چه تعداد ایمپلنت دندان نیاز دارم؟

برای افرادی که دندانهای ناقص دارند ، کاشت دندان گزینه بسیار خوبی برای برگرداندن لبخند و زندگی آنهاست.

بسیاری از افراد سؤال می کنند “چه تعداد ایمپلنت دندان  برای من لازم است؟”. برخلاف کامپوزیت دندان که افراد به هر تعداد دندانی که برای کامپوزیت در نظر میگیرند به همان تعداد نیز نیاز به ونیر کامپوزیت دارند، در ایمپلنت ، تعداد دندان و کاشت ایمپلنت می تواند مساوی نباشد.

  • اگر شما فقط یک دندان از دست رفته دارید، فقط به یک ایمپلنت  نیاز دارید.
  • اگر دو یا چند دندان از دست رفته دارید ممکن است برای هر دندان، یک ایمپلنت احتیاج نداشته باشید ، تعداد کاشت مورد نیاز با توجه به حجم استخوان در محلی که قرار است ایمپلنت گذاشته شود تعیین می شود.

در فک فوقانی ، حجم استخوان به طور کلی ضعیف تر است ، بنابراین معمولاً کاشت دندان بیشتر از قوس پایین مورد نیاز است. در فک پایین معمولاً چگالی استخوان وجود دارد ، بنابراین کمتر به کاشت بالاتر از قوس فوقانی نیاز است.

  • شکاف سه دندان از دست رفته در هر نقطه از دهان به طور معمول منجر به دو ایمپلنت دندان می شود که از  سه دندان پشتیبانی می کنند.
  • شکاف چهار دندان از دست رفته در جلوی دهان به طور معمول منجر به دو ایمپلنت دندان می شود که  از  چهار دندان پشتیبانی می کنند.
  • شکاف چهار دندان از دست رفته در پشت دهان به طور معمول منجر به سه ایمپلنت دندانی می شود که از چهار دندان پشتیبانی می کند.
  • اگر شما همه ی دندان های خود در یک فک یا هر دو فک را از دست داده اید، میزان کاشت مورد نیاز برای قوس کامل دندان ها به چند عامل بستگی دارد:
  1. کدام فک تحت درمان قرار می گیرد
  2. مقدار استخوان موجود
  3. سیستم عضلانی بیمار در هنگام جویدن غذا
  4. طراحی پروتز (ثابت یا قابل جابجایی)

آیا کاشت های شما روی فک بالا یا پایین قرار دارد؟

فک بالا و پایین بدن انسان بسیار متفاوت است. استخوان فک فوقانی معمولاً بسیار نرم تر است. تصور کنید که پیچ را داخل استریوم قرار دهید. استخوان فک فوقانی می تواند به اندازه نرم فوم یا چوب بسیار نرم باشد. به همین دلیل معمولاً نیاز به کاشت بیشتری برای نتیجه پایدار و طولانی مدت است. فک فوقانی همچنین سینوس های بزرگی دارد که فضایی پر از هوا در استخوان هستند که در آن نمی توان ایمپلنت گذاشت. با از بین رفتن دندان ها ، این سینوس ها گسترش می یابند که جای گذاشتن ایمپلنت دندان را دشوارتر می کند. هنگام معالجه بیمارانی که به قوس کامل دندان نیاز دارند ، سعی می کنیم از جراحی سینوس (مانند “بالابر سینوس”) خودداری کنیم و ایمپلنت های خود را در اطراف سینوس قرار دهیم. به دلیل داشتن استخوان نرم تر در فک فوقانی ، حداقل مقدار کاشت که می تواند برای یک مجموعه کامل از دندان ها قرار بگیرد ، ۴ کاشت است ، بدون در نظر گرفتن اینکه پروتز نهایی ثابت باشد یا قابلیت جابجایی باشد. شما نمی توانید ۲-۳ “ایمپلنت” در فک قرار دهید با این کار احتمال دارد همه چیز از بین برود. اگر استخوان بسیار نرم باشد ، احتمالا استخوان کوتاه یا نازک است ، یا اینکه مقدار فشار روی استخوان بیمار وجود دارد ، در اینصورت باید کاشت های بیشتری قرار داده شود. تعداد ایمپلنت در این شرایط می تواند از ۴-۸ کاشت باشد. حداکثر مقدار کاشت مورد نیاز در فک بالا ۸ کاشت خواهد بود.

فک پایین ، معمولاً دارای استخوان بسیار متراکم مانند چوب بلوط است. به همین دلیل ، شما می توانید از کاشت کمتری استفاده کنید و نتیجه ای پایدار بدست آورید. یک مشکل خاص برای فک پایین این است که دو عصب بزرگ وجود دارد که باید از آنها دوری کنیم. اغلب اوقات ، هنگامی که بیماران سالها دندانهای پشت خود را از دست داده اند ، قرار دادن ایمپلنت در ناحیه خلفی را دشوار می شود. به همین دلیل سعی می کنیم قسمت اعظم ایمپلنت ها را در قسمت جلوی دهان قرار دهیم. به دلیل وجود استخوان متراکم فک پایین ، در بعضی مواقع می توانید حتی از تعداد کاشت ایمپلنت بسیار کمتری استفاده کنید. به عنوان مثال اگر قصد شما این است که از چروتز ثابت استفاده نکنید می توانید به اندازه ۲ ایمپلنت در قسمت جلوی فک پایین قرار دهید . اگرچه با این کار هنوز هنگام آدامس کمی تکان می خورد ، اما بسیار پایدارتر از دندان مصنوعی است!

چه مقدارتراکم استخوانی در فک دارید؟

درست مانند یک نشانه یا پایه و اساس یک خانه ، هر چه ستون ها در خاک عمیق تر قرار بگیرند ، نشانه یا خانه پایدارتر خواهد بود. کاشت دندان نیز چنین است! ما همیشه می خواهیم ایمپلنت های طولانی تر و ماندگارتری داشته باشیم تا دندان پایدار باشد. اگر استخوان زیادی داریم ، می توانیم ایمپلنت های طولانی زیبا قرار دهیم و به همین دلیل می توانیم از فضای کمتری استفاده کنیم. بنابراین وقتی استخوان فراوان است ، می توانیم برای یک گزینه ثابت ، ۴ ایمپلنت را در فک فوقانی و ۴ کاشت در فک پایین قرار دهیم. وقتی استخوان محدودتر است ، باید کاشت های بیشتری را قرار دهیم زیرا آنهایی که می توانیم قرار دهیم ، کوتاه تر هستند. با قرار دادن کاشت بیشتر ، هزینه کاشت و هزینه آزمایشگاه برای را برای بیماران افزایش پیدا می کند.

آیا دندان قروچه دارید و یا عضلات بیشتری در هنگام جویدن استفاده میشود؟

میزان کاشت ایمپلنت هایی که باید در آن قرار گیرد نیز بستگی به سیستم جویدن بیمار دارد. درست مانند لاستیک های اتومبیل شما ، یک وسیله نقلیه خارج از جاده نیاز به لاستیک های بسیار بزرگتر و سخت تر دارد که در آن روز به اتومبیل روزانه در خیابان نیازی به لاستیک های خیلی سخت نیست. این مورد در مورد کاشت دندان نیز یکسان است. اگر عضلات بسیار مفصلی در فک دارید و دندانهایتان را قروچه می کنید ، ممکن است به تعدادی ایمپلنت دندان بیشتر برای حمایت از پروتز خود نیاز داشته باشید.

آیا می خواهید دندان هایتان ثابت یا متحرک باشد؟

بیماران مختلف چیزهای مختلفی می خواهند. برخی دندان های ثابت میخواهند که مانند دندان های طبیعی به نظر می رسد، اما تمیز کردن آن کمی چالش برانگیز است در حالی که برخی دیگر به دندان هایی که می توانید از دهان خارج کنید عادت دارند و از نظر بهداشت و تمیز کردن آسانتر است. در فک پایین ، یک گزینه قابل جابجایی می تواند به اندازه کافی دو کاشت در اختیار داشته، در حالی که گزینه های ثابت به حداقل ۴ نیاز دارند و می توانند تا ۸ مورد کاشته شوند. در فک بالا ، حداقل مقدار کاشت وجود دارد.

خلاصه اطلاعات بالا

برای خلاصه کردن اطلاعات فوق:

  • گزینه قابل جابجایی فک بالا: ۴+ ایمپلنت
  • گزینه  ثابت فک بالا: ۴-۸ کاشت
  • گزینه قابل جدا کردن فک پایین: ۲-۴ ایمپلنت
  • گزینه ثابت ثابت فک پایین: ۴-۸ کاشت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا