منتظر فناوری‌های جدید از همراه اول باشید

شرکت همراه‌اول نخستین اپراتور ایرانی موبایل است که ۲۵ سال قبل موفق شد، سیستم مکالمه تلفنی سیار یا همان موبایل در ایران را راه‌اندازی کند. رویایی که از دهه ۵۰ و ۶۰ روی زمین‌مانده بود، دو دهه بعد توسط همراه اول – که قبلاً آن را با عنوان شرکت ارتباطات سیار می‌شناختیم- محقق شد.

مجله آنلاین موبنا؛ نرگس‌السادات حجازیان – اقدامات همراه اول طی سال‌های دهه ۷۰ باعث شد تا مسیر پرفراز و نشیب توسعه و گسترش استفاده از موبایل هموار شود و شرکت‌هایی دیگری هم بتوانند وارد عرصه ارتباطات سیار کشورمان شوند. آخرین گزارش‌های منتشر شده توسط سازمان تنظیم ارتباطات و مقررات رادیویی نشان می‌دهد تا ابتدای تابستان سال جاری ۱۱۵ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۱۳۸ قطعه سیمکارت به متقاضیان واگذارشده است! یعنی اگر جمعیت کشور را ۸۳ میلیون نفر تخمین بزنیم، به نسبت کل جمعیت ایران بیش از ۳۲ میلیون سیمکارت بیشتر وجود دارد.

*** *** *** *** *** *** ***

بالاترین ضریب نفوذ در اختیار همراه اول

با وجود آنکه همراه اول راه توسعه و حضور سایر اپراتورهای موبایل در کشور را هموار کرد، اما در طی‌ سال‌های اخیر، هیچ‌کدام از اپراتورهای موبایل نتوانستند حتی به جایگاه همراه اول نزدیک شوند.

آخرین آمار منتشرشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد ضریب نفوذ سیمکارت‌های برند همراه اول بیش از ۷۳ درصد است، این در حالی است که اپراتور ام.تی.ان-ایرانسل دارای ضریب ۶۰ درصدی و رایتل صرفاً ضریب نفوذی حدود ۶ درصد دارد. در این میان وضعیت اپراتورهای مجازی نیز کاملاً مشخص است و علی‌‌رغم تبلیغاتی که انجام دادند، نتوانستند، به سهم قابل‌توجهی از این بازار دست یابند.

نکته جالب‌توجه در خصوص همراه اول، ارزش بالای سیمکارت‌های دائمی آن در مقابل سیمکارت‌های اپراتور دوم است. همان‌طور که در جدول زیر قابل‌ مشاهده است، ‌همراه اول بیش از ۱۸ میلیون سیمکارت فعال دائمی دارد، درحالی‌که ام.تی.ان-ایرانسل صرفاً حدود دو میلیون مشترک سیمکارت دائمی را جذب کرده است.

این موضوع نشان می‌دهد ارزشی که مشترکین برای برند همراه اول و خدمات آن قائل‌ هستند، به‌مراتب بیشتر از اپراتور دوم است. شاید بتوان با همین منطق دلیل ارزشمندتر بودن سیمکارت‌های همراه اول در بازار را هم توجیه کرد.

وضعیت توسعه تلفن‌همراه در یک نگاه

ردیف اپراتور خطوط واگذارشده دائمی خطوط واگذارشده اعتباری جمع کل خطوط واگذارشده خطوط فعال دائمی خطوط فعال اعتباری جمع کل خطوط فعال ضریب نفوذ
۱ همراه اول ۱۹۹۵۶۰۰۳ ۶۴۵۶۴۸۶۴ ۸۴۵۲۰۸۶۷ ۱۸۴۱۸۷۱۴ ۴۲۳۶۹۶۶۸ ۶۰۷۸۸۳۸۲ ۷۳.۱۷
۲ ایرانسل ۳۲۴۵۶۷۳ ۷۸۲۲۱۴۴۰ ۸۱۴۶۷۱۱۳ ۲۳۱۶۷۴۸ ۴۷۶۳۷۲۲۲ ۴۹۹۵۳۹۷۰ ۶۰.۱۳
۳ رایتل ۱۳۹۲۳۹ ۹۶۲۲۰۵۲ ۹۷۶۱۳۸۱ ۹۲۱۰۵ ۵۰۸۴۹۸۱ ۵۱۷۷۰۸۶ ۶.۲۳
۴ سازمان منطقه آزاد کیش ۰ ۱۷۲۱۰ ۱۷۲۱۰ ۰ ۱۵۷۰۰ ۱۵۷۰۰ ۰.۰۲
۵   ۲۳۳۴۱۰۰۵ ۱۵۲۴۲۵۵۶۶ ۱۷۵۷۶۶۵۷۱ ۲۰۸۲۷۵۶۷ ۹۵۱۰۷۵۷۱ ۱۱۵۹۳۵۱۳۸ ۱۳۹.۵۵

منبع: گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات – خرداد ۱۳۹۸

 

سرعت و کیفیت کدام اپراتور بیشتر است؟

این روزها اپراتورهای موبایل حرف از گسترش و توسعه فناوری iot یا همان اینترنت اشیاء را می‌زنند. بسترهای رسیدن به این رؤیا همان‌قدر سخت است که همراه‌اول ۲۵ سال قبل تلاش کرد تا فرهنگ استفاده و ضرورت وجود فناوری موبایل در کشور را نهادینه کند.

آنچه در سال‌های اخیر شاهد هستیم، تلاش اپراتورهای موبایل برای به‌روزرسانی سیستم‌های سخت‌افزاری و استفاده از فناوری‌های نوین است. در واقع از زمانی که موبایل صرفاً به یک ابزار ارتباط تلفنی خلاصه می‌شد تا امروز که ارتباط میلیون‌ها نفر را از طریق اینترنت برقرار می‌کند، سال‌ها می‌گذرد.

امروز نیاز اصلی مشترکین به گوشی‌های موبایلشان، اتصال به اینترنت و استفاده از خدمات جانبی آن با نهایت سرعت است. به همین دلیل است که باید گفت دراین‌بین برگ برنده دست اپراتوری است که بتواند اینترنت با کیفیت‌تر و سرویس‌های گسترده‌تری ارائه کند.

در بخش توسعه و گسترش فناوری‌های نوین نیز همراه‌اول دست برتر را دارد. آخرین گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد بیشترین تعداد سایت‌های BTS موبایل که خدمات اینترنت پرسرعت را به مشترکین موبایل ارائه می‌کند، در اختیار همراه اول قرار دارد.

در حال حاضر همراه بیش از ۱۹ هزار و ۱۷۲ سایت BTS را در سراسر کشور در اختیار دارد، درحالی‌که ام.تی.ان-ایرانسل تنها ۱۰ هزار و ۸۷۰ سایت و رایتل فقط یک هزار و ۲۲۶ سایت را به خود اختصاص داده‌اند.

آماری که خواندید،‌ این نکته را نشان می‌دهد که اگر مشترک همراه اول باشید، شانس خیلی بیشتری دارید که بتوانید از فناوری اینترنت پرسرعت نسل چهارم یا همان ۴G در سراسر کشور بهره‌مند شوید.

اگر همین رویکرد را مبنا قرار دهیم، می‌توان امیدوار بود به‌زودی شاهد اتفاقات جدید در حوزه اینترنت نسل پنجم یا ۵G توسط همراه اول باشیم.

در واقع برنامه‌ریزی‌های اپراتور اول را می‌توان مبنای خوبی در سال‌های اخیر قلمداد کرد که این اپراتور بتواند زودتر از سایر رقبا در بازار ایران سرویس‌های اینترنت اشیا و نسل پنجم ارتباطات همراه را ارائه کند.

ردیف اپراتور ۲G ۳G ۴G
۱ همراه اول ۲۵,۳۹۹

 

۲۰,۸۱۸

 

۱۹,۱۷۲

 

۲ ایرانسل ۱۲,۳۸۴

 

۱۲,۲۵۵

 

۱۰,۸۷۰

 

۳ رایتل ۳,۶۴۳

 

۱,۲۲۶

 

۴ جمع کل ۳۷,۷۸۳

 

۳۶,۷۱۶

 

۳۱,۲۶۸

 

 

تنها اپراتور بورسی ایران

ربع قرن تجربه ارتباطات همراه به اپراتور اول کمک کرده تا در سال‌های اخیر پیشتاز صنعت ارتباطات کشور باشد و سودآوری این شرکت را حتی در بازار سرمایه نیز قابل‌توجه کرده است.

از زمانی که در سال ۹۲ اپراتور اول جزء ۱۰۰ برند ارزشمند ایران معرفی شد، تاکنون شاهد رشد سریع آن چه در حوزه خدمات و فناوری‌های نوین چه در حوزه بازدهی و سودآوری در بازار سرمایه بوده‌ایم.

سامانه‌های تحلیل بورس ایران نشان می‌دهد نماد «همراه» که متعلق به برند همراه اول در بورس است،‌ در یک سال اخیر بازدهی ۸۲ درصدی داشته و فقط در سه ماه گذشته بیش از ۲۲ درصد بازدهی برای سهامدارانش کسب کرده است.

حضور اپراتور اول در بورس و سهم ۴۷.۵ درصدی آن از صنعت ارتباطات کشور باعث شده تا هم شفافیت آن بالا برود و هم تلاش بیشتری برای پیشرفت داشته باشد. شاید بتواند با توجه به جایگاهی که همراه اول هم در کشور و هم در کل خاورمیانه دارد،‌ به‌زودی شاهد ارائه فناوری‌های جدید توسط این اپراتوری ایرانی باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا