شگفتی‌های صورتی رنگ زمین! (+عکس)

به باور برخی محققان رنگ صورتی یک رنگ حقیقی نیست و حتی وجود آن را از معماهای علمی می‌دانند. رنگ صورتی فاقد طول موج است و از نظر علم شیمی نیز فاقد ذره محسوب می‌شود. این رنگ حتی در طیف رنگی هم وجود ندارد، به معنای واضح‌تر، رنگ صورتی در رنگین‌کمان نیست. گویی رنگ صورتی را نه به خاطر اینکه واقعا “هست” بلکه به خاطر ادراک مغزی خود می‌بینیم.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – حال با درنظرگرفتن این حقایق، حقیقت شگفت‌آورتر دیدن جلوه‌ها، پدیده‌ها و موجوداتی به رنگ صورتی در گوشه و کنار زمین است. اینکه صورتی یک رنگ حقیقی نیست اما در طبیعت وجود دارد، پیشامد حیرت‌آور دیگری از طبیعت جادویی ماست.
در ادامه با عجایب صورتی رنگ زمین آشنا می‌شویم.

۱۰. ساحل شن‌های صورتی، باهاما

شگفتی‌های صورتی رنگ زمین! (+عکس)

درست مثل یک فیلم رنگی از سرزمین افسانه‌‌ها، ساحل شن‌های صورتی در گستره‌ای به مساحت سه مایل در جزیره هاربور باهاما گسترده شده است. دیواره مرجانی دریا هم موجب آرامش آب و حفاظت ساحل و هم منشا پیدایش رنگ صورتی این ناحیه است.
این دیواره مرجانی زیستگاه موجودات تک سلولی به نام روزن‌داران است که دارای پوسته قرمز یا صورتی درخشان هستند. این موجود تک سلولی که وجودش بسیار برای محیط اقیانوس حیاتی است، روی دیواره‌های مرجانی، کف اقیانوس، زیر صخره‌ها و درون غارها زندگی می‌کند.
بعد از مرگ این جانداران، جسم رنگین آنها توسط موجها به ساحل کشیده شده و با ادغام با شن‌های ساحل، موجب پیدایش رنگ صورتی این ناحیه می‌شود.

۹. مانتیس ارکیده‌ای ماده

شگفتی‌های صورتی رنگ زمین! (+عکس)

درست همانند بسیاری از حشرات دیگر، جنس نر و ماده مانتیس ارکیده‌ای، رنگ و ظاهر متفاوتی با یکدیگر دارند. این نوع مانتیس در جنوب شرقی قاره آسیا زندگی می‌کند. مانتیس ارکیده‌ای نر کوچک و قهوه‌ای رنگ است اما مانتیس ارکیده‌ای ماده خود را به شکل و ظاهر گلهای ارکیده پیرامون خود درمی‌آورد و با همین شیوه، حشرات را به سمت خود جذب می‌کند.
مانتیس ارکیده‌ای ماده یک شعبده‌باز تمام عیار است. این موجود با ظاهرسازی فریبنده به شکل یک گل ارکیده، حتی بهتر از خود گلهای ارکیده به جذب حشرات می‌پردازد.

۸. دریاچه نمک سان‌فرانسیسکو

شگفتی‌های صورتی رنگ زمین! (+عکس)

دریاچه نمک سان‌فرانسیسکو به مدت ۱۵۰ سال به عنوان یکی از مراکز مهم صنعتی این شهر محسوب می‌شد، اما امروزه در اختیار دولت و افرادی است که تنها مسئولیت حفاظت از آن را بر عهده دارند.
معادن نمک این ناحیه وسیع، امروزه به عنوان یک منطقه حفاظت‌شده شناخته می‌شود.
جلبکی به نام Dunaliella علت پیدایش رنگ صورتی این ناحیه است. این جلبک به دلیل رویش در آب نمکی غلیظ موجود در این دریاچه به رنگ قرمز یا صورتی مرجانی درمی‌آید. اگر نمک آب رقیق باشد، این جلبک سبزرنگ می‌شود.

۷. دلفین رودخانه آمازون، آمریکای جنوبی

شگفتی‌های صورتی رنگ زمین! (+عکس)

دلفین‌ها را به ندرت می‌توان در آب رودخانه‌ها دید. رودخانه آمازون و دریاچه‌های قاره آمریکای جنوبی زیستگاه نوعی دلفین صورتی رنگ است. وزن این دلفین بزرگ به ۱۶۰ کیلوگرم و طول آن تا ۲.۷ متر می‌رسد.
ماهی‌ها منبع اصلی تغذیه این دلفین‌ها هستند و به همین دلیل، اغلب توسط ماهیگیران کشته می‌شوند.
بدن این دلفین‌ها طیف رنگی خاکستری تا صورتی دارد که به مرور زمان و با افزایش سن رنگ صورتی در بدن آنها پدیدار می‌شود. جنس نر آنها رنگ صورتی مایل به قرمز دارد.
یک فرضیه در خصوص رنگ این گونه دلفین‌ها، افزایش قدرت استتار آنها در شنهای صورتی موجود در کف رودخانه‌های آمریکای جنوبی است تا بهتر بتوانند از شکارچیان بزرگ در امان باشند.

۶. دریاچه هیلیر استرالیا

شگفتی‌های صورتی رنگ زمین! (+عکس)

دریاچه هیلیر استرالیا رنگ صورتی خیره‌کننده‌ای دارد. دلیل پیدایش رنگ صورتی این دریاچه نیز به دلیل وجود جلبک Dunaliella است.
دانشمندان وجود جلبکهای دیگر و نوعی باکتری را نیز در این دریاچه کشف کرده‌اند که منجر به پررنگ‌تر شدن رنگ صورتی آن شده است. دانشمندان ریزجاندارنی در این دریاچه یافته‌اند که نشان می‌دهد این ناحیه در اوایل دهه ۱۹۰۰ مرکز دباغی و چرم‌سازی بوده است.
بنابراین، این دریاچه را می‌توان هم دست‌سازه بشر و هم یک دریاچه طبیعی دانست.

۵. شب‌پره مکنده فیلی

شگفتی‌های صورتی رنگ زمین! (+عکس)

شب‌پره مکنده فیلی یکی از شگفت‌انگیزترین گونه‌های شب‌پره است. این شب‌پره مثل فیل دارای یک سر کوچک و فرم بدنش نیز شبیه خرطوم فیل است.
این موجود اگر از دوران کرمی شکل بودنش (دوره لاروی) به سلامت و زنده عبور کند، تبدیل به یکی از زیباترین شب‌پره‌های دنیا خواهد شد. برخلاف دیگر شب‌پره‌ها که معمولا خاکستری یا قهوه‌ای رنگ هستند، شب‌پره مکنده فیلی دارای رنگ آمیزی پرجلوه‌تری از صورتی و سبززیتونی است.
شب‌پره مکنده فیلی معمولا به اشتباه پروانه نامیده می‌شود اما ویژگیهایی از قبیل بدن پرزی و چاق و پروازهای شبانه فقط مختص گونه شب‌پره‌ها است.

۴. تراس‌های صورتی دریاچه روتوماهانا، نیوزیلند

شگفتی‌های صورتی رنگ زمین! (+عکس)

یکی دیگر از عجایب صورتی رنگ و طبیعی زمین تراس‌های صورتی دریاچه روتوماهانا بود که متاسفانه براثر زلزله سال ۱۸۸۶ نیوزیلند کاملا به زیر آب رفت. این تراس‌های سفید و صورتی گاهی هشتمین شگفتی طبیعی جهان نامیده می‌شدند. این تراس‌ها بزرگترین ساختار کوارتزی کره زمین نیز محسوب می‌شدند.
بعدها دانشمندان گروهی را برای تصویربرداری از این صخره‌ها به زیر آب دریاچه فرستادند. به گفته آنها هنوز بخشهای کوچکی به رنگ صورتی و سفید زیر آب دیده می‌شود.
هرچند بخش بزرگی از این شگفتی طبیعی بر اثر زلزله از بین رفت، اما خوشبختانه هنوز آثاری از آن در زیر آب به جلوه‌گری خود ادامه می‌دهد.

۳. ملخ شاخک‌دار صورتی

شگفتی‌های صورتی رنگ زمین! (+عکس)

یکی از زیستگاه‌های این ملخ شاخک‌دار نواحی آمریکای شمالی است. دهه‎‌ها دانشمندان بر این باور بودند که رنگ صورتی، زرد یا نارنجی در این جاندار به دلیل جهش ژنتیکی و حذف رنگدانه سبز پدیدار شده است.
با این حال، دانشمندان و حشره‌شناسان اکنون به یافته‌های مغایری دست یافته‌اند. به گفته آنها، رنگ صورتی، صفت غالب و رنگ سبز، صفت مغلوب در این ملخ‌هاست. به این معنا که حاصل آمیزش ملخ شاخک‌دار صورتی با جفت سبزرنگ، ملخ شاخک‌دار صورتی خواهد بود.
با این حال، علت کمیاب بودن ملخ شاخک‌دار صورتی به عدم امکان استتار کافی این رنگ در مقایسه با رنگ سبز نسبت داده می‌شود.

۲. دریاچه رِتبا، سنگال

شگفتی‌های صورتی رنگ زمین! (+عکس)

هم‌نشینی دریاچه صورتی رِتبا با ساحل نمک‌آلود آن، چشم‌اندازی خیره کننده در سنگال پدید آورده است.
علت صورتی رنگ بودن آب این دریاچه نیز همانند دریاچه هیلیر استرالیا، وجود جلبک Dunaliella است. در ماههای گرم سال، حضور این جلبکها در کنار موادمعدنی و گرمای شدید نور خورشید حتی منجر به قرمز شدن آب دریاچه نیز می‌شود.

۱. شکوفه‌های گیلاس اوکیناوا، ژاپن

شگفتی‌های صورتی رنگ زمین! (+عکس)

هرچند شکوفه‌های گیلاس را می‌توان در سرتاسر کره زمین دید، اما اوکیناوای ژاپن بهترین و اعجاب‌انگیزترین مکان برای مشاهده شکوه و زیبایی آنهاست. در ژاپن، اوکیناوا اولین شهریست که شاهد شکوفه زدن درختان گیلاس در میانه‌های ماه فوریه است، درحالیکه در شهرهای دیگر طی ماه آوریل تا می این پدیده رخ می‌دهد.
مردم ژاپن بسیار برای شکوفه‌های گیلاس احترام قائلند. طی فصل شکوفایی این درختان، مراسمی به نام هانامی به معنای “تماشای گل‌ها” در این کشور برگزار می‌شود. علت این احترام و علاقه نیز به باور مردم ژاپن درخصوص زودگذر بودن عمر زیبایی برمی‌گردد.
فصل شکوفه زدن درختان گیلاس در ژاپن نماد شروع دوباره است و همزمان با شروع سال تحصیلی جدید و شروع تقویم مالی جدید در این کشور نیز هست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا