برگزاری نمایشگاه اتحادیه جهانی مخابرات در مجارستان

در هفته گذشته، مجارستان میزبان نمایشگاه تلکام اتحادیه جهانی مخابرات(ITU)، معتبرترین و مهم‌ترین رخداد نمایشگاهی سالانه‌ این اتحادیه بود. این نمایشگاه که از ۹تا ۱۲ سپتامبر(۱۸ تا ۲۱ شهریور) برگزار شد، حامی استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) است و هرسال تلاش می‌کند تا با گردهم آوردن کشورهای مختلف، علاوه بر نمایش آخرین دستاوردهای حوزه ‌آی‌سی‌تی در جهان، بخشی از این شرکت‌ها به سرمایه‌گذار مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

مجله آنلاین موبنا – امسال در این نمایشگاه، پاویون ملی ایران با حضور شرکت‌های منتخب دولتی و خصوصی برپا بود و تلاش شد تا آخرین دستاوردهای کشورمان در حوزه‌ آی سی تی به نمایش درآید.

چرایی میزبانی مجارستان

در نمایشگاه تلکام اتحادیه جهانی مخابرات امسال که در بوداپست برگزار شد، اتصال پایدار اینترنت در کانون توجه بود تا جایی که شعار« نوآوری با یکدیگر: اهمیت اتصال به اینترنت» برای این دوره نمایشگاه انتخاب شد. انتخاب مجارستان به‌عنوان میزبان این رویداد فناورانه نیز چندان عجیب نیست چرا که مجارستان اقتصاد دیجیتال در قلب اروپا محسوب می‌شود و مهد نوآوری، خلاقیت و همکاری است. امسال آخرین نوآوری‌های فناورانه مجارستان به نمایش درآمد و فعالان عرصه فناوری این کشور تلاش کردند تا با برگزاری ورکشاپ‌ها، بحث و گفت‌و‌گو، برپایی کنفرانس و سخنرانی و…، برتری خود در دنیای فناوری را به رخ بکشند.

در غرفه مجارستان همچنین فرصتی برای ارائه یک مسابقه اینترنت نسل پنجم از طریق هدست واقعیت افزوده oculus برگزار شد و استارتاپ‌های مجارستانی فعال در حوزه سخت افزار و نرم افزار GIS و نقشه، نمونه‌ای را به نمایش گذاشتند که کار خود را با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌دهد. آموزش کودکان از طریق معلم‌های روباتیک نیز بخشی دیگر از نکات جالب غرفه مجارستان در این نمایشگاه بود.

نگرانی از شکاف دیجیتال

امسال کشورها از گوشه و کنار جهان بخش‌های مختلف آی سی تی خود و همچنین برترین شرکت‌های متوسط و کوچک‌شان را در غرفه‌های خود به نمایش گذاشتند تا با نمایش نوآوری‌های خود در این نمایشگاه چهار روزه، فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کنند.

هولین ژائو دبیرکل سازمان جهانی اتحادیه مخابرات با خوشامدگویی به هیأت‌هایی که از کشورهای مختلف راهی این نمایشگاه شده بودند، گفت: ما معتقدیم همه مردم جهان باید به اینترنت پایدار دسترسی داشته باشند اما در ضمن می‌خواهیم مطمئن شویم که تکنولوژی‌های دیجیتال می‌توانند زندگی بشر را برای هر کسی و هرجایی، به‌صورت مثبت تغییر دهند. ما به‌عنوان بخشی از سازمان ملل متحد، قصد داریم سهامداران دولتی و خصوصی، بازارهای توسعه یافته و نوظهور و… را در ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای ایجاد این اتصال و ارتباط اینترنتی گردهم جمع کنیم.

 تمرکز ما روی اتصال، ابتکار و اصول دیجیتال قرار دارد. اتصال، کلیدی برای شتاب دادن به توسعه اقتصادی و اجتماعی جهان است و ابتکار برای توانمند کردن انسان‌ها هم در هر منطقه از جهان ضروری است. از سوی دیگر ما به اصول دیجیتال نیاز داریم تا مطمئن شویم که جامعه دیجیتال در حال رشد، فراگیر، سودمند و پایدار است. وی ادامه داد: ما معتقدیم که همکاری‌های بین‌المللی و بین بخشی، برای رسیدن به چنین هدفی حیاتی است.

وی با اشاره به اینکه روز به روز بر تعداد افراد آنلاین افزوده می‌شود از شکاف دیجیتال بین کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه ابراز نگرانی کرد و یادآور شد همه باید دست به دست هم بدهیم تا اینترنت فراگیر شود.

آی‌سی‌تی سبز

 بخش ویژه‌ای از نمایشگاه امسال اتحادیه جهانی مخابرات به توجه فعالان عرصه فناوری به محیط زیست با شعار «آی‌سی‌تی سبز» مربوط بود. استارتاپ‌ها و شرکت‌های SMEنشان دادند که با اتخاذ استراتژی‌هایی خاص به‌دنبال کاهش گرمای زمین در بخش آی‌سی‌تی هستند. به‌عنوان مثال Loop، یک شرکت هلندی است که امسال در این نمایشگاه حضور داشت و برنامه خود برای کمک به محیط زیست را در معرض دید گذاشت. فعالان این شرکت کوچک با جمع‌آوری تلفن‌های همراه ازکارافتاده موجود در آفریقا و بازیافت این زباله‌های الکترونیک، به کاهش گازهای گلخانه‌ای در بازارهای نوظهور کمک شایان توجهی می‌کنند.

 کمپانی سوئیسی Immersion4 نیز یکی دیگر از این شرکت‌هاست که از تکنولوژی DTM برای تبدیل گرمای حاصل از فعالیت دیتاسنترها به منبع انرژی کمک می‌گیرد که البته این عملکرد، هم صرفه اقتصادی دارد و هم میزان گازهای گلخانه‌ای کاهش می‌یابد.

یک کمپانی از آفریقای جنوبی با نام Kusini Water نیز به شیوه‌ای دیگر به مقابله با گرمایش کره زمین می‌پردازد. این شرکت با استفاده از پلتفرم اینترنت اشیا(IOT) و همچنین به کار بردن انرژی خورشیدی به‌جای انرژی برق، آب‌های آلوده را در مناطق دورافتاده شناسایی می‌کنند. در این روش از پنل‌های خورشیدی در نانوفیبرهای دستگاه این شرکت استفاده شده است. همچنین یک شرکت کوچک مجارستانی با نام Platio از مواد پلاستیکی بازیافتی، پیاده روهای خورشیدی می‌سازد که انرژی تولید می‌کنند. لازم به ذکر است که این پیاده روها در شهرهای هوشمند کارآیی زیادی خواهند داشت.

از موضوع‌های دیگری که در نمایشگاه امسال بسیار مورد توجه قرار داشت، می‌توان به اینترنت نسل پنجم(۵G) اشاره کرد. در این رویداد تلاش شد تا با ایجاد همکاری‌های بیشتر، این فناوری سریع‌تر توسعه یابد. امنیت سایبری جهان نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این نمایشگاه در کانون توجه قرار گرفت. افزایش پهنای باند در جهان بویژه مناطق صعب العبور و استفاده از تجربیات کشورهایی که در این زمینه تجربه بیشتری دارند نیز موضوع بخشی از سخنرانی‌ها و کنفرانس‌های این رویداد را به خود اختصاص داد. در این رویداد فناورانه از بلاکچین، علوم روباتیک، افزایش سواد دیجیتال و افزایش مهارت‌های مربوط به این موضوع نیز غفلت نشد و بهینه‌سازی و کنترل استفاده از هوش مصنوعی(AI) و داده هایی(data)که در جهان تولید می‌شود نیز در کانون توجه قرار گرفت. فین تک‌ها و ارز دیجیتال، خودروهای خودران و هوش مصنوعی، شهرهای هوشمند و کشاورزی هوشمند هم بخش دیگری از موضوع‌هایی است که در این نمایشگاه در کانون توجه قرار داشت.

بازدید “هولین ژائو” ، دبیرکل ITU از پاویون ایران در نمایشگاه ITU تلکام بوداپست

“هولین ژائو” ، دبیرکل ITU در حاشیه‌ی بازدید از پاویون ایران در نمایشگاه ITU تلکام بوداپست اظهار داشت: حضور امسال ایران در مقایسه با سال‌های اخیر از نظر طراحی و سازه‌ی پاویون و همین طور حضور موثر شرکت‌های ایرانی بهترین بود.

وی ادامه داد: برای بنده جای خرسندی بود که شرکت ITMC که یک کارخانه‌ی تولیدی تجهیزات مخابراتی ملی است را در بین شرکت کنندگان پاویون ایران دیدم.

دبیرکل ITU خاطرنشان کرد: این موضوع بسیار حائز اهمیت است که کشورهای در حال توسعه با عرضه‌ی توانمندی‌ها، می‌توانند کارهای زیادی را در حوزه‌ی ICT انجام دهند و به عنوان مدلی خوب به سایر کشورها هم نشان دهند که آنها هم می‌توانند با اتکا به توانمندی‌های خود کارهای زیادی انجام دهند.

دبیرکل اتحادیه بین‌المللی مخابرات، گفت: امیدوارم که ما همکاری‌های بیشتری با ایران برای حضور در رویدادهای متنوع آتی داشته باشیم.

هولین ژائو در پایان تاکید کرد: امسال پاویون ایران تنها به حضور غرفه داران بسنده نکرد و با مدل ممتازی که برای حضور ارائه داد این پیام را به کشورهای دیگر ارائه داد که کشورهای در حال توسعه چه کارهای موثری را می‌توانند در حوزه‌ی ICT انجام دهند.

 در حاشیه‌ی نمایشگاه ، تفاهم‌نامه‌ی همکاری IoT Academy با ITU در حوزه‌ی نوآوری و کارآفرینی به امضاء رسید.

همچنین لازم به ذکر است که در روز نخست برپایی نمایشگاه امسال اتحادیه جهانی مخابرات، غلامعلی رجبی یزدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان به‌همراه علیرضا نوروزی، رایزن اقتصادی سفارت، ضمن حضور در پاویون ملی ایران و بازدید چهار ساعته از شرکت‌های حاضر در پاویون ایران، با مدیران شرکت‌های دولتی و خصوصی حاضر در پاویون ایران به بحث و تبادل نظر پرداخته و پیرامون زمینه‌های همکاری با شرکت‌های ایرانی برای توسعه بازارشان در اروپا و بخصوص کشور مجارستان، به صحبت نشست.

نمایشگاه تلکام ITU در گذر زمان

نمایشگاه تلکام ITU برای نخستین بار در سال ۱۹۷۱ در ژنو سوئیس برگزار شد اما از سال ۲۰۱۱ به رویدادی سالانه تبدیل شد که میزبانی آن را کشورهای مختلف جهان به عهده دارند. گفتنی است که سال گذشته این نمایشگاه از ۱۰ تا ۱۳ سپتامبر در دوربان آفریقای جنوبی برگزار شد و شعار آن نیز«نوآوری در تکنولوژی و اتخاذ سیاست‌هایی برای جهانی هوشمندتر» بود. در سال ۲۰۱۷ هم بوسان کره میزبان این نمایشگاه بود و این میزبانی در سال ۲۰۱۶ به بانکوک تایلند رسید. همچنین نمایشگاه تلکام ITU در سال ۲۰۲۰ هم از ۶ تا ۹ سپتامبر به میزبانی ویتنام در هانوی پایتخت این کشور برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا