اکوسیستم های نرم افزاری جدید هوآوی برای شرکا و توسعه دهندگان نرم افزار معرفی شد

کنفرانس توسعه دهندگان هوآوی هفته گذشته در دانگوان چین، برگزار شد. در این رویداد سه روزه ۶۰۰ متخصص فنی از هوآوی و نزدیک به ۶۰۰۰ توسعه دهنده و شریک تجاری از سراسر دنیا در مراسم حاضر شده و در مورد آخرین فناوری‌های مهم روز و اکوسیستم جهانی توسعه، با شعار «به فرصت‌ها دوباره بیندیشید» با هم به بحث و تبادل نظر پرداختند.

مجله آنلاین موبنا – هدف از این رویداد، کاوش در مورد اکوسیستم آینده‌محور بر پایه همه طرح‌ها و سناریو‌های هوشمندسازی بود که می‌توانند بهترین تجربه کاربری را محقق سازند.

ریچارد یو، مدیرعامل هوآوی
ریچارد یو، مدیرعامل  هوآوی

 

در سال ۲۰۱۰ زمانی که هوآوی به تازگی وارد بازار دستگاه‌های همراه شده بود، توانست ۳ میلیون گوشی موبایل بفروشد. پس از گذشت ۸ سال، میزان فروش محصولات شرکت ۶۸ برابر افزایش داشته است. بر اساس گزارش موسسه IDC، در نیمه اول سال ۲۰۱۹ هوآوی گزارش فروش ۱۱۸ میلیون دستگاه گوشی هوشمند را منتشر کرده که افزایشی ۲۴ درصدی نسبت به سال گذشته و تصاحب ۱۷.۶ درصد از کل بازار گوشی‌های هوشمند دنیا را نشان می‌دهد. این روند تنها مربوط به دنیای دستگاه‌های همراه شامل گوشی‌های هوشمند نیست و تبلت‌ها، رایانه‌های شخصی و همچنین ابزارهای پوشیدنی شرکت را نیز در دل خود جای داده که در این میان دستگاه‌های پوشیدنی هوآوی نیز رشد فروش بسیار سریعی را به خود دیده‌اند و این شرکت را به جایگاهی رسانده‌اند که اکنون در بیش از ۱۷۰ کشور و در دستان ۵۳۰ میلیون کاربر، محصولات هوآوی قرار گرفته است. امروزه پلتفرم باز HiAi هوآوی بیش از ۲۵۰۰ شریک داشته و بیش از ۱۴۰ میلیون دستگاه مبتنی بر اینترنت اشیا هستند که پروتکل‌های ارتباطی HiLink هوآوی را در سراسر دنیا استفاده کرده و با هم ارتباط دارند. هوآوی حالا به غول صنعتی در دنیا تبدیل شده که قابلیت توسعه زیرساخت‌های اولیه مورد نیاز برای ساخت یک اکوسیستم هوشمند را دارد.

برای درک قدرت نرم‌افزاری این مجموعه، هوآوی سیستم عاملی توزیع شده بر پایه میکرو کرنل جدیدی را برای همه راهکارهای هوشمند موجود در رویداد HDC معرفی کرد؛ HarmonyOS. این فناوریِ سیستم عاملِ زیربنایی، می‌تواند طلوعی از یک عصر هوشمند در دنیای اینترنت باشد. این سیستم عامل می‌تواند توسعه‌دهندگانی با ابزارهای کارآمد طراحی و توسعه داشته باشد که برای خلق محصولی برای اجرا روی چندین نوع دستگاه، تنها یک بار محصول خود را می‌سازند و  می‌توان از اجرای آن روی همه سناریو‌های هوشمند، مطمئن بود.

در همین خصوص ریچارد یو، مدیر اجرایی گروه تجارت کالاهای مصرفی هوآوی می‌گوید:

HarmonyOS همه چیز را به هم متصل کرده و بازاری تریلیون دلاری را پیش‌روی خود قرار می‌دهد. HarmonyOS فقط برای امروز و فردا نیست، می‌توان آن را به عنوان کاتالیزوری برای همه فناوری‌های آینده قلمداد کرد. هوآوی تلاش خود را روی نوآوری در فناوری‌های اساسی شامل تراشه‌ها و سیستم عامل متمرکز کرده و نقاط مهم و حساس مشترک را نشانه گرفته و به توسعه دهندگان و مشتریان کمک کند تا به اهداف خود برسند.

HarmonyOS سیستم عاملی متن باز خواهد بود و به همین دلیل هوآوی می‌تواند استفاده از سرویس‌های موبایل هوآوی یا همان HMS را برای توسعه دهندگان سراسر دنیا ممکن کرده و به آنها اجازه دهد به سرعت به اکوسیستم HMS برای اشتراک‌گذاری منابع خود دسترسی پیدا کنند.

HarmonyOS طلایه‌داری در آینده خواهد بود

در این رویداد، هوآوی از دو سیستم عامل خود رونمایی کرد. یکی از آنها سیستم عامل میان ابزاری، توزیع شده بر پایه میکروکرنل جدید HarmonyOS بود که در ابتدا روی دستگاه‌های هوشمند مانند HUAWEI Vision، دستگاه‌های مورد استفاده در زمینه خودروها و ابزارهای پوشیدنی خواهد بود. محصول دیگر، رابط کاربری EMUI10 بود که سیستم عاملی بر پایه اندروید بوده و برای استفاده روی تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند هوآوی طراحی شده است.

برای پاسخگویی به حداقل‌های مورد نیاز یک سیستم عامل چند وجهی هوشمند در حوزه اینترنت اشیا (IoE)، HarmonyOS از قابلیت‌‎های سخت‌افزاری دستگاه‌ها و راهکاری ارتباطی نرم‌افزاری برای اتصال دستگاه‌های مختلف بهره خواهد برد. این سیستم عامل به نرم‌افزارها این اجازه را خواهد داد که بدون محدودیت در سرعت و ارتباط به کلیه قابلیت‌های سخت‌افزاری که در یک دستگاه وجود دارد دسترسی پیدا کنند. علاوه بر آن HarmonyOS با یک ابزار توسعه مجتمع (IDE) برای توسعه نرم‌افزار در سطح چند دستگاه همراه خواهد شد.

این IDE به توسعه دهندگان اجازه خواهد تا با یک بار طراحی نرم‌افزار خود آن را برای اجرا در چند نوع دستگاه آماده کرده و به همین دلیل اشتراک منابع در سطح اکوسیستم ممکن خواهد شد. با اعمال نفوذ از طریق موتور تأخیر قطعی و ارتباط میان‌پردازشی با درجه کارایی بالا (IPC)، سیستم عامل HarmonyOS به بسیاری از مسائل ناشی از عملکرد ضعیف سیستمی پاسخ خواهد داد. یک معماری میکروکرنل و روش مطمئن نیز اتخاذ خواهد شد که می‌تواند منجر به افزایش امنیت و قابلیت کار مطمئن دستگاه‌ پایانه‌ای شود.

اکوسیستم های نرم افزاری جدید هوآوی برای شرکا و توسعه دهندگان نرم افزار معرفی شد
دکتر وانگ چنگلو، مسئول بخش مهندسی نرم‌افزار، گروه تجارت مشتریان هوآوی

فناوری EMUI10 توزیع شده تجربه زندگی یکپارچه در میان دیگر دستگاه‌ها را ممکن کرده که به لطف تعامل چند دستگاهی هوشمند خلق شده، یک فرآیند مشابه ابر دستگاه مجازی را ایجاد می‌کند. علاوه بر این نیازی به ورود توسعه دهندگان نرم‌افزاری به مبحث گوناگونی سخت‌افزاری و پیچیدگی‌های آن نخواهد بود؛ این افراد می‌توانند به سادگی یک نرم‌افزار را برای اجرا روی دستگاه‌های مختلف توسعه داده و آن را اجرا کنند. موتور تأخیر قطعی، از هنگ کردن سیستم‌های اندرویدی جلوگیری به عمل آورده و اجرای پایدار سیستم عامل را همراه با ارائه تجربه‌ای تعامل‌گرا و روان، تضمین خواهد کرد. طراحی تجربه کاربری بر پایه فاکتور انسانی نیز عاملی دیگر است که در رابط کاربری زیبای دستگاه نهفته است.

گوشی هوشمند Huawei P30 Pro نیز اولین دستگاهی خواهد بود که از امروز استفاده از رابط کاربری EMUI10 را آغاز خواهد کرد.

Open HMS برای اکوسیستم جدید

در هسته سرویس‌های کاربردی موبایل هوآوی، HMS (Huawei Mobile System) می‌تواند به توسعه‌دهندگان کمک کند که تمرکز خود را روی نوآوری و پیاده‌سازی دسترسی یک نقطه‌ای و توزیع عمومی هوشمند برای همه درگاه‌ها در همه نوع دستگاه را فراهم کند. در این کنفرانس هوآوی اعلام کرد که ۱۴ نوع از قابلیت‌های HMS Core، ۵۱ سرویس و ۸۸۵ API را برای استفاده توسعه‌دهندگان در سراسر دنیا در دسترس قرار خواهد داد و امیدوار است بتواند اکوسیستمی جامع و هوشمند برای همه دستگاه‌ها بسازد. در حال حاضر بیش از ۴۳ هزار نرم‌افزار به HMS Core متصل شده‌اند.

اکوسیستم های نرم افزاری جدید هوآوی برای شرکا و توسعه دهندگان نرم افزار معرفی شد
ژانگ پینگ آن، مدیر بخش سرویس‌های ابری مشتریان هوآوی

در ماه سپتامبر، هوآوی برنامه‌ های جدید و سریع خود را به شکل جهانی معرفی می‌کند. استانداردهای جامع این برنامه ها برای توسعه دهندگان در سراسر دنیا در دسترس خواهند بود و این افراد می‌تواند به سرعت و سهولت و با استفاده از ساختار «کلیک و اجرا» و بدون نیاز به نصب، آنها را روی نرم‌‌افزار خود اعمال کنند. بیش از ۵۰۰۰ سرویس نیز توسط بستر HUAWEI Ability Gallery در بازار چین در دسترس خواهند بود. در ماه دسامبر نیز HUAWEI Ability Gallery در سراسر دنیا عرضه می‌شود که توزیع هوشمند و مویرگی این سرویس‌ها در همه مناطق را ممکن خواهد ساخت.

همچنین هوآوی سرویس عمومی App Gallery Connect را معرفی کرده است که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند عملکرد محصول خود را در جهتی هدایت کنند که خلاقیت، توسعه، تحلیل و نحوه تعامل آن با کاربران را به راحتی در اختیار داشت. علاوه بر آن هوآوی برنامه Shining Star خود را نیز با افزایش سرمایه‌گذاری از یک میلیارد یوآن به یک میلیارد دلار، ارتقا داده که به عبارت دیگر می‌تواند توسعه برنامه از سطح چین به سراسر دنیا باشد. تمامی تلاش هوآوی این است که همکاری با شرکای تجاری خود را به نحوی ادامه دهد که پشتیبانی از محصولات و خلق آن دسته از محصولاتی که جنبه نوآورانه‌ای دارند برای تمامی کاربران جهانی میسر شود.

دگرگونی ابزارهای توسعه برای توانمندسازی توسعه دهندگان

برای کمک به توسعه دهندگان در جهت افزایش کارایی محصولات تولیدی آنها برای اجرا روی دستگاه‌های هوآوی در همه سیستم‌ها، این شرکت پشتیبانی فنی خود از ابزارهای توسعه را افزایش داده تا بتوان قابلیت‌های بیشتری از یک پلتفرم را استخراج نموده و با کاربران به اشتراک گذاشت.

در حوزه تراشه‌های موبایل، پلتفرم Kirin سه قابلیت اصلی را برای توسعه دهندگان آزاد می‌کند: با اشتراک‌گذاری قابلیت همگرایی چندرسانه‌ای، پلتفرم به توسعه دهندگان نرم‌افزارهای ویرایش ویدئو اجازه می‌دهد به راحتی ایده‌های خلاقانه خود را پیاده‌سازی کنند. با اشتراک‌گذاری قابلیت همگرایی اطلاع‌رسانی، پلتفرم نرم‌افزارها را آنقدر هوشمند می‌سازند که بتوانند رفتارهای کاربر خود را درک کنند و در نهایت با اشتراک گذاری قابلیت محاسبات بر پایه هوش مصنوعی نیز توسعه‌دهندگان به انبوهی از پتانسیل‌های پردازشی دسترسی خواهند داشت که الگوریتم‌های کارآمد هوش مصنوعی را به آنها ارائه می‌دهند.

اکوسیستم های نرم افزاری جدید هوآوی برای شرکا و توسعه دهندگان نرم افزار معرفی شد
آی وِی، بخش استراتژی فناوری سخت‌افزار و چیپست هوآوی

برای شتاب‌دهی به توسعه دستگاه‌های دیگر به جز گوشی‌های هوشمند و تقویت تجربه کاربری در سناریوهای مختلف، هوآوی سه ابزار HiLink، LiteOS و Chip Suite را معرفی کرده است که مجموعه‌ی گسترده‌ای از ابزارها شامل تراشه‌ها، سیستم‌ عامل، پلتفرم‌های باز سرویس ابری و دیگر دستگاه‌ها را پوشش می‌دهد. این سه ابزار به توسعه دهندگان و صنایع پیشرو در صنعت اینترنت اشیا کمک می‌کند بتوانند بر دشواری‌های پیاده سازی و ساخت ابزارهای ساده و کارآمد جهت استفاده در سیستم‌هایی با اساس نظیر به نظیر، فائق آیند.

پلتفرم باز HiLink شناسایی همه دستگاه‌های هوشمند IoT را به صورت خودکار برای دستگاه‌ها ممکن می‌سازد که عملکردی با اتصال بدون پیچیدگی، دسترسی یک مرتبه‌ای، چند ترمیناله و کنترل چند حالته را ممکن خواهد ساخت و در نهایت تعامل هوشمند دستگاه‌ها در حالتی که از چند نوع مختلف بوده ولی در یک شبکه قرار دارند، بسیار ساده‌تر خواهد شد.

LiteOS نیز به شکل پلی بین سخت‌افزار اینترنت اشیا و لایه نرم‌افزاری آن خواهد بود. توسعه نرم‌افزارها نیز در محیط بسیار ساده و منحصر به فرد Maple JS صورت خواهد گرفت که فریم‌ورک‌های برنامه نویسی نیز در همان سطحی فعالیت خواهند کرد که زبان برنامه نویسی C عملکرد خود را در آن نشان می‌دهد و می‌تواند بدون داشتن جنبه‌های حرفه‌ای نرم‌افزاری سیستم‌های نهان (Embedded)، به آن سطح عملکرد مورد نیاز برسد. ترکیب استفاده از تراشه‌های HiSilicon شامل، LiteOS، Gigahome و Honghu، توسعه دهنده را قادر خواهد ساخت بستری با بهینگی بسیار بالا برای استفاده در این سطح پایین خلق کند.

اکوسیستم های نرم افزاری جدید هوآوی برای شرکا و توسعه دهندگان نرم افزار معرفی شد
شائو یانگ، مدیر ارشد استراتژی، گروه تجارت کالاهای مصرفی هوآوی

در رویداد توسعه دهندگان، هوآوی از بسترها و فناوری‌های جدید و جذابی مانند استفاده از الگوریتم‌های پردازشی بر مبنای فضا و همچنین فناوری‌های شناسایی بر پایه هوش مصنوعی برای ساخت سرویس‌های سایبری که می‌توانند دنیاهای واقعی و مجازی را با هم ترکیب کرده تا تجربه دیداری عالی را در اختیار کاربر قرار دهند، رونمایی کرد.

فناوری ارتباطی ۵G mmWave، فناوری کنترل ژست‌ mmWave و فناوری تشخیص ضربان قلب از  نوآوری‌هایی هستند که هوآوی آنها را در گوشی هوشمند تاشو Mate X معرفی کرد. سیستم‌های با منابع گسترده‌ای که برای جمع‌آوری نقشه‌ها و دسترسی به مسیریابی و مکان‌یابی در محیط داخلی در مقیاس چند متر هستند نیز از جمله دیگر دستاوردهای این شرکت بوده است.

در همین زمینه یو چندونگ می‌گوید: «ما اکوسیستم‌ها را ساخته و شرکا را به سمت خودمان جذب می‌کنیم. چیزی که ما در کنفرانس امسال توسعه دهندگان هوآوی معرفی کرده‌ و به تشریح آن پرداخته‌ایم در واقع ابزار تداعی واقعی ایده‌هایمان برای استراتژی زندگی هوشمند طی ۵ تا ۱۰ سال آینده است».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا