سامسونگ پرچمدار ورود به آینده‌ای تاشو

گوشی هوشمند گلکسی فولد سامسونگ با هدف ایجاد یک تجربه کاربری جدید از دستگاه‎های همراه طراحی شده است. نوآوری این گوشی صرفا به سخت‎افزارهای پیشرفته آن محدود نمی‏شود بلکه نرم‎افزار متمایز آن هم بسیار مهم است.

مجله آنلاین موبنا – ترکیب رابط کاربری نوآورانه حول محور یکپارچه بودن تجربه کاربر با یک اکوسیستم رو به رشد از اپلیکیشن‌ها باعث می‎شود تا کاربران بتوانند تجربه‎ای روان و تاشو از نمایشگرهای دوگانه گلکسی فولد داشته باشند.

در ورای این جهش سامسونگ به سمت آینده‎ای متفاوت در دنیای گوشی‎های هوشمند، تیمی از طراحان و نوآوران در گروه تحقیق و توسعه بخش موبایل سامسونگ الکترونیکس قرار دارند که مدت‎هایی طولانی برای رسیدن به یک محصول آینده‎گرا تلاش کردند.

سامسونگ پرچمدار ورود به آینده‌ای تاشو

هرچه بزرگتر بهتر

نمایشگر بزرگ ۷.۳ اینچی Infinity Flex گلکسی فولد سامسونگ تاییدی بر این مثل قدیمی است که «هرچه بزرگتر بهتر». سالی جئونگ، معاون گروه تحقیق و توسعه چارچوب در سامسونگ موبایل می‎گوید یکی از جذاب‎ترین چیزهایی که در زمان کار روی توسعه گلکسی فولد به آن رسیدیم، این بود که یک دستگاه تاشو تا چه حد می‎تواند تجربه کاربری از ابزارهای همراه را متحول کند.

او می‎گوید «خود من قبل از تولید گلکسی فولد، یک گوشی هوشمند و یک تبلت داشتم، اما ترکیب ان دو دستگاه تجربه‌ای کاملا جدید برای من بود. حالا صفحه بزرگ این دستگاه باعث شده تجربه من از کارهایی مثل تماشای فیلم یا چک کردن ایمیل و خواندن اخبار آنقدر تغییر کند که دیگر به صفحه‌های کوچکتر راضی نمی‎شوم».

به اعتقاد جئونگ متمایز بودن این تجربه صرفا به اندازه صفحه نمایش مربوط نمی‎شود بلکه نوع بهینه‌سازی اپلیکیشن‌ها متناسب با اندازه و شکل نمایشگر هم تاثیر بسیار زیادی در این تمایز دارد.

او می‎گوید «تمایز گلکسی فولد صرفا در بزرگتر بودن اندازه نمایشگر آن نیست، این دستگاه برای استفاده با دودست بهینه سازی شده است. یکی از این موارد صفحه کلید دو تکه است که به کاربر امکان می‎دهد وقتی دستگاه را با دو دست گرفته، براحتی با آن تایپ کند. علاوه بر این، وقتی نمایشگر گوشی را از حالت پرتره به حالت لنداسکیپ می‌برید، دکمه دوربین روی صفحه سیال می‎شود تا آن را هر جایی که راحت‎تر هستید قرار دهید. حتی دکمه هوم گوشی را هم می‎توانید روی هرکدام از کناره‌‎های نمایشگر که برای دسترسی شما مناسب‎تر است، قرار دهید».

گلکسی فولد سامسونگ روز جمعه ۱۵ شهریور بصورت رسمی در کره جنوبی عرضه شد تا علاقه‎مندان سامسونگ بتوانند این تجربه متفاوت را داشته باشند.

سامسونگ پرچمدار ورود به آینده‌ای تاشو

دستگاهی‏ برای مولتیتسکینگ

وقتی نمایشگر Infinity Flex گلکسی فولد را باز می‌کنید دنیایی از فرصت‎های جدید در حوزه مولتی‎تسکینگ به روی شما باز می‎شود. دو قابلیت App Continuity و Multi-Active Window اصلی‎ترین نوآوری‎ها در گلکسی فولد در زمینه انجام همزمان چند کار یا مولتی تسکینگ هستند.

جیسون پارک، معاون بخش تحقیق و توسعه مشارکت‎های راهبردی سامسونگ موبایل می گوید اولویت اصلی سامسونگ این بود که کاربر بتواند سه اپلیکیشن را بصورت همزمان راه‎اندازی و استفاده کند. حالا با قابلیت Multi-Active Window این کار ممکن شده و کاربر می‎تواند سطحی جدید از سرگرمی، تماشای محتوا و مولتی تسکینگ را در گلکسی فولد تجربه کند.

مثلا وقتی در حال بازی با گوشی هستید، قابلیت Multi Active Window به شما امکان می‎دهد یک ویدیوی آموزشی مربوط به بازی را بصورت همزمان باز کرده و تماشا کنید. یا همزمان برای دوستان‎تان پیام فرستاده و یا در اینترنت گردش کنید.

سامسونگ پرچمدار ورود به آینده‌ای تاشو

چشم اندازی بزرگ

گلکسی فولد سامسونگ دستگاهی نوآور است که نوید آینده‎ای متمایز را برای گوشی‎های هوشمند می‎دهد. برای رسیدن به این آینده، برنامه نویسان سامسونگ بصورت نزدیک با گوگل و دیگر شرکای بزرگ خود همکاری می‎کردند تا اکوسیستم اپلیکیشن‎ها و خدمات موجود برای گلکسی فولد هر روز گسترده‎تر شود. و این تلاش و همکاری اکنون نتیجه داده است و امروز صدها نمونه از پرکاربردترین اپلیکیشن‎ها و خدمات بصورت ویژه برای گلکسی فولد عرضه شده‎اند که از جمله آنها می‎توان به یوتیوب، فیسبوک و آفیس مایکروسافت اشاره کرد.

پارک و جئونگ هر دو معتقدند همکاری با گوگل برای توسعه این اکوسیستم بسیار مهم بوده است. جئونگ می‌گوید «ما یک کارگروه همکاری با گوگل در همان ابتدای روند توسعه ایجاد کردیم که نقش مهمی در توسعه اکوسیستم تاشوی ما داشت».

یک نمونه مهم از این همکاری، ایجاد قابلیت App Continuity بود که به کاربر امکان می‎دهد براحتی بین دو نمایشگر جلویی و اصلی گلکسی فولد جابجا شده و کارش را ادامه دهد. برای توسعه این قابلیت، برنامه نویسان سامسونگ باید درباره عملکردهای معمولی اپلیکیشن بصورت کامل بازنگری می‌کردند زیرا یک چالش مهم وجود داشت. اینکه نمایشگرهای جلویی و اصلی گلکسی فولد از نظر اندازه و نسبت تصویر کاملا با هم متفاوت بودند. پس برنامه نویس باید حالتی را ایجاد کند که نه تنها اپلیکیشن براحتی بین دو نمایشگر جابجا شود، بلکه در زمان این جابجایی، اپلیکیشن بسته یا ری‎استارت نشود. خوشبختانه نهایتا تیم توانست به چنین حالتی برسد.

یک مشکل دیگر اینکه بصورت عادی در اندروید، وقتی دو اپلیکیشن‎ را بصورت همزمان باز می‎کنیم، یکی از آنها به حالت توقف می‎رود و فقط یکی فعال است. برای حل این مشکل هم تیم سامسونگ توانست با همکاری گوگل، سیستم کاملا جدیدی را برای صفحه بزرگتر گلکسی فولد طراحی کند که در آن همه پنجره‎های باز، فعال بودند.

 

کمک به برنامه نویسان

بعد از تکمیل شدن رابط کاربری تاشو برای گلکسی فولد، سامسونگ و گوگل روند توسعه چارچوبی را آغاز کردند تا برنامه نویسان بتوانند اپلیکیشن‎های خود را برای عرضه روی این گوشی جدید، در آن آزمایش و بهینه‎سازی کنند.

به این ترتیب در کره، آمریکا و چین، آزمایشگاه‎هایی ایجاد شد که به برنامه نویسان اندروید امکان می‎داد با رابط کاربری تاشو آشنا شده و اپلیکیشن‎های خود را بروزرسانی کنند. در عین حال برای کمک بیشتر به برنامه نویسان، سامسونگ با کمک گوگل یک «آزمایشگاه راه دور» ایجاد کرد که به برنامه نویسان امکان می‎دهد با استفاده از یک شبیه‎ساز، اپلیکیشن خود را روی یک دستگاه گلکسی فولد مجازی آزمایش کنند.

 

به سوی آینده تاشو

برخی از نوآوری‎های بدست آمده در این روند مانند App Continuity و Multi-Active Window نه تنها تجربه کاربری گلکسی فولد را بسیار روان و نوآور می‎کنند بلکه استانداردی را برای گوشی‎های تاشو در آینده، ایجاد می‎کنند.

با توجه به همکاری نزدیک سامسونگ با گوگل، از نسخه آینده اندروید یعنی اندروید ۱۰، این قابلیت‎ها به عنوان قابلیت‎های استاندارد برای گوشی‎های تاشو در این سیستم عامل گنجانده خواهد شد. جئونگ می‎گوید «وقتی اندروید ۱۰ به عنوان سیستم عامل اصلی عرضه شود، تعداد بیشتری از برنامه‎نویسان در زمان طراحی برنامه‎های خود، کاربران گوشی‎های تاشو را نیز مدنظر قرار خواهند داد».

همکاری مداوم سامسونگ و گوگل به غنی‎تر شدن اکوسیستم اپلیکیشن‎های گلکسی فولد کمک خواهد کرد. با این وجود حتی اگر اپلیکیشنی برای گلکسی فولد بهینه‎سازی نشده باشد، فناوری‎ بهینه‎ساز خود دستگاه محتوای آن اپلیکیشن را به شکلی نمایش می‎دهد تا بیشترین استفاده را از فرم واندازه نمایشگر بزرگ این گوشی داشته باشد. تنها با لمس یک دکمه، گوشی بصورت خودکار اندازه و نسبت تصویر آن اپلیکیشن را متناسب با اندازه نمایشگر می‏کند تا هیچ اختلالی در تجربه کاربری مصرف کننده پیش نیاید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا