قاپ زنی در دنیای حیوانات (+تصاویر)

درست مثل جامعه بشری، دزدی در دنیای حیوانات نیز امری معمول و یک ماجرای روزمره است! کش رفتن غذا، برداشتن مصالح ساخت آشیانه و حتی قاپیدن اشیای جمع آوری شده موجودات دیگر از رویدادهایی است که به وفور در دنیای حیوانات دیده می شود.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – ۱۰ مورد از آنها در قاپ زنی و حتی زورگیری زبانزد هستند! در ادامه با این ده مورد آشنا می شویم.

۱۰. مرغ دله باشکوه

قاپ زنی در دنیای حیوانات (+تصاویر)
منبع اصلی تغذیه این پرنده را ماهی بالدار و مکعب ماهی تشکیل می دهد. اما گاهی با تعقیب پرنده های دریایی دیگر مثل غازهای پاآبی و مرغهای استوایی غذای آنها را می قاپد. مرغ دله باشکوه با برخورداری از بالهای بلند، خیلی خوب پرواز می کند و البته خیلی خوب نیز به تعقیب پرندگان دریایی دیگر می پردازد. این پرنده دم پرنده دیگر را می گیرد و تا زمانی که غذایش را رها کند، او را به شدت تکان می دهد.


۹. زاغ کبود

قاپ زنی در دنیای حیوانات (+تصاویر)
زاغ کبود از خانواده گنجشک سانان و بومی آمریکای شمالی است که از آجیلها و دانه ها تغذیه می کند. البته گاهی نیز از آشیانه پرندگان دیگر و حتی دیگر زاغهای کبود غذا برمی‌دارد.


۸. مگس عقرب

قاپ زنی در دنیای حیوانات (+تصاویر)
دلیل این نامگذاری شباهت جنس نر این حشره به عقرب است. مگس عقرب ماده، جفت خود را با توجه به کیفیت غذاهایی که نر برایش تدارک می بیند، انتخاب می کند. نرها نیز برای آسانی کار، حشرات گیرافتاده و مرده در تارعنکبوتها را می دزدند. مگس عقرب نر برای جلوگیری از حمله عنکبوتها ماده ای قهوه ای رنگ از خود ترشح می کند.


۷. مرغ دریایی

قاپ زنی در دنیای حیوانات (+تصاویر)
مرغهای دریایی در نواحی ساحلی سرتاسر دنیا زندگی می کنند. این پرنده ها به بهره گیری از تاکتیکهای مختلف برای قاپیدن غذا از پرندگان دیگر و حتی از همنوعان خود مشهور هستند. از آنجا که مرغهای دریایی توانایی چندانی برای رفتن به اعماق آب برای ماهیگیری ندارند، به همین دلیل بیشتر تمرکزشان روی قاپیدن غذای دیگر پرنده های دریایی و به خصوص پلیکان قهوه ای است.
پلیکان قهوه ای ماهیگیر بسیار ماهری است. وقتی پلیکان قهوه ای ماهی را شکار می کند، سرش را برای قورت دادن ماهی بلند می کند. در همین لحظه مرغ دریایی از راه می رسد و ماهی او را می قاپد.
البته انسانها نیز از این عادت مرغهای دریایی بی نصیب نمانده اند.


۶. سنجاب

قاپ زنی در دنیای حیوانات (+تصاویر)
سنجابها یکی از باهوش ترین جانداران کره زمین اند که قدرت یادگیری از محیط اطراف را دارند و از فوت و فنهای متفاوت برای زنده ماندن و یافتن غذا استفاده می کنند. آنها معمولا به دزدی آجیل، دانه ها و سبزیجات از خانه ها و حتی لانه دیگر سنجابها می پردازند. سنجابها کاملا به عادت دزدی کردن سنجابهای دیگر واقف هستند و به همین دلیل برای رد گم کنی غذای خود را مخفی می کنند.


۵. هشت پا

قاپ زنی در دنیای حیوانات (+تصاویر)
هشت پا باهوش ترین بی مهره دنیاست که در آبهای گرم سرتاسر زمین زندگی می کند. هشت پاها بسیار نیرومند هستند. اگر در آکواریوم باشند، اشیای زینتی اطرافشان را می قاپند و می شکنند. در دریاها نیز عادت به قاپیدن ماهی و خرچنگ از قایقهای ماهیگیری انسانها دارند.


۴. روباه قطبی

قاپ زنی در دنیای حیوانات (+تصاویر)
روباههای قطبی به دلیل داشتن خز گرم و ضخیم، از توانایی و سازگاری کافی برای زیستن در نواحی قطبی برخوردارند. خز این جاندار در فصول سرد و گرم سال تغییر رنگ می دهد. خزهای روباه قطبی طی فصل زمستان به رنگ آبی یا سفید و در فصل تابستان به رنگ قهوه ای خاکستری تبدیل می شود. با بهره گیری از این موهبت تغییر رنگ، روباه قطبی به راحتی به قاپیدن تخم پرندگان و گوشت دیگر شکارچیان می پردازد.


۳. کفتار

قاپ زنی در دنیای حیوانات (+تصاویر)
کفتارها بومی آسیا و بیابان صحرا در آفریقا هستند که در گروههای ۵۰ تا ۸۰ نفری زندگی می کنند. آنها شکارچیان ماهری هستند که از لاشه جانوران نیز تغذیه می کنند.
البته کفتارها عادت به زورگیری از شکارچیان دیگر نیز دارند. دسته کفتارها حتی با تعقیب و گریز شیرها، شکار آنها را تصاحب می کنند.


۲. میمون رِزوس

قاپ زنی در دنیای حیوانات (+تصاویر)

میمونهای رزوس از گونه های در معرض خطر میمونها و بومی آسیا هستند. منبع اصلی تغذیه آنها را ریشه های خوراکی، برگها و حشرات کوچک تشکیل می دهد. آنها در مناطق شهری از غذایی که انسانها برایشان می گذارند، تغذیه می کنند. آنها یاد گرفته اند که برای تامین مواد خوراکی باید به کجاها بروند و در مسیر خود نیز هر چه را ببینند می قاپند و می خورند.


۱.نهنگ عنبر

قاپ زنی در دنیای حیوانات (+تصاویر)
نهنگ عنبر بزرگترین نهنگ دندان دار دنیاست. آنها معمولا مسافتهای بسیار طولانی برای یافتن غذا شنا می کنند. ماهی مکعب بزرگ منبع اصلی تغذیه آنها محسوب می شود. البته این پستاندار ۴۰ تُنی عادت به برداشتن ماهی های صیدشده از قایقهای ماهیگیری نیز دارد. چندین مورد از حمله و دزدی نهنگ عنبر از قایقهای ماهیگیری توسط ماهیگیران آلاسکا گزارش شده است.
نهنگ عنبر در هنگام ماهیگیری صیادان، به آرامی در کف اقیانوس منتظر می ماند و زمانی که صیاد قصد دارد قلاب ماهی را بالا بکشد، ماهی شکارشده را از سر قلاب می قاپد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا