواهیم به عنوان والدینی آگاه و دلسوز با خودمان صادق باشیم، حقیقت این است که هر یک از ما در مقایسه با فرزندان خود زمان بسیار بیشتری را در طبیعت گذرانده ایم. درست مانند این است که بگوییم “کودکی سرسبزتری داشته ایم!”. پژوهشی در سال ۲۰۱۶ توسط موسسه حفظ منابع طبیعی انگلستان به نام نشنال تراست صورت گرفته است که نتایج جالبی را نشان می دهد: هر کودک به طور میانگین هفته ای ۴ ساعت از زمان خود را در فضای آزاد و طبیعت سپری می کند. این در حالی است که رقم مذکور در مورد والدین همین بچه ها طی دوران کودکی، ۸.۲ ساعت در هفته بوده است. بسیاری از محققان علت این موضوع را پیشرفت های گسترده در زمینه تکنولوژی و مشغله فراوان والدین که امکان همراهی کودک و بازی با وی را از آنها سلب کرده است، به شمار می آورند. اما در هر صورت باید پذیرفت که فرزندانمان به اندازه کافی نور خورشید دریافت نمی کنند و در تعامل با طبیعت نیستند.

پیش تر اشاره شد که یک زوج آمریکایی به منظور ترغیب والدین برای افزایش حضور کودکان خود در فضاهای باز و طبیعی، جنبشی آنلاین به راه انداخته اند.  Jason Yurichپدر خانواده که ۵ فرزند دارد، حالت ایده آل برای فعالیت و بازی کودکان در محیطی خارج از خانه را روزی ۴ الی ۶ ساعت گزارش کرده است. وی ادامه می دهد: با توجه به شرایط منحصر به فرد زندگی هر خانواده در سراسر جهان و همچنین مشکلات اجتماعی- اقتصادی دنیای کنونی، پیشنهاد می شود که هر کودک حداقل ۳ تا ۴ بار در هفته و هر مرتبه ۴ الی ۶ ساعت فعالیت خارج از خانه داشته باشد.

البته بر اساس مطالعات اخیر که می توان در کتابخانه دیجیتال آنلاین ساینس دایرکت به آنها دسترسی داشت، بازی کودکان در فضای باز و به خصوص محیط های سرسبز (چه با برنامه باشد و چه حتی بدون هیچ گونه برنامه منظمی)، تاثیر زیادی بر توسعه و تکامل ذهنی این موجودات کوچک خواهد داشت. در واقع توصیه  Yurich نیز تنها جنبه تشویقی دارد. مشخص است که هر چه ساعات طببیعت گردی کودکان افزایش یابد، عادتی مثبت و استوار در آنها شکل می گیرد که تا بزرگسالی و پایان عمر نیز همراهشان خواهد بود.

یکی دیگر از اصلی ترین مزایای بازی کودکان در محیط های آزاد به نقل از مطالعه ای در مرکز اطلاعات منابع آموزشی (به اختصار ERIC)، شکوفایی قوه تخیل آنها، سازندگی بیشتر و همچنین افزایش هوش محسوب می شود. علت این موضوع نیز تقویت نورون های حسی کودک در صورت تعامل مستمر با طبیعت عنوان شده است. شاید متعجب شوید اما امکان رفع بسیاری از بیماری های کودکان با طبیعت درمانی وجود دارد که از جمله مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سوختگی های خفیف

– انواع بیماری های پوستی مانند اگزما

– واکنش های حساسیتی

– اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه

– اختلال اضطراب عمومی

– نقص رشد استخوانی به دلیل کمبود ویتامین دی

– نقص عملکرد اجرایی و مهارت های اجتماعی ضعیف

– آسم

– نزدیک بینی (بر اساس تحقیقات منتشر شده از مجله آمریکایی چشم پزشکی)

همچنین ممکن است این سوال ایجاد شود که بهترین زمان بندی سنی برای حضور مداوم و برنامه ریزی شده کودکان در فضاهای باز و سرسبز چیست؟ مطالعات مختلف از جمله مقاله ای که توسط یکی از بزرگترین ناشرین مطبوعات پزشکی و علمی جهان به نام الزویر به چاپ رسیده است، هیچ گونه ملاحظه سنی خاصی در این خصوص ارائه نداده اند. صرف نظر از رعایت نکات بهداشتی و ایمنی، والدین می توانند مقدمات دوستی با طبیعت را حتی از دوران نوزادی فرزند خود مهیا سازند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا