راهکارهای تعدیل قیمت در بازار مسکن استیجاری

استقلال بانک مرکزی برای متناسب‌سازی نرخ تورم با رونق اقتصادی و اخذ مالیات از خانه‌های اضافه، افزایش عرضه مسکن استیجاری و کاهش اجاره‌بها را در پی خواهد داشت.

آیین اختتامیه پویش مردمی #صاحبخانه_خوب در سالن رضوان ساختمان صداوسیما با حضور رضا پورحسین قائم‌مقام سیما، مدیر و قائم‌مقام شبکه سه، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از صاحبخانه‌ها و مستاجران برگزار شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، در ابتدای این برنامه محسن یزدی، دبیرپویش مردمی صاحبخانه خوب و قائم‌مقام شبکه سوم سیما با بیان این‌که این پویش در یک اتاق فکر کلید خورد، اعلام کرد: نزدیک به ۵۰۰هزار پیامک به این برنامه ارسال شده است.

راهکارهای تعدیل قیمت در بازار مسکن استیجاری

وی افزود: این حجم از پیامک نشان از اقبال مردمی بود و علاوه بر آن نیز برنامه‌های اصلی شبکه برای بحث پیامک و تبلیغات نیز درگیر شدند که اتفاقات خیلی خوبی را در این امر رقم زدند.

قائم‌مقام شبکه سه سیما تصریح کرد: هرچند دولت‌ها و حاکمیت وظایفی در قبال زندگی مردم برعهده دارند، اما باید به مسئولیت اجتماعی و مسئولیت فردی خودمان نسبت به دیگران هم توجه داشته باشیم که متاسفانه این بخش مغفول واقع شده است، در حالی که همه ما در قبال بقیه مسئول هستیم.

راهکارهای تعدیل قیمت در بازار مسکن استیجاری

وی ادامه داد: اگر دولت‌ها و مجالس ما بهترین‌ها هم باشد تا زمانی که خودمان احساس مسئولیت نکنیم، اتفاق خاصی نخواهد افتاد چرا که قانون را ما باید اجرا کنیم و در این پویش، این وجه مسئولیت اجتماعی پررنگ تر شد و متوجه شدیم که آدم‌های خوب هم در کنار ما زیاد هستند.

راهکارهای تعدیل قیمت در بازار مسکن استیجاری

بعد از سخنان قائم مقام شبکه سه، مهران امامیه از هنرمندان طنزپرداز رادیو، بخشی از ترانه‌های طنز درمورد صاحبخانه و مستاجر را برای حضار اجرا کرد.

* اخذ مالیات بابت خانه‌های اضافه در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا

در ادامه این مراسم، زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تشکر از شبکه سه بابت برگزاری این پویش به طرح مالیات بر عایدی مسکن که توسط خود او به هیات‌رئیسه مجلس ارائه شده اشاره کرد و گفت: در مجلس طرحی با بیش از ۱۱۷ امضا به هیات‌رئیسه تقدیم شد که کلیات آن در کمیسیون اقتصادی تصویب شده بود و البته به دلیل تعللی که دولت در ارائه لایحه مالیات بر عایدی مسکن یا همان مالیات بر خانه‌های اضافه داشت این طرح هنوز اجرایی نشده است.

راهکارهای تعدیل قیمت در بازار مسکن استیجاری

وی حاکمیت را بزرگترین صاحبخانه‌ای خواند که باید کمک کند تا مستاجران صاحبخانه شوند و با اشاره به طرح مالیات بر عایدی مسکن تصریح کرد: این قانون در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا در حال اجرا است ولی ما هنوز آن را اجرا نکرده‌ایم. در این طرح هر مالک به تعداد اعضای خانوار از مالیات معاف خواهد بود و مازاد آن اگر مسکنی خریدوفروش شود و سودی حاصل آید، باید مالیات آن پرداخت شود تا فاصله طبقاتی بین غنی و فقیر کاهش یابد.

سعیدی تاکید کرد: من از همه صاحبخانه‌های خوب که با خدا معامله می‌کنند و در این وضع اقتصادی سخت به فکر مستاجران خود هستند تشکر می کنم. چراکه زمانی فقط ۳۰ درصد از سبد حقوقی مردم بابت اجاره‌خانه مصرف می‌شد اما متاسفانه امروزه این رقم به بیش از ۸۰ درصد رسیده است. بنابراین اگر این ۲۰۵ میلیون مسکن خالی با انگیزه معافیت از مالیات خانه‌های خالی و اضافه عرضه شود، بی‌شک مانند هر بازار دیگری با افزایش عرضه، مبلغ خرید مسکن نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

راهکارهای تعدیل قیمت در بازار مسکن استیجاری

بعد از سخنرانی نماینده مردم مبارکه، گروه دف و آوازخوانی استاد حسین دو ترانه در وصف حضرت علی (ع) اجرا کردند.

* تناسب رونق اقتصادی و نرخ تورم در گرو استقلال بانک مرکزی است

عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان و رئیس کمیسیون اجتماعی نیز در ادامه این مراسم گفت: به نظر من نباید پویش مردمی صاحبخانه خوب به اتمام برسد بلکه باید ادامه داشته باشد و علاوه بر آن نیز باید پویش مردمی دولت، مجلس و قوه قضاییه خوب نیز به راه بیفتد.

وی ضمن تشکر از شبکه سه بابت برگزاری این پویش افزود: متاسفانه در طول زمان یک عده نفوذی در دولت‌ها و دیگر ارکان اداره کشور رخنه کردند و با اختلاس‌های خود، مردم را نسبت به انقلاب و ولایت بدبین کردند که می‌توان از آنان به داعشی‌های نفوذی در حکومت یاد کرد.

راهکارهای تعدیل قیمت در بازار مسکن استیجاری

نماینده مردم شیروان و رئیس کمیسیون اجتماعی تصرح کرد: معتقدم باید یک پویش مردمی شکل بگیرد و از مجلس بخواهد که از قدرت قانونی خویش برای استقلال بانک مرکزی استفاده کند تا دیگر بانک مرکزی تحت سیطره دولت‌ها نباشد تا پول بی‌پشتوانه چاپ کند و به‌جای کنترل تورم به شکل مصنوعی و به قیمت افزایش رکود، تناسب درستی بین نرخ تورم و رونق اقتصادی با هدف افزایش درآمدها و اشتغال‌زایی در جامعه ایجاد کند.

وی تاکید کرد: نام حکومت ما اسلامی است، بنابراین بانک‌های ما نیز باید اسلامی باشند تا ربا باعث نشود تا پول بی‌پشتوانه چاپ شود و مردم ما آسیب ببینند.

راهکارهای تعدیل قیمت در بازار مسکن استیجاری

پس از این سخنرانی، امیر تاجیک، خواننده پاپ به ارائه دو ترانه از کارهای خود پرداخت.

* فقدان مکانیزم‌ها موجب رشد «سلطان‌ها» می‌شود

در ادامه این مراسم، رضا پورحسین، قائم‌مقام سیما طی سخنانی از مدیریت شبکه سه برای راه‌اندازی پویش صاحبخانه خوب قدردانی کرد.

وی افزود: مردم همیشه بهترین کارها را انجام می‌دهند، اما آنچه مهم است این است که ما باید به گونه‌ای حرکت کنیم که نیاز به حضور بحرانی مردم نداشته باشیم، چرا که مردم کار خودشان را به‌خوبی بلدند.

راهکارهای تعدیل قیمت در بازار مسکن استیجاری

قائم‌مقام سیما ادامه داد: از ماهاتیر محمد می‌پرسند که چرا در مالزی رشوه کم است، ایشان می گوید چون ما واسطه‌های انسانی را کاهش دادیم. به عبارت دیگر آن‌ها با انجام یک مکانیزم، محتوا را درست کردند.

وی با بیان این‌که فقدان مکانیزم و سیستم قانون‌گذاری موجب رشد «سلطان‌ها» می‌شود، اضافه کرد: اگر مکانیزم‌ها درست بود، ما این همه «سلطان» نداشتیم. بنابراین خطاب اول ما نباید به مردم باشد بلکه باید از برنامه‌ریزان، مسئولان و قانون‌گذاران بخواهیم تا سیستم را به‌گونه ای طراحی کنند که دیگر سلطانی قادر به رشد کردن نباشد.

پورحسین در پایان گفت: بحث صاحبخانه و مستاجر و بحث خانه‌های خالی از مشکلات امروز کشور است و ما به کمک رسانه و دوستان برنامه‌ریز این حرکت را ادامه خواهیم داد، ولی همچنان معتقدم باید سیستم حاکمیت روند و مکانیزم را به‌گونه‌ای طراحی کند که ما دیگر نیازی به چنین پویش‌هایی نداشته باشیم.

* فشار بودجه انقباضی متوجه همه اقشار به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر است

فریده اولاد قبا، نماینده تهران هم در این برنامه از صداوسیما و شبکه سه بابت این پویش تشکر کرد و گفت: یادمان نرفته است که در زمان جنگ مردم نوع‌دوست ایران خانه‌های خودشان را به جنگ‌زده‌ها تقدیم می‌کردند. حتی در همین مساله زلزله و سیل اخیر نیز مردم درحالی‌که خودشان دچار مشکل بودند، اما نوع‌دوستی خود را فراموش نکردند و این ایثار مردم برای من تداعی‌کننده دوران جنگ بود.

راهکارهای تعدیل قیمت در بازار مسکن استیجاری

وی با اشاره به این‌که فشار بودجه انقباضی متوجه همه اقشار به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر است، افزود: ما درشرایط اقتصادی سخت به سر می بریم و با توجه به خروج ترامپ از برجام و سیاست‌های ظالمانه او، بودجه کشور یک بودجه انقباضی است و خیلی از مستاجرها در این شرایط و با این تورم و افزایش کرایه‌خانه قادر به ادامه زندگی نیستند و این‌جاست که همدلی و مهربانی می‌تواند دغدغه‌های مستاجرین را کاهش دهد.

راهکارهای تعدیل قیمت در بازار مسکن استیجاری

پس از این سخنان مهران غفوریان به ارائه یک استندآپ کمدی در مورد موجر و مستاجر پرداخت که با انتقاد یکی از مشاوران مسکن حاضر در سالن مواجه شد.

* ضرورت همکاری بیشتر اداره ثبت با مشاوران املاک

احمد آذری، عضو هیات‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک نیز در این مراسم با تشکر از شبکه سه بابت این پویش اظهار داشت: سالیان سال است که بحث مسکن در کشور ما مطرح است و پایانی هم ندارد. پویش صاحبخانه خوب کار پسندیده ای است و امیدوارم روزی برسد که مردم دغدغه اجاره‌خانه و جابه‌جایی ناگزیر خانه خود را نباشند.

راهکارهای تعدیل قیمت در بازار مسکن استیجاری

وی با بیان این‌که مشاوران املاک بین مردم و مسئولین قرار دارند، ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مشاوران املاک این است که قیمت‌ها افزایش نیابد، چرا که بسیاری از مشاوران املاک هم مستاجرند و افزایش قیمت مسکن برای آنان هم دردناک است.

عضو هیات مدیره مشاوران اتحادیه املاک در پایان ابراز امیدواری کرد که اداره ثبت با مشاوران املاک همکاری بیشتری داشته باشد.

راهکارهای تعدیل قیمت در بازار مسکن استیجاری

در این مراسم از خانواده شهید هادی باغبانی تقدیر شد. هادی باغبانی خبرنگار، کارگردان و مستندسازی بود که در سال ۱۳۹۲ در سوریه به شهادت رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا