هفت مکان مرموز و ناشناخته زمین (+عکس)

انسان با قدرت خارق العاده ذهن خود بسیاری از راز و رمزهای سکونتگاه خود، زمین را کشف کرده، پا به سطح ماه گذاشته و با دست سازه های خود به اکتشاف روی سیارات دیگر پرداخته است. با این حال، هنوز در همین سیاره زمین هفت مکان هست که تا به حال از دسترس کنجکاوی های بشر خارج و برخی از آنها مانند رازی سر به مهر و ناشناخته باقی مانده اند.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – شرایط سخت آب و هوایی و نیروهای طبیعی ویرانگر موجود در این مکانها منجر به دسترسی کمتر انسان و در نتیجه کمتر شناخته شدن آنها شده است. البته، این اتفاق چندان هم ناخوشایند نیست، چرا که هنوز در سیاره خود جاهایی داریم بکر، دست نخورده و دور از گزند و آسیبهای بشری…

۷. یخچالهای گرین لند

هفت مکان مرموز و ناشناخته زمین (+عکس)
گرین لند با مساحتی به وسعت ۸۳۶۳۰۰ مایل مربع، بزرگترین جزیره دنیاست و ۸۰ درصد آن نیز از یخ پوشیده شده است. همین وسعت زیاد و شرایط محیطی بسیار سرد، دلایل اصلی کمتر شناخته شدن و همچنین جمعیت کم این ناحیه محسوب می شوند. جمعیت این سرزمین پهناور در سال ۲۰۱۷ تنها ۵۶۲۳۹ نفر بوده است.
برخی از قطعه های یخ در این جزیره ضخامتی بالغ بر ۳۲۰۰ متر دارند. عمر این قطعه های یخی بین ۴۰۰.۰۰۰ تا ۸۰۰.۰۰۰ هزار سال تخمین زده می شود.
گرین لند سرزمین یخچالها، رودخانه های یخی، خورشید نیمه شب، بهارهای گرم و شفقهای شمالی است. هیچ ردی از جاده یا خط راه آهن در این سرزمین دیده نمی شود و مردم برای جابجایی از ماشین برف رو، قایق، هواپیما یا هلیکوپتر استفاده می کنند.

۶. درازگودال ماریانا، اقیانوس آرام غربی

هفت مکان مرموز و ناشناخته زمین (+عکس)
درازگودال ماریانا عمیق ترین نقطه زمین و واقع در اقیانوس آرام غربی است. این خراش عمیق هلالی شکل حاصل فرورانش دو اقیانوس در میلیونها سال گذشته بوده است. ژرف ترین نقطه در درازگودال ماریانا به نام “چلِنجر دیپ” ۱۰۹۹۴ متر عمق دارد. اکتشاف درازگودال ماریانا با توجه به عمق زیاد و فشار آب بالا، امری خطرناک و مشکل آفرین است.
انسان تا به حال تنها دو بار موفق به رفتن به اعماق درازگودال ماریانا شده است که بار اول در سال ۱۹۶۰ توسط ستوان نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا “دان والش” و اقیانوس شناس سوئیسی “ژاک پیکارد” و بار دوم در سال ۲۰۱۲ توسط فیلمساز آمریکایی “جیمز کامرون” انجام گرفت.
بی شک، گودال ماریانا خانه موجودات کمیاب و جانداران ساکن در اعماق اقیانوسهاست و کف آن می بایست مملو از فسیلهایی با میلیونها سال قدمت باشد. اکتشاف دقیق اعماق درازگودال ماریانا می تواند بسیاری از رموز زمین را برملا کند اما شرایط ناپایدار این ناحیه مانع بزرگی بر سر راه انسان بوده است.

۵. کوه گنگهار پواِنسوم، بوتان

هفت مکان مرموز و ناشناخته زمین (+عکس)
این کوه بلندترین کوه صعودنشده دنیا و واقع در کشور بوتان است. این کوه با ارتفاع ۷۵۷۰ متر ارتفاع، چهلمین کوه مرتفع زمین محسوب می شود.
انسان چهار مرتبه طی سالهای ۱۹۸۳، ۱۹۸۵، ۱۹۸۶ و ۱۹۹۴ تلاش به فتح این قله کرد و همگی این تلاشها به دلیل بارشهای سنگین برف و شرایط نامساعد جوی و محیطی با شکست مواجه شدند.
دولت بوتان در سال ۲۰۰۴ صعود به این قله را به دلیل باورهای روحانی ممنوع اعلام کرد و به این ترتیب، این نقطه از زمین ناشناخته باقی ماند.

۴. بیابان ها

هفت مکان مرموز و ناشناخته زمین (+عکس)
بیابانها به دلیل شرایط نامساعد و غیرقابل تحمل آب و هوایی جزو مناطق کمتر شناخته زمین هستند. “صحرا” با مساحت ۲۰۰ میلیون مایل مکعب بزرگترین و گرمترین بیابان زمین و در قاره آفریقا واقع شده است.
آب و هوای بیابانها در طول روز بسیار گرم و طی شب بسیار سرد است و شرایط زیست محیطی بسیار سختی را برای گیاهان و جانوران پدید می آورد. با این حال، تعداد کمی گونه های گیاهی و جانوری در این مناطق یافت می شوند که سازگاری بالایی برای زندگی در محیطهای نامساعد بیابانی کسب کرده اند.

۳. غارهای عمیق

هفت مکان مرموز و ناشناخته زمین (+عکس)
غارهای بی شماری در سرتاسر جهان وجود دارند که به دلیل شرایط آب و هوایی غیرقابل تحمل، صخره های صعب العبور، وجود آبهای داغ و کف لغزنده امکان دسترسی به آنجا وجود ندارد.
برخی غارهای زیرآبی دنیا به دلیل شرایط سخت و مرگبار حتی فاقد زندگی دریایی هستند. شبکه غارهای “سنوت” (آبچاله های عمیق) با آبهای طغیانگر در یوکاتان مکزیک مثالی بارز از این نوع غارهاست. غارهای کریستالی و غارهای برفی نیز به دلیل تغییرات ناگهانی و خطرآفرین، چندان امکان بازدید و اکتشاف ندارند.

۲. جنگل های بارانی آمازون، جنوب قاره آمریکا

هفت مکان مرموز و ناشناخته زمین (+عکس)
آمازون با گستره ای به مساحت ۲.۵ میلیون مایل مربع نیمی از جنگلهای بارانی دنیا را در اختیار دارد. جنگل های بارانی آمازون به دلیل تنوع گونه های جانوری و گیاهی و همچنین وجود جانداران نادر به کانون مهم سفرهای علمی تبدیل شده است. با این حال، این زیستگاه غنی هنوز جزو مکانهای کمترشناخته شده دنیاست.
ناحیه جنگل های بارانی آمازون فصل خشک و بی باران ندارد و تمامی طول سال شاهد بارش باران است. این ناحیه سهمگین ترین بارانها را طی ماه فوریه دارد به نحوی که باعث افزایش خطربار سطح آب رودخانه می شود. این جریانات شدید آب رودخانه گاهی منجر به تشکیل سیلاب نیز می گردد. در چنین شرایطی است که عبور و مرور در رودخانه آمازون به دلیل جریانات شدید آبی، بسیار پرخطر و درنتیجه دسترسی به آنجا برای جستجوگران غیرممکن می شود.
علاوه بر این، وجود جاندارن فوق العاده خطرناک و کُشنده از قبیل جگوار، مار زنگی، عنکبوتهای برزیلی، قورباغه سم نیزه ای، پشه ها، ماهی پیرانیا، سایمون سیاه (نوعی تمساح غول پیکر) و مار آناکوندا نیز علت دیگری برای خطرناک بودن محیط این جنگل ها به شمار می رود.
عدم دسترسی به غذای سالم و آب پاکیزه نیز از دیگر دلایل محدودکننده سفرهای اکتشافی به این ناحیه حیرت انگیز از کره زمین است.

۱.قطب جنوب

هفت مکان مرموز و ناشناخته زمین (+عکس)
قطب جنوب سردترین نقطه زمین؛ و خشک ترین، سردترین و بادی ترین قاره دنیاست که همین آب و هوای به شدت نامساعد آن، دلیل اصلی ناشناخته ماندن این ناحیه محسوب می شود.
سردترین دمای ثبت شده برای قطب جنوب -۸۹ درجه سلسیوس و شدیدترین سرعت باد ۲۰۰ مایل بر ساعت بوده است که نشانگر شرایط سخت و غیرقابل تحمل آنجاست.
وجود بارشهای سنگین برف، کوههای یخ و شکافهای یخی عمیق از دیگر موانع بزرگ برای اکتشاف و جستجوگری در این ناحیه شگفت انگیز کره زمین است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا