هوآوی سیستم عامل HarmonyOS را معرفی کرد

هوآوی در رویداد Huawei Developer Conference سیستم عامل HarmonyOS را بر پایه معماری microKernel معرفی کرد. سیستم عامل HarmonyOS با هدف ارائه تجربه یکسان بر روی دستگاه‌های مختلف طراحی شده است.

مجله آنلاین موبنا – ریچارد یو، مدیرعامل هوآوی در تشریح ایده توسعه این سیستم عامل گفت: «ما وارد عصری شده‌ایم که مردم انتظار یک تجربه جامع هوشمند را در تمام دستگاه‌ها و سناریوهای کاربری خود دارند. با هدف حمایت از این خواسته، احساس کردیم که ضروری است یک سیستم عامل با توانایی‌ پشتیبانی از چند پلتفر داشته باشیم. ما به یک سیستم عامل با پشتیبانی از کلیه سناریوها نیاز داریم که بتوان از آن در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف استفاده کرد و قادر به برآورده کردن نیاز مشتری برای عملکرد سریع و امنیت بالا باشد.»

هوآوی سیستم عامل HarmonyOS را معرفی کرد

او در ادامه افزود: هدف‌های ما در توسعه HarmonyOS کاملاً متفاوت از اندروید و iOS است. این یک سیستم عامل بر پایه Microkernel است و به صورت توزیع‌شده که تجربه‌ای روان و بدون وقفه را در تمامی سناریوها ارائه می‌کند. این سیستم عامل دارای معماری قابل اعتماد و امن است و از عملکرد بدون وقفه بر روی دستگاه‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید یک‌بار اپلیکیشن خود را توسعه بدهید، سپس با انعطاف بالا آن را برای یک دسته از وسایل مختلف سفارشی سازی کنید».

به عنوان یک رویه همیشگی، سیستم عامل‌های جدید در کنار گروه تازه‌ای از تجهیزات معرفی می‌شوند. هوآوی ۱۰ سال قبل، آینده‌ای را تجسم کرد که هوشمند بودن به طور یکپارچه با تمامی جنبه‌های زندگی ما در هم تنیده شده است و به یافتن راهکارهایی برای ارائه این تجربه پرداخت؛ راهی که فراتر از مرزهای فیزیکی باشد و سخت‌افزارها و پلتفرم‌های مختلف را پوشش بدهد.

 

HarmonyOS یک سیستم عامل سبک، جمع‌وجور و با عملکرد قدرتمند است که ابتدا بر روی تجهیزاتی چون ساعت‌های هوشمند، صفحات هوشمند، سیستم‌های مخصوص خودرو و بلندگوهای هوشمند استفاده می‌شود. هوآوی از طریق رویه‌ یاد شده در به‌کارگیری HarmonyOS، تلاش می‌کند یک اکوسیستم یکپارچه و مشترک را در بین وسایل مختلف به وجود بیاورد، یک محیط اجرایی قابل اعتماد و ایمن بسازد و و یک تجربه هوشمند جامع را در کار کردن با هر وسیله‌ای ارائه کند.

 

HarmonyOS چهار قابلیت فنی متمایزکننده

 

یک تجربه هوشمند که در تمامی سناریوها قابل ارائه باشد، قابلیت‌های ارتباطی بالایی را می‌طلبد. بنابراین HarmonyOS با چهار قابلیت فنی متمایزکننده طراحی شده تا وعده خود را به مصرف‌کنندگان عملی کند.

 

  1. عملکرد یکپارچه: اولین سیستم عامل با معماری توزیع‌شده برای ارائه تجربه یکپارچه بر روی تجهیزات مختلف

با به‌کارگیری معماری توزیع شده و فناوری گذرگاه مجازی، HarmonyOS مواردی نظیر پلتفرم ارتباطی اشتراکی، مدیریت داده توزیع شده، زمان‌بندی وظایف توزیع شده و تجهیزات جانبی مجازی را ارائه می‌کند. با HarmonyOS، دیگر لازم نیست توسعه‌دهندگان برای اپلیکیشن‌های توزیع شده، با فناوری‌های مختلف درگیر شوند؛ بلکه با این سیستم عامل امکان تمرکز بر روی خود اپلیکیشن و بهبود آن فراهم می‌شود. بنابراین توسعه اپلیکیشن‌های توزیع شده آسان‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود. اپلیکیشن‌های ساخته شده برای HarmonyOS بر روی وسایل مختلف قابل اجراست و یک تجربه یکپارچه را به طور مشترک در کلیه سناریوها ارائه می‌کند.

 

  1. عملکرد روان: Deterministic Latency Engine و کارایی IPC بالا

HarmonyOS چالش‌های موجود بر سر ارائه عملکرد متناسب با منابع سخت افزاری را با Deterministic Latency Engine (موتور تأخیر معین) و Inter Process Communication   (ارتباط بین پردازند‌ه‌ای یا IPC) حل می‌کند. Deterministic Latency Engine برای اجرای وظایف اولویت و محدودیت زمانی تعیین می‌کند تا به نحو مناسب اجرا شوند. با وجود این موتور، منابع به وظایف با اولویت بالاتر اختصاص می‌یابد که حاصل آن کاهش ۲۵.۷ درصدی تأخیر در پاسخ‌دهی اپلیکیشن‌هاست. Microkernel هم در مقایسه با سیستم‌های فعلی، قادر به بهینه‌تر کردن عملکرد IPC تا پنج برابر است.

 

  1. امن: معماری Microkernel که امنیت را متحول کرده و از اساس قابل اعتماد است

HarmonyOS از طراحی جدید Microkernel استفاده می‌کند که دارای امنیت بهبود یافته و تأخیر پایین است. این Microkernel با هدف سبک کردن عملکردهای هسته‌ی سیستم عامل طراحی شده و تا جای ممکن سرویس‌های سیستمیِ User Mode خارج از هسته گنجانده شده‌اند که همین امر بر امنیت می‌افزاید. Microkernel خود تنها سرویس‌های ابتدایی چون زمان‌بندی وظایف و IPC را ارائه می‌کند.

طراحی Microkernel سیستم عامل Harmony OS از روش‌های صحت‌سنجی موسوم به Formal Verification در یک Trusted Execution Environment (TEE) برای بهبود امنیت و پایایی بهره می‌گیرد. روش‌های صحت‌سنجی Formal Verification رویکردهایی بر پایه محاسبات ریاضی هستند که از همان منبع، صحت سیستم را تصدیق می‌کنند؛ این در حالی است که روش‌های صحت‌سنجی سنتی تنها به سناریوهای محدود چون تصدیق عملکرد و شبیه‌سازی حمله محدود می‌شود. در مقابل Formal Verification می‌تواند از مدل‌های داده برای تصدیق کلیه نرم افزارهای در حال اجرا استفاده کند.

HarmonyOS اولین سیستم عاملی است که از Formal Verification در TEE بهره می‌گیرد و به طرز چشمگیری امنیت را بهبود می‌دهد. همچنین از آنجایی که هسته میکرو کرنل HarmonyOS دارای کُدهای کمتری است (نزدیک به یک هزارم هسته لینوکس)، احتمال حمله بسیار کاهش می‌یابد.

 

  1. IDE یکپارچه: امکان یکبار توسعه برنامه و اجرا بر روی وسایل مختلف

HarmonyOS با برخورداری از IDE سازگار با وسایل مختلف، پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی مختلف به صورت توأم و یک کیت معماری توزیع شده، می‌تواند به طور خودکار با چیدمان‌های مختلف تطبیق یابد و از هر دو کنترل‌ قابل افزودن «کشیدن و رها کردن» و «برنامه‌نویسی بصری پیش‌نمایش‌محور» پشتیبانی می‌کند. این ویژگی‌ها به توسعه‌دهندگان امکان ساخت آسان‌تر اپلیکیشن‌هایی که بر روی وسایل مختلف اجرا می‌شوند را تنها با یک IDE می‌دهد. توسعه‌دهندگان می‌توانند یک بار برنامه‌های خود را بنویسند و آنها را به وسایل مختلف تعمیم دهند و یک اکوسیستم بسیار یکپارچه را برای کلیه تجهیزات مورد استفاده کاربر پدید بیاورند.

 

 

HUAWEI ARK Compiler اولین کامپایلر استاتیک قابل رقابت با ماشین مجازی اندروید است و به توسعه‌دهندگان امکان کامپایل کردن کُد طیف وسیعی از زبان‌های برنامه نویسی پیشرفته به کُد ماشین را در یک محیط یکپارچه می‌دهد. کامپایلر HUAWEI ARK Compiler با پشتیبانی از کامپایل کردن یکپارچه زبان‌های مختلف، به راندمان کار توسعه‌دهندگان بسیار کمک خواهد کرد.

 

برنامه‌های هوآوی برای توسعه‌دهندگان و گسترش اکوسیستم

در همین کنفرانس، هوآوی خبر از تحول نقشه راه HarmonyOS و هسته آن داد. HarmonyOS 1.0 ابتدا در محصولات هوشمندی به کار گرفته می‌شود که همین امسال معرفی می‌شود. طی سه سال آینده، HarmonyOS بهینه‌تر شده و به مرور در وسایل هوشمند بیشتری چون لوازم پوشیدنی هوشمند، HUAWEI Vision و سیستم چند رسانه‌ای خودروها به کار گرفته می‌شود.

HarmonyOS برای موفقیت خود به یک اکوسیستم پویا از اپلیکیشن ها و توسعه‌دهندگان تکیه می‌کند. با هدف به‌کارگیری هرچه گسترده‌تر، هوآوی HarmonyOS را به عنوان یک پلتفرم منبع باز در سراسر دنیا عرضه خواهد کرد. همچنین هوآوی به منظور کمک به همکاری عمیق‌تر با توسعه‌دهندگان، یک بنیاد منبع باز و یک اجتماع اینترنتی منبع باز تأسیس می‌کند

چین کشوری با اکوسیستم اپلیکیشن قدرتمند و پایگاه اجتماعی بزرگ است. در ادامه هوآوی HarmonyOS را در بازار چین و بعدتر به صورت جهانی عرضه خواهد کرد. هوآوی با تمرکز بر روی ارائه یک ارزش جدید و منحصر به فرد، توانایی‌های خود را در حوزه‌هایی چون ارتباطات، دوربین و هوش مصنوعی به اشتراک می‌گذارد. این کمپانی با شرکای اکوسیستم برای ارائه اپلیکیشن‌ها  و خدمات به مشتریان با هدف ارائه بهترین تجربه و دمیدن روح جدید به صنعت، از نزدیک همکاری خواهد کرد.

HarmonyOS مزایای تازه‌ای را برای مصرف‌کنندگان، سازندگان و توسعه‌دهندگان به ارمغان خواهد آورد. برای مصرف‌کنندگان، این سیستم عامل یک تجربه هوشمند قدرتمند را به کلیه جنبه‌های زندگی آنها می‌آورد. برای سازندگان، این سیستم عامل به آنها در به دست گرفتن ابتکار عمل کمک خواهد کرد که در آن شبکه نسل پنجم، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا شاهد رشد انفجاری خواهند بود. در عین حال، HarmonyOS به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا با سرمایه گذاری کمتر، کاربران بیشتری را جذب خود کنند و به سرعت بتوانند خدمات را برای کلیه سناریوها ارائه کنند.

در همین باره ریچارد یو گفته است: «ما باور داریم HarmonyOS باعث احیای دوباره این صنعت و غنی‌تر شدن اکوسیستم می‌شود. هدف ما ارائه یک تجربه واقعاً مجذوب‌کننده و متنوع به مردم است. ما می‌خواهیم از توسعه‌دهندگان سراسر دنیا بخواهیم تا به ما در ایجاد این اکوسیستم جدید ملحق شوند. ما با هم، یک تجربه هوشمند را به مصرف‌کنندگان در  تمامی سناریوها ارائه خواهیم کرد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا