نگاهی به تلفن هوشمند Nokia 9 PureView

مهمترین شاخصه گوشی Nokia 9 PureView بهره‌مندی آن از دوربین اصلی خوشه‌ای پنجگانه است که همگی گشودگی دیافراگم و وضوح مشابهی دارند. در پشت دستگاه یک خوشه با هفت حفره دیده می‌شود که شامل ۵ دوربین اصلی است. این پنج دوربین تمامی شاتها را برای تولید یک عکس واحد ادغام می‌کنند.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – از دیگر ویژگی‌های مهم این گوشی می‌توان به نمایشگر ۵.۹۹ اینچ با محافظ Gorilla Glass 5، دوربین ثانویه ۲۰ مگاپیکسل، اندروید ۹.۰ پای و صد البته طراحی زیبای آن اشاره کرد.
این گوشی در ماه فوریه سال ۲۰۱۹ و با قیمت ۶۹۹ دلار (۵۴۹ یورو) به بازار عرضه شد.

نگاهی به تلفن هوشمند Nokia 9 PureView

مشخصات کلیدی
ابعاد: ۸ * ۷۵ * ۱۵۵ میلیمتر؛ وزن: ۱۷۲ گرم
سیستم عامل: اندروید One، اندروید ۹.۰ پای
نمایشگر: ۵.۹۹ اینچ؛ وضوح: ۲۸۸۰ * ۱۴۴۰ پیکسل
تراشه: Snapdragon 845
رم: ۶ گیگابایت؛ حافظه داخلی: ۱۲۸ گیگابایت
باتری: ۳۳۲۰ میلی‌آمپر/ساعت
دوربین اصلی پنجگانه: ۱۲ مگاپیکسل f/1.8
دوربین ثانویه: ۲۰ مگاپیکسل

طراحی

نگاهی به تلفن هوشمند Nokia 9 PureView

جنس قاب پشتی گوشی Nokia 9 PureView از جنس شیشه و فریم اطراف آن نیز از نوع آلومینیوم است.
کلید تنظیم صدا و دکمه خاموش/روشن در سمت راست گوشی دیده می‌شود. شیار مخصوص جایگذاری سیم کارت در بالا و خروجی USB-C در پایین گوشی قرار دارد. گوشی Nokia 9 PureView فاقد جک هدفون ۳.۵ میلیمتری است.
این گوشی در ابعاد ۸ * ۷۵ * ۱۵۵ میلیمتر و تنها در رنگ آبی تیره عرضه شده است.
یکی از مزیت‌های این گوشی قابلیت مقاومت در برابر آب و غبار با امتیاز IP67 است و به این ترتیب، تا سی دقیقه و تا عمق ۱ متر در آب مقاومت خواهد داشت.

نمایشگر

نگاهی به تلفن هوشمند Nokia 9 PureView

گوشی Nokia 9 PureView مجهز به نمایشگر ۵.۹۹ اینچ از نوع OLED و با وضوح QHD 1440 * 2880 پیکسل است. این ویژگیها مشابه با نمایشگرهای پرچمداران دیگر است و با وضوح زیاد قادر به بازتولید رنگهای زنده و روشنایی بالا است.
این گوشی بدون ناچ و با همان طراحی قدیمی با حاشیه بالای نمایشگر برای جایگذاری دوربین ثانویه، یک لوگوی کوچک نوکیا و اسپیکر تولید شده است.
حسگر اثرانگشت درون صفحه نمایشگر نیز برای این مدل نظر گرفته شده است که متاسفانه خیلی قوی نیست. با این حال، قابلیت تشخیص چهره به خوبی عمل می‌کند.

نگاهی به تلفن هوشمند Nokia 9 PureView

دوربین

نگاهی به تلفن هوشمند Nokia 9 PureView

گوشی Nokia 9 PureView از دوربین اصلی پنج‌گانه ۱۲ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/1.8 بهره می‌برد. کیفیت عکسهای تولید شده توسط این دوربین‌ها شاید بهتر از عکسهای گوشی‌های پرچمدار نباشد اما باکیفیت‌تر از گوشی‌های میان‌رده است و عکسهایی در فرمت RAW-derived DNG تولید می‌کند. به همین دلیل، عکاسان حرفه‌ای با یکسری عملیات post-production قادر به ثبت تصاویر خیره‌کننده خواهند بود. البته کیفیت تصاویر برای عکاسان مبتدی نیز خوب و قابل‌قبول است.
دو دوربین اصلی مرکزی و پایینی با وضوح ۱۲ مگاپیکسل و گشودگی دیافراگم f/1.8 لنزهای رنگی و سه دوربین دیگر در بالا، سمت چپ پایین و سمت راست پایین همگی لنزهای مونوکروم هستند که تنها وظیفه آنها ادغام عکسهایی است که به صورت همزمان گرفته شده‌اند. حاصل این عملیات پیچیده، تولید تصاویر با طیف وسیعی از رنگها و عمق بیشتر است. با این حال، نور تصاویر از عکسی به عکس دیگر متغیر است و برای ثبت بهترین تصویر، شاید گرفتن چندین عکس متوالی ایده خوبی باشد.

نگاهی به تلفن هوشمند Nokia 9 PureView
عکسهای سیاه-سفید نیز کمی تاریکتر از عکسهای گوشیهای پرچمدار ثبت می‌شود که برای بهبود این مشکل نیز نیاز به اعمال تغییر وجود دارد.
نسبت به گوشیهای دیگر، در محیط با نور ضعیف، تصاویر با جزییات فراوان و همچنین، تصاویر ثبت شده در طی روز و در نور کافی با رنگهای زنده است. برای درک بهتر تفاوت عکسهای گوشی Nokia 9 PureView با گوشی‌های دیگر، بهترین راه تماشا و مقایسه عکسها در یک نمایشگر دیگر است.
دوربین ثانویه ۲۰ مگاپیکسل نیز قادر به تولید تصاویر باکیفیت است. تنها نکته منفی دوربین ثانویه این است که در نور شدید پس‌زمینه عملکرد مناسبی در مدیریت درست نورپردازی عکس نشان نمی‌دهد.

عملکرد

نگاهی به تلفن هوشمند Nokia 9 PureView

گوشی Nokia 9 PureView از تراشه قدرتمند Snapdragon 845 برخوردار است که منجر به عملکرد سریع و روان این گوشی در اجرای برنامه‌ها شده است. در بخش Multi-core از تست Geekbench 4 امتیاز ۹۰۱۴ را کسب کرده است که بالاتر از امتیاز ۸۸۷۵ گوشی Samsung Galaxy Note 9 با همین تراشه است.
این گوشی تنها در یک مدل و با رم ۶ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت در دسترس است که امکان نصب حافظه جانبی نیز روی آن میسر نیست.
نکته مثبت در خصوص این گوشی بهره‌مندی آن از برنامه اندروید One است و به این ترتیب، بروزرسانی‌های اندروید را بسیار سریعتر از گوشی‌های دیگر دریافت خواهد کرد. درحالیکه گوشی Nokia 9 PureView با اندروید ۹.۰ پای معرفی و به بازار عرضه شد، همزمان شاهد دریافت بروزرسانی‌های اندروید در مدلهای قدیمی‌تر نوکیا بوده‌ایم و احتمال دریافت نسخه اندروید Q نیز برای آنها دور از ذهن نیست.

باتری

نگاهی به تلفن هوشمند Nokia 9 PureView

گوشی Nokia 9 PureView مجهز به باتری ۳۳۲۰ میلی‌آمپر/ساعت و همچنین شارژ سریع ۱۸ وات است که شارژ آن برای مصرف یک روز دوام خواهد داشت.

در مجموع، گوشی Nokia 9 PureView یک گوشی زیباست و برای کاربرانی که به دنبال یک گوشی پیشرفته هستند، به نظر انتخاب مناسبی نیست. از طرفی، برای عکاسان حرفه‌ای و علاقه‌مندان به عکاسی با موبایل که از اقدامات post-production برای ویرایش تصاویر سر در می‌آورند، این گوشی گزینه مناسبی می‌تواند باشد.

 

مزایا
دوربین اصلی پنجگانه
ثبت تصاویر باکیفیت
امکان ثبت عکسها در فرمت RAW DNG

معایب
برخی قابلیتهای مشابه با مدلهای میان‌رده
عملکرد ضعیف حسگر اثرانگشت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا