گوشی Xiaomi Mi 9، افسانه‌ی شیائومی

هرچند در دنیای تلفن‌های همراه هوشمند، شرکت شیائومی یکی از تازه‌واردها است اما در مدتی اندک توانسته با ارائه محصولات باکیفیت و به‌صرفه جایگاه خوبی نزد کاربران و کارشناسان بدست بیاورد.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – گوشی Xiaomi Mi 9 چکیده‌ای از تمام مشخصات متمایز یک تلفن همراه هوشمند است. پردازنده قدرتمند، دوربین‎های فوق‌العاده، شارژ سریع بیسیم ۲۰ وات و در کنار تمام این ویژگیها، قیمت مناسب آن در مقایسه با گوشی‌های برندهای دیگر که چنین قابلیت‌هایی دارند؛ از عوامل موثر در محبوبیت این مدل به شمار می‌رود.
یکی از راهبردهای این شرکت برای کاهش هزینه تولید، استفاده از رابط کاربری مختص خود یعنی UI است.

طراحی و ساخت

گوشی Xiaomi Mi 9، افسانه‌ی شیائومی
گوشی Xiaomi Mi 9 با قاب پشتی شیشه ای و در رنگبندی‌های مشکی، آبی اقیانوسی و بنفش عرضه شده است.
این گوشی از صفحه نمایشگر Super AMOLED 6.39 اینچ از نوع Full HD Plus و با وضوح ۱۰۸۰ × ۲۳۴۰ پیکسل بهره می‌برد که روشنایی عالی و نمایش رنگها در آن بسیار زنده است.
این گوشی در اندازه متوسط ۷.۶ × ۷۴.۷ × ۱۵۷.۵ میلیمتر و با وزن ۱۷۳ گرم تولید شده است.
گوشی Xiaomi Mi 9 فاقد جک هدفون ۳.۵ میلیمتری است. خروجی USB-C در قسمت پایینی دستگاه، و دکمه روشن/خاموش و کلید تنظیم صدا در سمت راست دستگاه دیده می شود.
دکمه دستیار گوگل نیز در سمت چپ دستگاه قرار دارد.
درون جعبه این گوشی یک کاور پلاستیکی نیز وجود دارد.

باتری

گوشی Xiaomi Mi 9، افسانه‌ی شیائومی
در مقایسه با ویژگی‌های منحصربفرد گوشی Xiaomi Mi 9، باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپر/ساعت، باتری آنچنان قدرتمندی به نظر نمی‌آید.
صفر تا ۹۰درصد ظرفیت باتری در ۴۵ دقیقه پر می‌شود. قدرت شارژ بیسیم بسیار خیره‌کننده است به‌نحوی‌که تنها در ۳۰ دقیقه ۸۰درصد باتری تکمیل می‌شود.

دوربین

گوشی Xiaomi Mi 9، افسانه‌ی شیائومی
بزرگترین نقطه قوت گوشی Xiaomi Mi 9 دوربین‌های قدرتمند آن است.
دوربین سه‌گانه اصلی شامل یک لنز واید ۴۸ مگاپیکسل f/1.75، یک لنز اولتراواید ۱۶ مگاپیکسل f/2.2 و یک لنز تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسل f/2.2 است که با بهره‌مندی از قابلیت هوش مصنوعی به ثبت تصاویر بسیار باکیفیت کمک می‌کند.
دوربین ثانویه یک لنز ۲۰ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.0 است که در ناچ قطره‌ای بالای نمایشگر جایگذاری شده است.
تصاویر ثبت شده توسط این دوربینها بسیار باکیفیت و با تن رنگهای خارق العاده است.
با این حال، کیفیت تصاویر در محیط با نور کم کمتر می‌شود که با فعالسازی “حالت شب” مشکل، کمی (و نه کاملا) برطرف خواهد شد.
با استفاده از دوربین اولتراواید ۱۶ مگاپیکسل، ۱۱۷ درجه از نمای پیش رو در تصویر منعکس می‌شود که در هر تصویر با چنان گستره ای، سوژه‌ها کمی فشرده و درهم نمایش داده خواهند شد.
کارکرد دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسل بسیار عالی است؛ فوکوس روی سوژه به سرعت، و عمق‌سنجی به دقت انجام می‌شود و میزان مات‌سازی پس‌زمینه به‌درستی صورت می‌گیرد.
انجام فوکوس دستی بسیار ساده و سریع است و کافیست کاربر سوژه موردنظر را انتخاب کند.
دوربین ثانویه نیز بسیار قدرتمند است به‌نحوی‌که فوکوس خودکار بسیار سریع و دقت رنگها فوق‌العاده است. با‌این‌حال، کیفیت عکس‌های دوربین اصلی به مراتب بهتر از دوربین ثانویه است.

رابط کاربری

گوشی Xiaomi Mi 9، افسانه‌ی شیائومی
گوشی Xiaomi Mi 9 رابط کاربری IMUI را بر اساس اندروید ۹ پای اجرا می‌کند.
مشخصات ظاهری این رابط کاربری شاید خوشایند همگان نباشد؛ به خصوص که آیکون برنامه ها در هر شکل و شمایلی اعم از دایره، مربع با گوشه های گرد، مربع با گوشه های شکسته و اشکال دیگر و در رنگهای متنوع نمود پیدا کرده است و در کل فاقد یکپارچگی ظاهری است. همین امر شاید موجب شود احساس داشتن یک گوشی پرچمدار به کاربر دست ندهد.

 

گوشی Xiaomi Mi 9، افسانه‌ی شیائومی

همچنین برخلاف مدلهای دیگر، با کشیدن دست به سمت بالا، برنامه‌های نصب شده نمایش داده نمی‌شود، بلکه جستجوگر گوگل بالا می‌آید که برای عادت به این تغییر کمی زمان لازم است.
با همه اینها، رابط کاربری این گوشی به طرز چشم‌گیری سریع و روان است.

عملکرد

گوشی Xiaomi Mi 9، افسانه‌ی شیائومی
گوشی Xiaomi Mi 9 با بهره‌مندی از تراشه Snapdragon 855یکی از بهترین دستگاههای موجود برای اجرای بازیهایی مثل PUBG آنهم در بالاترین سطح گرافیکی است. ازآنجاکه این تراشه مختص انجام بازی بهینه‌سازی شده، بازیها در این گوشی روان و سریع اجرا می شوند.
با این‌ حال، دمای دستگاه در زمان انجام بازی بالا می رود. اما حتی در زمان داغ بودن نیز، هیچگونه خدشه‌ای به عملکرد دستگاه وارد نمی‌شود.
نمایش فیلم نیز به دلیل وضوح و روشنایی بالای نمایشگر، بسیار عالی است. اما اسپیکرهای داخلی کیفیت مناسبی ندارند و کیفیت صدا احتمالا کمتر از انتظار کاربر است.
امتیاز گوشی Xiaomi Mi 9 در تست بنچمارک ۱۰.۳۱۶ است که یکی از بالاترین امتیازها در تلفنهای همراه هوشمند محسوب می‎شود.
گوشی Xiaomi Mi 9 با حافظه داخلی ۶۴/۱۲۸ گیگابایت و رم ۶/۸ گیگابایت در دسترس است. امکان نصب حافظه جانبی در این دستگاه وجود ندارد.
درحالیکه رم گوشی‌های پرچمدار ۸ گیگابایت است، گوشی Xiaomi Mi 9 با برخورداری از رم ۶ گیگابایت نیز عملکردی قابل رقابت با آنها دارد. به نحوی‌که، همزمان با بازبودن چند برنامه، امکان اجرای یک بازی مثل PUBG بدون هیچگونه اختلال و کندی وجود دارد.

درمجموع، مدل Xiaomi Mi 9 یک گوشی قدرتمند با قابلیت‌های متمایز فراوان و در عین حال قیمت مناسب است. این گوشی با تراشه و دوربین‌هایی مشابه با مدل پرچمدار Samsung Galaxy S10 اما با قیمت مناسب‌تر از آن به بازارها عرضه شده است.
گوشی Xiaomi Mi 9 برای کاربرانی که به دنبال یگ گوشی قدرتمند اما به‌صرفه هستند، گزینه بسیار مناسبی است. با این حال، باید متوجه بود که استفاده ممتد و طولانی از گوشی در اجرای بازی‌های سنگین یا تماشای فیلم به داغ شدن گوشی خواهد انجامید.

مزایا
قیمت مناسب
دوربین‌های فوق‌العاده
تراشه قدرتمند

معایب
داغ شده دستگاه
ظاهر عجیب رابط کاربری
کم بودن ظرفیت باتری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا