ناکارآمدی نظام اداری به حساب دولت نوشته نشود

دولت ناکارآمد، هشتگ تخریبی است که از چندی قبل کار خود را در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده است. وزیر ارتباطات تعبیر خودش را از این اصطلاح دارد. او معتقد است ناکارآمدی نظام اداری نباید به حساب دولت نوشته شود و توضیح می‌دهد «این شکل از کارها نیاز به جراحی دارد. جراحی که خونریزی‌اش زیاد است، درد دارد و مقدار زیادی هم دردسر»

مجله آنلاین موبنا – محمدجواد آذری جهرمی به مناسبت هفته دولت به این نکته اشاره کرد که وقتی از کارآمدی نظام صحبت می‌کنیم در واقع دو مفهوم پیش رو داریم؛ «کارآمدی تیم دولت» و «کارآمدی نظام اداری» که نباید این دو را با هم اشتباه کرد.

او در ادامه توضیح داد: نظام اداری ما امروز کارآمد نیست و نیاز به تغییرات جدی دارد. حتی در کلام مقام معظم انقلاب هم دقت کنید همین نگاه را دارند. صحبت‌شان را با نگاه جوان‌گرایی مطرح می‌کنند و آینده روشن را در گرو این تغییرات می‌بینند. آقای رئیس جمهور نیز خودشان منتقد این مسئله هستند.

آذری جهرمی افزود: مفهوم انتقاداتی که از این شرایط می‌شود ناکارآمدی افراد نیست. بحث این دولت هم نیست، هر دولت دیگری هم که باشد همین ضعف‌ها وجود دارد مگر این که فرآیندها عوض شود. بنابراین انتقادها از فرآیندهای قدیمی انتقاد درستی است اما انتقاد از دولت چارچوب دیگری دارد. ممکن است برخی درست و برخی نادرست باشد، البته برخی هم انتقاد نیست و جنسش تخریب است.»

او در ادامه با اشاره به این که دولت‌های سابق را دیده‌ و تجربه کرده‎ است، گفت: حداقل از دولت ششم و هفتم تا الان را به خاطر دارم و می‌دانم چالش‌ها همین است. یک زمانی شبکه‌های اجتماعی نبود و اظهارنظر مردم با این شفافیت از رسانه‌های رسمی کشور مخابره نمی‌شد. در یک فضای «همه خوبن» حضور داشتیم. اما امروز فضای رسانه‌ای و نقد و انتقاد شرایط را مانند گذشته پیش نمی‌برد.

وزیر جوان ارتباطات افزود: اگر این رسانه‌هایی که در دولت یازدهم و دوازدهم وجود دارد، در دولت‌های گذشته هم بود، می‌توانستیم آن‌ها را با یکدیگر قیاس کنیم. آن‌هایی که امروز از ناکارآمدی دولت می‌گویند اگر برنامه‌ای برای تغییر فرآیندهای اجرایی دولت نداشته باشند و دست به یک جراحی سنگین برای فرآیندهای اجرایی حاکمیت نزنند، بدانند که ما هستیم و دولت‌های بعدی را هم به عنوان «شهروند» می‌بینیم و قضاوت می‌کنیم.

جهرمی باز هم تاکید می‌کند که اصلاح ساختار اقتصادی، سیاسی، اجرایی کشور یک ضرورت جدی است. می‌توانیم برای اصلاح این ساختار از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. این را هم می‌دانیم که جراحی درد، خونریزی و بخیه دارد. باید تحمل کرد، هزینه داد و پای آن ایستاد تا به سرانجام برسد. از نظر وزیر ارتباطات، مطرح کردن ناکارآمدی دولت دوازدهم موضوعی است که بیشتر جنبه‌های سیاسی دارد.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا