استارتاپ ها بزودی کل ساختار بانکداری را تغییر خواهند داد

معاون علمی رئیس جمهوری با بیان اینکه شرکت های استارتاپ و دانش بنیان می‌توانند کل ساختار بانکداری را تغییر دهند، گفت:شرکت‌های دانش‌بنیان بزودی به بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور تبدیل خواهند شد که باید فکری برای ارزش‌گذاری آنها انجام شود.

مجله آنلاین موبنا – سورنا ستاری روز دوشنبه در همایش تامین مالی شرکت های دانش بنیان صادراتی افزود: امروزه با پدیده جدیدی در اقتصاد روبرو شده ایم که بر اساس آن شرکت‌های دانش‌بنیانی که ماهیت فیزیکی چندانی ندارند به سرعت توسعه یافته اند.

معاون علمی رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: امروز از جمله مسائلی که نسبت به شرکت های دانش بنیان ها مطرح می‌شود، بحث ارزش‌گذاری این شرکت‌هاست که ماهیشان با شرکت های سنتی تفاوت دارد.
وی با بیان اینکه ارزش گذاری این شرکت ها بسیار سخت است، اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان می توانند خام فروشی را کاهش دهند.

خام فروشی مانع از اشتغالزایی

ستاری تاکید کرد: واقعیت اینکه باید بدانیم کشور را نمی توان با خام فروشی اداره و اشتغالزایی کرد.
وی با بیان اینکه خام فروشی به معنای صادرات نفت و مواد معدنی و محصولات کشاورزی است، اضافه کرد: یک شیشه کوچک عطر ۱۰۰ دلار ارزش دارد، در حالی که صادرات یک بشکه نفت با مشکلات زیاد،  ۵۰ دلار عاید کشور می کند.
معاون علمی رئیس جمهوری به نقش شرکت های دانش بنیان در صادرات پرداخت و افزود: ۴۰۰ شرکت دانش بنیان کشور از ظرفیت صادرات برخوردار هستند.
وی ضمن یادآوری  رقابت بخش سنتی با شرکت‌های دانش‌بنیان جدید گفت: تلاش می شود به بخش سنتی اقتصادی بفهمانیم که چنانچه خود را در مقابل استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان بروز رسانی نکنند، شکست خواهند خورد.
تحول در نظام بانکداری
معاون علمی رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: نظام بانکداری در آینده باقی خواهد ماند و تقویت خواهد شد، اما مسئله این است که خود بانک ها و شعب آنها دچار تحول شده و باقی نمی مانند.
وی یاد آور شد: بانک‌ها تا چندی پیش دنبال افتتاح شعبه جدید در مناطق مختلف بودند، اما اکنون در پی خرید فناوری ها و نرم افزارهای مالی (فین تک ) هستند.
ستاری افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان به زودی به عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور تبدیل خواهند شد که باید فکری برای ارزش‌گذاری آنها انجام شود.
وی به روند رو به گسترش نقش شرکت های دانش بنیان در اقتصاد اشاره کرد و گفت: فروش این شرکت‌ها پارسال به ۹۰ هزار میلیارد تومان رسید که امسال رشد بیشتری خواهد داشت.

ارزش گذاری برمبنای آدمها و ایده ها

معاون علمی رئیس جمهوری با بیان اینکه شرکتهای سنتی با شرکت‌های دانش‌بنیان تفاوت دارند، گفت: ارزش شرکت های سنتی بر زمین و کارخانه و ساختمان پایه گذاری شده بود، اما شرکت های دانش بنیان بر مبنای ایده ها و آدم ها تاسیس شده اند.
وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان، حوزه اقتدار کشور به شمار می‌روند، افزود: امروز در بسیاری از بخش‌های مربوط به دانش بنیان در منطقه، ایران شاخص است و در رتبه نخست قرار دارد.
ستاری اضافه کرد: همچنین در حوزه بیوتک، ایران در شمار بزرگترین ها در منطقه و حتی آسیا محسوب می شود و بزرگترین شرکت آی سی تی منطقه خاورمیانه را نیز در اختیار داریم.
معاون علمی رئیس جمهوری اضافه کرد: جوانان و استارتاپ ها به سرعت در حال گسترش فعالیت‌های خود در بخش‌های مختلف اقتصادی هستند و در انتخابات اتاق بازرگانی که به تازگی برگزار شد، بسیاری از آنها توانستند وارد هیئت‌های رئیسه شوند.
ستاری تصریح کرد: این شرکت های دانش بنیان به سرعت در حال گسترش هستند زیرا مردم از آنها پشتیبانی می کنند.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا